Ventilation
ArvidNilsson: Ja, det är det (tilluftsventil) har skrivit fel.
cotillion: Har du tur är det bara att lyfta lös slangen och slita bort kallrasskyddet från fläkten, ofta är de monterade vid leverans. Men kolla med föreningen om du ens får ha en vanlig fläkt.
Byggaren1974: Nu fungerar det iallafall! Den felande fläkten hade en tråd som ej hade kontakt med en riktnings fastråd.
Aggregatbyggare: Sitter ebm fläktar i de flesta flexit aggregat. Tyvärr var inte de gamla specade med fuktsäkra lager. Något som dock är åtgärdat
Aggregatbyggare: Bara att dra. Ganska pilligt att byta rem dock. Använd handskar
Johan Gunverth: [citat] I princip inte. Det är vanligtvis en 47 kOhm potentiometer, så det går bra med vad som helst som håller ihop. EKKX (telefonkabelj) funkar t.ex. bra.
mexitegel: Jag föreslår att du börjar med att prata med sotaren, såg nu att du även skrivit att du har tak på altanen.
Paxman: [citat] Det må så vara...men nu har vi denna och behöver lösa utblåset.
Dublin: Du ska inte byta kullagret så du slipper paniken i att bestämma dig för en ny lösning?
Demmpa: https://www.airepure.com.au/wp-content/uploads/2015/08/Filter_Efficiency_Ratings_Cross_Reference_Guide.pdf https://www.filtex.cc/en/know-how/filter-classes/en779/
BirgitS: Välkommen till forumet! Den person som gör OVK vill kunna mäta all luft som passerar in i frånluftsdonet och därför måste det vara åtkomligt med "tratten" de använder. Det låter konstigt att det skulle finnas två frånluftsventiler i köket så jag föreslår att du frågar styrelsen/förvaltaren hur det är tänkt att fungera egentligen och om det är någon skillnad på de två
Grillen: Intellivent Fresh, deras värmeförlyttare blåser den luft istället för att suga luft? Dvs tvärt om mot deras badrumsfläkt. Eller är det samma funktion på båda dom?
Aplablo: Vet inte hur jag tar bort ett inlägg. Men det löste sig iaf, hade satt ihop två faser innan och smällde en propp ute.
GoForIt: Det är normalt olika till till- respektive frånluft. Justerbara är praktiskt. På utsidan är ju galler i metall att föredra hållbarhetsmässigt i jämförelse med plast. Finns flera olika alternativ i bygghandeln. Vill du beställa så finns även t.ex. www.soliduct.se
BirgitS: [citat] Jag vet inte men eftersom du i alla fall ska ta in en ventilationsexpert så kan ju den personen svara på det mycket säkrare än någon i forumet. 4. Ofta är det så i gamla hus att fönstren är så otäta att det räcker. Man får se till att inte ha för mycket tätningslister kring dem. Med ett stearinljus som man för längs fönstren bör det gå att se på lågan om det drar
GoForIt: [citat] Jo, visst är det så. Och även åt andra hållet. Det är väl därför krypgrunder anses som en riskkonstruktion. Jag har dock inte sett några krypgrunder utan ventilation (med undantag för där det installerats avfuktare). Lokala förutsättningar påverkar nog i stor utsträckning.
GoForIt: Det praktiska går alltid före det estetiska i min värld.. Alternativt så övertar "kökschefen" ansvar för de problem som uppstår.. :cool:
ogget: Precis som föregående skriver, huset har inte central ventilation, varje lägenhet har varsin IFK140. Om du väljer en Franke kåpa som slutar på -16 så ska det fungera, tex F251-16 eller 392-16 Finns tyvärr inte jättemånga kåpor att välja på för denna typ av system.
Bonnlurken: [citat] stort tack. Återkommer ev med lite fler frågor :) Fortsätter. Med innertaket just nu mer mitt område haha
Porsche84: Ja jag tror det blir en bra lösning, jag kör på det!
jim_b: [citat] Jag vet faktiskt inte, vi har nyligen flyttat in så inget av detta är mitt verk. Tack och lov. Men det är trångt och tight, finns knappt någon vind/utrymme mellan bjälklaget och yttertaket (fläkten sitter på en yttervägg) utan den är nästan direkt kopplad till huven på taket.
Ace83: [citat] [citat] Inget är ändrat gällande kanaldragning för ventilationen, det är exakt likadant som innan renoveringen. Spaltventilen ska som jag förstått det vara stängd när man har ftx, men kanske smartare att ha den öppen när frugan tar skållheta bad? Dörren är inte bytt. Som sagt så har vi ingen värme i badrummet än då vi väntar med att slå på golvvärmen. Borde inte det
Staffans2000: Drevet har nog mer eller mindre försvunnit med tiden. Föga om, så fungerar den som det var tänkt. Staffan
saltet: Det beror på att fjädern är för klen i kallrasskyddet vilket gör att den slår när det blåser mycket ute. kommer ni åt fjädern så byt till en något starkare.
Blomman41: Vi har nu två förslag och ska ta dit fastighetsskötare för input men tar gärna emot input här med. 1. Ta bort glasruta i det längsgående fönstret i mellanväggen. Kanske ändå inte uppfyller kraven på friskluft i separat sovrum? 2. Ta bort en del av väggen i ena hörnan så att väggen bara blir 2/3 lång jämfört med nu.
ankan_84: Hej våran befintliga inbyggnadsfläkt (utdragbar fläkt) har gett upp. Har ni några tips på modeller som ni tycker är prisvärda? Vad ska man tänka på när man köper ny fläkt? Har inte tänkt att lägga mer än 4000:- Mått: 60 cm bred och 30 cm djup (finns plats för 35 cm djup). Skulle gärna vilja ha en fläkt som har s.k. konstantdrift. Har dock svårt att hitta en sån. Vi har
_Elman_: Visst kan du ta bort det men du kommer få ersätta det igen ganska snabbt.. eftersom det verkar vara tillluftkanal till lägenheten . Sen kvaddar du troligen luften för alla andra då du rubbar den i justerade balansen mellan tillluft och frånluft .... BRF innebär att man köpt rätten att bo där... Inte att man har rätt att ändra på huset grundläggande funktioner som El Vatten och
larsbj: [citat] Väldigt många äldre hus har imkanalen i skorsten utan problem. Det mesta fastnar i fläktgallret. Det finns en anledning att kravet på rengöring av imkanal är borttaget.