Jag har köpt ett hus.
Fällde tre träd, två stora ett litet av samma sort.
Sågade upp och Lööv det I lagom storlek för kakelugn.
Sen slog det mig, finns en massa olika påståenden om hur och med vad man ska elda.
Vore tacksamt om någon ser vad detta är för träslag och kanske vet om det går att elda med.
/
Inte eldmästaren
Fällde tre träd, två stora ett litet av samma sort.
Sågade upp och Lööv det I lagom storlek för kakelugn.
Sen slog det mig, finns en massa olika påståenden om hur och med vad man ska elda.
Vore tacksamt om någon ser vad detta är för träslag och kanske vet om det går att elda med.
/
Inte eldmästaren
I kakelugn går det bra att elda vad som helst, bara det är torrt. Om veden är väldigt lätt när den har torkat har den föga värmevärde (t.ex. asp och poppel) medan ek är extremen i andra änden. Det du visar skulle kunna vara t.ex. körsbär eller oxel och går finfint att elda. När det är torrt iaf.
Bortsett från fuktig ved så kan man vara försiktig med kårik fur. Det tjärar rejält. Men i princip allt går bra att elda. Det där ser ut att vara bra ved. Men du blr klyva även den klena veden. Den torkar väldigt långsamt om den inte är klyvd.
Ja, men som ved är det olämpligt.
Klicka här för att svara



