(RÄTTELSE: LADDOMATEN ÄR EN 21-60, INGET ANNAT, ADMIN KAN GÄRNA ÄNDRA RUBRIKEN)
Fråga. Försöker förstå ett relativt nyinstallerat vedpannesystem. Vedpannan en rätt vanlig 40-kw. 1500-liter vatten.
Upplever uppeldningen av ackutankarna som för trög, så har börjat felsöka.
Det ser ut som om laddomaten blandar upp ackutankvattnet till för hög grad och skickar in nästan 80-gradigt vatten in i vedpannan för uppvärmning, en panna som har drygt 80 grader som arbetstemperatur. Är detta rimligt? Behöver jag ny ventil eller temostat till laddomaten?
Mitt intryck är att den förvärmer pannvattnet till för hög temp. Får (som resultat av detta?) väldigt låga temperaturer matade till ackutankarna då ju hetvatten tas från panntoppen och skickas in i laddomaten. Kan det vara rätt tänkt?
Behöver laddomatens ventil blanda lägre temperatur till vedpannan, så att det (föreställer jag mig) blir mer hetvatten över till att skickas till ackutankarna?
Bilderna visar laddomaten i drift vid samma arbetstemperatur i pannan (ca 80 grader) men tagna vid två tillfällen, dels vid 40, dels vid 70 i ackutankarnas botten. Systemet matar vid båda tillfällena "endast" 60-65 grader till toppen på ackutankarna.
Fråga. Försöker förstå ett relativt nyinstallerat vedpannesystem. Vedpannan en rätt vanlig 40-kw. 1500-liter vatten.
Upplever uppeldningen av ackutankarna som för trög, så har börjat felsöka.
Det ser ut som om laddomaten blandar upp ackutankvattnet till för hög grad och skickar in nästan 80-gradigt vatten in i vedpannan för uppvärmning, en panna som har drygt 80 grader som arbetstemperatur. Är detta rimligt? Behöver jag ny ventil eller temostat till laddomaten?
Mitt intryck är att den förvärmer pannvattnet till för hög temp. Får (som resultat av detta?) väldigt låga temperaturer matade till ackutankarna då ju hetvatten tas från panntoppen och skickas in i laddomaten. Kan det vara rätt tänkt?
Behöver laddomatens ventil blanda lägre temperatur till vedpannan, så att det (föreställer jag mig) blir mer hetvatten över till att skickas till ackutankarna?
Bilderna visar laddomaten i drift vid samma arbetstemperatur i pannan (ca 80 grader) men tagna vid två tillfällen, dels vid 40, dels vid 70 i ackutankarnas botten. Systemet matar vid båda tillfällena "endast" 60-65 grader till toppen på ackutankarna.
Redigerat:
Det ser rätt OK ut, varför tror du att vattnet till tanken bara är 60-65C? Ju högre temp du har in i pannan ju högre temp får du till tankarna, vattnet värms ju upp genom pannan. Den översta termometern visar tempen ut ur ur pannan, knappt 80C (samma in i tankarna och in i Laddomaten från pannan). Den borde visat högre än den högra termometern, men det är nog bara termometrarna som visar olika.
Det som laddas till tanken är samma som pannan ger ut i toppen. Din laddomat blandar inte till 80grader. Jag tycker att det ser rätt ut.
Klicka här för att svara

