M
Jag har köpt ett hus.
Fällde tre träd, två stora ett litet av samma sort.
Sågade upp och Lööv det I lagom storlek för kakelugn.

Sen slog det mig, finns en massa olika påståenden om hur och med vad man ska elda.

Vore tacksamt om någon ser vad detta är för träslag och kanske vet om det går att elda med.

/
Inte eldmästaren
 
M
Här kommer bilder
 
  • En hög med slipat trä och en stock på en stubbe i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gren som vilar på en stubbe med sågspån och jord runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysågad trädstam ligger på en äldre snickarbänk, detaljvy av avsågade änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Självklart går det att elda med du kan elda alla träd du hittar i detta land. Däremot bör du låta det torka ordentligt innan.

Rönn kanske? Lättare att säga om man fick en bold på trädet.
 
Jag gissar på asp. Om du travar det under tak så går det utmärkt att elda det nästa vinter.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Elda på med var du har, det finns många gamla "skrönor" om att vissa träslag som man idag vet är just bara skrönor.
 
I kakelugn går det bra att elda vad som helst, bara det är torrt. Om veden är väldigt lätt när den har torkat har den föga värmevärde (t.ex. asp och poppel) medan ek är extremen i andra änden. Det du visar skulle kunna vara t.ex. körsbär eller oxel och går finfint att elda. När det är torrt iaf.
 
Bortsett från fuktig ved så kan man vara försiktig med kårik fur. Det tjärar rejält. Men i princip allt går bra att elda. Det där ser ut att vara bra ved. Men du blr klyva även den klena veden. Den torkar väldigt långsamt om den inte är klyvd.
 
D Daniel 109 skrev:
Bortsett från fuktig ved så kan man vara försiktig med kårik fur. Det tjärar rejält.
Om du lyckas få kådrik fur så har du bra material att göra tyrstickor av, eller töre som vi kallar det. Det bästa för att tända i kaminen med.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Ja, men som ved är det olämpligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.