Kamin insats

232 läst  4 svar

1. U
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag har ett litet hus på 70m2 1.5 våning och även ett garage på 70m2, värmer bägge byggnaderna med direktel idag och funderar på konvertera till vattenburen värme (golvet i garaget är förberett för det) så jag funderar på en kamin insats som är vattenmantlad vore grejer så det finns en som har effektfördelningen 20kw till vatten och 5kw till luften, Amelia heter den, 24-25kw är ju nästan att likställa med en "riktig vedpanna"

Har inga som helst problem att få i hyfsat billig ved, pga träbjälklag och ventilerad grund vet jag inte om jag kan ösa in 1500L acktank. Men jag håller precis på att bryta upp golvet så då kan man ju sätta dit ett gäng stöttor under dom bärlinor som är tänkt att bära upp tankarna. Spännvidden är 2.5 meter så borde ju behövas.

Men jag vet inte om jag är så sugen på bygga ett riktigt pannrum och installera en panna, blir för stor investering, sen en kamin, den jag kolla på, 20kw till vatten och 5kw till luften, den är då verkligen inte lottlös den heller. Vattenburen golvvärme är det tänkt att ha i huset både uppe och nere. Vad tror ni om en sådan lösning?? Värmen som kommer till luften har jag tänkt via nå fläktar sprida till hela huset. 5kw kamin, hur mycket värme är det?? Kan man tända en brasa om det är 20 grader inomhus??

Vad är era tankar om en sådan här lösning??

2. A
    Medlem · Nivå 17
    Vad har du för sammanlagd effekt på elementen idag? Tumregelsmässigt brukar tillverkare av elelement säga att man behöver 70W/m². 5 kW är då tillräckligt med lite marginal för att värma ett hus på 70 m² vid dimensionerande utomhustemperatur. Så tänder du en brasa om det är 20º inomhus kommer det i de flesta fall att bli ganska varmt inne.

Det skrivs om sådana här lösningar i forumet ibland. Både av dem som har dem och dem som funderar på att bygga. Du kan förmodligen hitta en del skrivet om du söker i forumet. Jämfört med en riktig vedpanna tror jag att det blir mer jobb att elda, högre vedförbrukning och väldigt varmt i rummet med kaminen under pågående eldning. Och mer skräp inomhus.

En variant kan ju vara att ha en alternativ värmekälla till vattnet så att man inte måste elda hela tiden. På så vis kan det bli enklare att ha lagom varmt hela dygnet.

3. U
    Medlem Nivå 2
    Tack för bra svar, sökt på forumet men har inte hittat någon tråd som är om någon kamin som är lika stor som min. Vedpannor har jag läst massor om på forumet och man blir ju sugen ska jag erkänna. Ingen aning om watt på elementen om jag ska vara helt ärlig, men haft förhållandevis kallt inomhus, har en luft luft pump som jag inte är helt övertygad om den ligger på 3.3kw värme men dom kroknar på lägre temperaturer, så husets energi behov vid lägre temperaturer vet jag inte, men säg 4x800w nere och 2x800w uppe??

Den kaminen jag kollar på har en 75 procentig verkningsgrad enligt tillverkaren på kaminen, vid vilket årtionde hade "riktiga vedpannor" dom verkningsgradantalen?? Bara så man har något att jämföra mot??

4. A
    Medlem · Nivå 17
    Jag har ingen egen erfarenhet av vedpannor utan går mest på vad jag läst och hört där. Vad jag förstår har de ett ganska stort vedmagasin så att man kan lägga in ett stort lass ved och tända. Därefter klarar den sig själv ett bra tag. Däremot har jag erfarenhet av att värma hus med kaminer om än inte vattenmantlade sådana. Så länge det brinner kräver det uppmärksamhet. Om vi tänker oss att din kamin ansluts till en 1500l acktank och du skall värma den från 40º till 90º så kräver detta 87 kWh. 20 kW gör att det tar drygt 4 timmar. 4 timmars hårt eldande i en kamin kommer att leda till att det blir mycket varmt i rummet.

Inklusive värmen som kommer till luften kommer kaminen att producera 108 kWh när tanken värms. Som tumregel kan man säga att en kWh värme från kaminen motsvarar en liter travad ved. Alltså skall du släpa 100 liter ved genom vardagsrummet med allt vad det innebär av skräp. Systemet du beskriver går absolut att värma ett hus med. Men gör inte dig själv otjänsten att jämföra det med ett system med en riktig vedpanna i ett pannrum. Det är två helt skilda saker.

5. U
    Medlem Nivå 2
    Ok. Jag tänkte göra så att jag eldar en gång på kvällen, sedan om tankarna blev fulla med denna eldning spelar ingen roll, i värsta fall får elpatron ta över i värsta fall. Och systemet blir nå lika effektivt som det jag har idag. Tänk att jag värmde huset med spillvärme från kamin jag kommer sätta några fläktar på väl valda ställen i huset så värmen sprider sig från vardagsrummet runt i hela huset (en femtedel av alla watt kaminen producera). Men om huset inte behöver värme på några timmar av denna femtedel av värmen sedan får huset värme från acktank via golvvärme. För lite värme borde ju kaminen ha producerat i acktanken. Detta är kamin med dörr på 0.6m höjd, 0.4m bredd och 0.5 meter djup så det blir en brännkammare / vedmagasin på 140L så om jag kan lägga på 100 liter ved kanske en riktigt kall dag, så jag vet inte hur mycket jag kan elda då huset är i en viss temperatur, men sånt lär man sig tänker jag,

Men du menar att jag kan inte tända en brasa i kaminen och bara se att allt är lugnt sen gå och göra annat?? Det är ju isåfall inget för mig, jag är medveten om skräpet som blir inomhus. Det är något jag är beredd att leva med. Men jag tänkte när jag har så pass stor brännkammare och vedmagasin så likställde jag det med en panna med glas dörr som man har i vardagsrummet. Men att den tyvärr producerar en massa spillvärme så varmvatten på sommaren kommer tyvärr gå tungt ser jag som negativt men inget system är 100% speciellt om det är billigt.

Jag tänkte om detta vore som en vedpanna i ett riktigt pannrum men att det är i vardagsrummet så tyvärr blir det en hel del skräp, har jag fel då eller?? För skräpet i huset är jag villig att leva med som sagt var, är det som det enda som kommer göra mitt system negativt jämte ett i ett riktigt pannrum med en riktig panna blir jag nästan sugen. Går ju sätta in en luft vattenpump om man vill senare om det blir arbetsamt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: