Hej!

Har tegelhus från 1964 med källare och har lite funderingar på att installera FTX i det, för att få lite bättre inneluft.
Mine funderingar är:
  • Finns det någon nackdel att installera FTX förutom att mitt hus inte riktigt kommer vara så tätt ett hus gärna ska vara vid FTX-installationer?
  • Huset har två skorstenar som är relativt långt ifrån varandra. En som används av de öppna spisarna. Den andra används för självdraget och antagligen när huset eldades med olja. Kan den andra skorstenen användas för att dra ventilation ner till källaren? Det är ca 20 cm betong att borra igenom för att komma ner till källaren, och det vore skönt att slippa.
 
  • Ventilationsgaller i en vitmålad källarvägg vilket kan vara del av ett FTX-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt som visar en öppning i badrumstak för möjlig ventilationsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett enplans tegelhus med källare och två skorstenar från 1964.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning av ett tegelhus från 1964 med markerade skorstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett tvåvånings tegelhus från 1964 med synliga skorstenar och källare, potentiell FTX-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal arkitektritning från 1964 av en huskällarplan med namngivna rum och måttangivelser, markerat för fjärrvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom kostnaden att installera och driva så finns inga nackdelar, Du kan använda rökkanalen, men hur ska du få i ett rör? om du börjar så starta en projekttråd och lägg upp bilder
 
En del verkar hävda att det är en dålig idé att installera mekanisk/FTX i ett självdragshus då man kommer riskera trycka ut fukt i väggarna. Stämmer det?
 
En nackdel kan vara ökat ljud från vent.anläggning, surr och brum från fläktmotorer och ett underhållsbehov på de rörliga delarna samt energiförbrukning från utrustningen.
 
S Smeds skrev:
En del verkar hävda att det är en dålig idé att installera mekanisk/FTX i ett självdragshus då man kommer riskera trycka ut fukt i väggarna. Stämmer det?
Ett FTX som är rätt injusterat ska ge en mindre undertryck i huset. så just det behöver du inte oroa dig för
 
S Smeds skrev:
En del verkar hävda att det är en dålig idé att installera mekanisk/FTX i ett självdragshus då man kommer riskera trycka ut fukt i väggarna. Stämmer det?
Så länge du inte mer tilluft än frånluft så "trycker" du inte ut någon fukt i väggarna.
Ett litet undertryck i huset räcker.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.