Vi hade samma lukt, tog in grannen som jobbar med kaminer och han sade tvärsäkert att det absolut inte är rök, utan troligast damm. Han menade att lukten var normal om man eldade sällan och/eller kraftigt. särskilt som det luktade mer när vi inte eldat på ett tag.

• Gilla
Gräddan och 1 till
  • Laddar…
C blivandehusägare skrev:
Är det normalt i så fall? Vi har en sån modulskorsten.
Normalt - det verkar vara så det blir iallfall även med en skorsten som är installerad korrekt (jag har installerat min själv så jag vet exakt vilka produkter som använts).

Förslaget kring att det är damm som luktar är också rimligt. Damm i kaminen isåfall. Vi har denna otrevliga doft vid första uppstart för säsongen men sällan därefter.

windestal
C blivandehusägare skrev:
Jo jag har läst lite andra trådar att det kan vara damm, det luktar inte lika mkt varje gång men ingen skillnad om man eldar flera dagar i rad. Om det luktar mer/mindre vid uppfödning? Menar du upptändning? Luktar inte förrän det blir varmt, luktar inget alls när den är kall.
Autocorrect, upptändning ska det givetvis vara :D Luktar det mer vid kraftig eldning? Isf tror jag det är damm, ju varmare det blir, desto mer damm hettas upp och luktar... Om ni inte brukar elda särskilt kraftigt kan ni ju testa att elda riktigt ordentligt en gång, har ni tur kan damm brännas bort då (inte så kraftigt att ni riskerar att skada kamin/skorsten, givetvis).

Redigerat:
  • Gilla
camsod
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Autocorrect, upptändning ska det givetvis vara :D Luktar det mer vid kraftig eldning? Isf tror jag det är damm, ju varmare det blir, desto mer damm hettas upp och luktar... Om ni inte brukar elda särskilt kraftigt kan ni ju testa att elda riktigt ordentligt en gång, har ni tur kan damm brännas bort då (inte så kraftigt att bi bi risar att skada kamin/skorsten, givetvis).
Haha misstänkte du menade upptändning =) Ja det luktar mer vid kraftigare eldning som jag har upplevt det. Vi har eldat hela vintern men det luktar ändå ibland, långt ifrån alltid dock. Upplever att det luktar mer när det inte är så kallt ute, dvs då blir det ju snabbt varmare i eldstaden.

En ny kamin luktar det lite konstigt ifrån de första eldningarna. Keddyn vi installerade i förra huset eldade vi ordentligt i några ggr på sommaren för att bli av med detta. Tog ca 5 eldningar innan det var borta.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
Kalleman83 Kalleman83 skrev:
En ny kamin luktar det lite konstigt ifrån de första eldningarna. Keddyn vi installerade i förra huset eldade vi ordentligt i några ggr på sommaren för att bli av med detta. Tog ca 5 eldningar innan det var borta.
Den är inte ny och vi har eldat hela hösten och vintern så har nog inget med det att göra tyvärr.

Installerat nytt skorstensrör och ny keddy. Kaminer luktar när ny, Nu vi haft vår i fyra vintrar och lukten avtar mer och mer. Nu först i år är det klart. Antalet eldningar avgör. 5 eldningar ...knappast....kräver många många.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
Stickan56
I mitt förra hus så fick jag en unken trälukt när jag eldade i kaminen. Problemet var att vid eldning skapades ett undertryck som gjorde att luft sögs in från vind och väggar. Lukten försvann om man öppnade ett fönster så att tilluften ökade.

Stickan

• Gilla
camsod
  • Laddar…
Helt offtopic men det luktade rejält en gång från vår kamin. En maffig pjäs från tidigt 1900 tal och kanske 2m hög med krona. Visade sig senare att det låg en fotboll i läder uppe på innanför kronan som osade..........Hur den hamnat där vet jag inte men jag antar att ungarna är skyldiga.
Annars håller jag med om att damm luktar. Brukar bli en speciell lukt av det. Märks om man inte eldat på ett tag

• Haha
  • Gilla
camsod och 1 till
  • Laddar…
Kastar in ett svar då vi haft ett likvärdigt problem. Orsak: Pannkitt.
Det började när vi bytte kassett i vår öppna spis. Den vi satte dit var en välanvänd Keddy dvs begagnad och inte sannolikt att det var någon färg som luktade.

För att täta mellan skorstensrören används pannkitt och svärfar informerade mig att den tuben jag köpt luktade apa när den blev varm. Så illa kan det väl inte vara tänkte jag ...
I höstas rev jag i vart fall ner alltihop igen. Slipade (!) bort pannkittet med vinkelslip/sliptrissa och satte ihop igen. Det var kladd lite här och där på rör-delarna.

Resultatet? Doften är som bortblåst ...

• Gilla
camsod och 1 till
  • Laddar…
N noisek79 skrev:
Kastar in ett svar då vi haft ett likvärdigt problem. Orsak: Pannkitt.
Det började när vi bytte kassett i vår öppna spis. Den vi satte dit var en välanvänd Keddy dvs begagnad och inte sannolikt att det var någon färg som luktade.

För att täta mellan skorstensrören används pannkitt och svärfar informerade mig att den tuben jag köpt luktade apa när den blev varm. Så illa kan det väl inte vara tänkte jag ...
I höstas rev jag i vart fall ner alltihop igen. Slipade (!) bort pannkittet med vinkelslip/sliptrissa och satte ihop igen. Det var kladd lite här och där på rör-delarna.

Resultatet? Doften är som bortblåst ...
Tack för ditt svar, ja det kan kanske vara något sådant också, det verkar bara som att det luktar om det blir riktigt varmt, dvs när man kanske varit lite för generös att lägga på ved.

S Stefan1972 skrev:
Helt offtopic men det luktade rejält en gång från vår kamin. En maffig pjäs från tidigt 1900 tal och kanske 2m hög med krona. Visade sig senare att det låg en fotboll i läder uppe på innanför kronan som osade..........Hur den hamnat där vet jag inte men jag antar att ungarna är skyldiga.
Annars håller jag med om att damm luktar. Brukar bli en speciell lukt av det. Märks om man inte eldat på ett tag
Jag har också tänkt tanken då jag hittade en massa små plastfigurer under eldstaden när vi flyttade in, men en fotboll....... haha =)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.