7 671 läst ·
69 svar
8k läst
69 svar
Veda 35 + 1500 tank funderingar
Du behöver inte vara rädd för legionella.
Utveckla gärna ditt svar med lite info, jag läste om legionella för någon vecka sedan men är det främst ett problem när uppvärmning sker med värmepumpar?D Daniel 109 skrev:
En annan fundering har jag också! I den "nya" och sista tanken i serien finns det nu två vvs. Ska jag utnyttja båda för förvärmning av vv eller bara en och då är frågan vilken? Jag får lite mera förvärmning ur den till vänster eftersom den är placerad högre. Är dessa funderingar bara overkill? Blir bara två meter cu rör mera om jag serie kopplar förvärmning på två slingor.
Äh ursäkta, blev lite råddigt skrivet nu från morgonen
H Einar
Legionella är ett problem om du har en förådsberedare där vattet står rällstivt länge i en för bakterierna gynnsam temperatur. Du ska vad jag förstår ha en slinga utan förådsberedare i flrvärmningen, samt en högre temperatur senare insystemet. Då har du inte risken. Vörmepumparns brukar höja temperaturen en gång iveckan för att dlda av bakterier.
Har isolerat tankarna idag med ekovilla. Ca 27 cm runtom tankarna, 10cm under och 50cm på toppen. 12 mm filmfaner skivor för att tåla ved inkastning.
Kopplade även in båda vvs i serie för förvärmningen och det var tydlig skillnad när jag kände på rören före och efter den andra slingan, helt klart värt det!
Håller på som bäst och laddar andra varvet, laddar nu på 98 grader.
Kopplade även in båda vvs i serie för förvärmningen och det var tydlig skillnad när jag kände på rören före och efter den andra slingan, helt klart värt det!
Håller på som bäst och laddar andra varvet, laddar nu på 98 grader.
Lite utvärdering nu med större volym. Klarade mig i 38 timmar på en laddning. Ca 190kwh lagrad i tankarna 3300 liter och plus 10 kwh i pannan kanske. Utetemp mellan minus 25 och minus 5. Då landar jag på en medel förbrukning på 5.26kwh på 300m2 uppvärmd yta inklusive källare.
Jag laddade tankarna idag på 9 timmar, ca 200kwh för panna och tank, räknar med totalt 40kwh förbrukning under laddning.
240/9= 26.6kwh.
Ungefär 100 liter ved per inlägg ×4.
Jag har insett att temp mätarna på den gamla tanken visar åtm 10 grader för mycket vilket betyder att i mitt första inlägg i tråden har tanken innehållit betydligt mindre kwh än vad jag antagit.
Jag laddade tankarna idag på 9 timmar, ca 200kwh för panna och tank, räknar med totalt 40kwh förbrukning under laddning.
240/9= 26.6kwh.
Ungefär 100 liter ved per inlägg ×4.
Jag har insett att temp mätarna på den gamla tanken visar åtm 10 grader för mycket vilket betyder att i mitt första inlägg i tråden har tanken innehållit betydligt mindre kwh än vad jag antagit.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


