Du behöver inte vara rädd för legionella.

D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte vara rädd för legionella.
Utveckla gärna ditt svar med lite info, jag läste om legionella för någon vecka sedan men är det främst ett problem när uppvärmning sker med värmepumpar?

En annan fundering har jag också! I den "nya" och sista tanken i serien finns det nu två vvs. Ska jag utnyttja båda för förvärmning av vv eller bara en och då är frågan vilken? Jag får lite mera förvärmning ur den till vänster eftersom den är placerad högre. Är dessa funderingar bara overkill? Blir bara två meter cu rör mera om jag serie kopplar förvärmning på två slingor.
Äh ursäkta, blev lite råddigt skrivet nu från morgonen :) Men spana in bild där syns vvs jag kan använda.
H Einar

• Varmvattentank med två anslutningar och rör i källare, möjlig förvärmning för VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Legionella är ett problem om du har en förådsberedare där vattet står rällstivt länge i en för bakterierna gynnsam temperatur. Du ska vad jag förstår ha en slinga utan förådsberedare i flrvärmningen, samt en högre temperatur senare insystemet. Då har du inte risken. Vörmepumparns brukar höja temperaturen en gång iveckan för att dlda av bakterier.

• Gilla
Einar b
  • Laddar…
Har någon några synpunkter på vvs? Ska jag använda tre vvs eller bara två?

Har isolerat tankarna idag med ekovilla. Ca 27 cm runtom tankarna, 10cm under och 50cm på toppen. 12 mm filmfaner skivor för att tåla ved inkastning.
Kopplade även in båda vvs i serie för förvärmningen och det var tydlig skillnad när jag kände på rören före och efter den andra slingan, helt klart värt det!
Håller på som bäst och laddar andra varvet, laddar nu på 98 grader.

• Isolerade värmepannor med skydd av filmfaner och närliggande VVS-rör i ett grovkök.
    Skapa konto
  • Ett mörkt källarutrymme med isolerade tankar täckta av svarta filmfanerskivor, omgivna av ved och byggmaterial.
    Skapa konto
Hoppas du har väl tilltaget expansionskärl med så mycket systemvolym. Bör vara närmare 10%.

Krilleman
L lat skrev:
Bör vara närmare 10%
Skall vara minst 10%

Om det är ett slutet kärl såklart.

Öppet är regeln minst 5%.

J
Einar b Einar b skrev:
Kopplade även in båda vvs i serie för förvärmningen och det var tydlig skillnad
Det blir det även i botten på tanken där KV går in ca +6 C , men klart större värme på VV i serie och då tas det inte så mycket från topptempen

Jag har 370 liter expension. Förtryck på 0.4 bar.
Det började droppa lite ur övertrycksventilen när jag närmade 1.5 bar och nära 100 grader på hela volymen så det får godkänt tycker jag.

Lite utvärdering nu med större volym. Klarade mig i 38 timmar på en laddning. Ca 190kwh lagrad i tankarna 3300 liter och plus 10 kwh i pannan kanske. Utetemp mellan minus 25 och minus 5. Då landar jag på en medel förbrukning på 5.26kwh på 300m2 uppvärmd yta inklusive källare.
Jag laddade tankarna idag på 9 timmar, ca 200kwh för panna och tank, räknar med totalt 40kwh förbrukning under laddning.
240/9= 26.6kwh.
Ungefär 100 liter ved per inlägg ×4.

Jag har insett att temp mätarna på den gamla tanken visar åtm 10 grader för mycket vilket betyder att i mitt första inlägg i tråden har tanken innehållit betydligt mindre kwh än vad jag antagit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.