Jag har en öppen spis med pelletsinsats som jag vill byta till en insats för vanlig ved.
Det finns en rökkanal och skorsten sedan tiden med öppen spis och det är sedan ett rör installerat med en för liten dimension för att kunna elda med vedinstats.
Från pelletsinsatsen går det en slang till ett horisontellt rör genom väggen och med sotlucka sedan vinkel uppåt hela vägen till tak. Se bilden.

Den ursprungliga rökkanalen är söndersågad för att få plats med det nyare smala röret, se bild.
En vedinsats verkar behöva 125 mm diameter på ny rökkanal och frågan är vilken installation jag bör välja.

Alternativen som jag ser det är:
1) Göra precis som idag med slang fram till väggen och oisolerat rör ända upp till tak med krök och sotlucka.
2) Slang till väggen och rör genom vägg med krök och sotningslucka men försöka koppla på det järnrör upp till tak som finns i dag (diameter 145) med någon sorts tätning
3) Installera en skorstensslang hela vägen från insatsen till taket. Eller omöjliggörs sotning då eftersom det inte blir någon sotningslucka?
4) Annat förslag?

Schematisk ritning och foto av en befintlig pelletskamin ansluten till rökrör genom vägg med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.