Ved, Pellets, Flis
Stegatorparn: Gengasknallar kan bero på flera orsaker, t.ex. felaktigt drag och felaktig startdos. Sedan skadar det inte att kontrollera förbränningen efter en ny leverans pellets. Man kan själv med enkla medel lära sig brännaren och hur man justerar in den själv utan instrument och dyra tekniker. På Pellets.info finns mängder med tips för allt man kan råka ut för.
maxald: Jag hade kopplat fel, skulle inte vara någon jord. Flyttade kabeln på plint två till plinten nedtill och då fungerade det.
H-Thomasson: Künzel är i alla fall en kvalitetspanna från Tyskland.
emwgrni: Kolla på Blocket, där kan du finna en begagnad panna med fläkt/underförbränning, typ Baxi, Calmar etc du kan finna panna med tankar + tillbehör för ca 10-20Tkr. Är du händig eller har gott om tid så kan man koppla in prylarna själv, man får en helt annat förståelse med att kopplat in anl själv. Hade jag köpt ny vedpanna så hade jag valt ETA eller Fröling. Du får fråga dig hur
Carroj: Tack alla för svar! Jag hittade uppgifter på kommunens hemsida och ska ringa imorgon :)
Marninger: GK100 tack igen för dina råd och synpunkter. Det verkar fungera nu, förutom att det faktiskt kom en del vatten ur ångröret när jag fyllde upp med glykolblandning och körde pumpen av och till för att få ut luftfickor. Det spottade och fräste en del då men har sedan lugnat ner sig och nu har det gått i ett knappt dygn utan att jag ser några direkta problem. Skönt det för nu måste
abel48: Har en vedex 3300 vedpanna och har som en del andra med den pannan problem med att det sprutar ut gnistor vid uppstart av pannan när fläkten går på högvarv. Såg ett ställe som sålde gnistskydd vet inte hur dom fungerar. Men nån skrev om att man kunde sätta rostfritt nät över pipan åxå. Hur stora maskor bör de vara då? Mvh Anders
Mazen: Löst. Trots div meck och kontroll av anslutningar igår så hoppade displayen igång efter att jag lossat och satt tillbaka alla kontakter på kretskortet.. plus lite kontaktsprey. Nu bara att vänta och se om pannan kommer upp i temp (kör elpatron tills vidare).. :D
emwgrni: Betalade 8000tkr för min SI50, +ny Keramik, 10Tkr för 2x750L med 12m2 lesolsolfångare styrning mm, köpte ytterliggare 12m2 Lesol för 2500kr, 1000kr för 1000L Strömnäspanna tank, Laddomat ca 1000kr, Alpha 25x60 för 1200kr, ca 10tkr i rördelar. Allt detta är Blocket prylar. Har ca 5500liter som jag laddar, kompletterat sedan med kulvert till verkstad där står en slavtank med VVB där
tompaah7503: [citat] Svaret stod i den. "Eldstad och rökkanal skall besiktigas enligt Myndigheten för samhällskydd och beredskaps (MSB) föreskrift om brandskyddskontroll. Sådan besiktning ska vara utförd av skorstensfejare som genomgått utbildning lag (2003:778) om skydd mot olyckor." Alltså fritt att använda annat än monopoleländet. Tack Claes!
emwgrni: Hej, Grannen har flyttat till ett hus med en Effecta Woody 35kW från ca 2007. Tempdisplayen visar AL 1, Någon som vet vad detta innebär? Pannans fläkt mm verkar gå ...
alm82: Jag använde en rullplatta [bild] Och sen en vinsch för att få upp skiten i källartrappan
Rookiien: [citat] Jaså vad kommer det sig att jag måste byta elbox?
Cabaooman: [bild] Nu är hålet igenmurat med kalkbruket (fantastiskt att arbeta med jämfört med cementbruk) Antar att jag borde låta pannan vila över natten så bruket hinner brinna till sig i lugn och ro?
mikaelbe: Det var länge sen! Pannan gick sönder 2014, så vi skaffade luft/vatten värmepump. Det blev aldrig nån vacuumtransport. Nu bor vi i lägenhet sen 2015.
ArneTW: När du startar elden kondenserar en del brännbar rök på kalla ytor de bränns sedan bort när det blir tillräckligt varmt och/eller man tillför syre.. tex man öppnar luckan.... Inget att oroa sig för, "samma" uppbyggnad sker ju i skorsten men där ser man till att sota innan det blir farligt. /ATW
Rampamuffen: Har två öppna eldstäder men överväger att sätta in minst en. I den ena ”skifferspisen” är det ett måste då jag kommer att kyla huset annars. Måtten 63x68 och höjden 75cm. Ett ganska rejält hål Mao... Förslag på vettig insats? I ”tegelspisen” är det ganska mkt trängre, se skiss och bilder. Ett alternativ är att mura igen ”tegelspisen” och sätta en fristående
GK100: Det ger i princip två problem men i fallet pump eller fläkt motverkar de varandra så slutresultatet kan bli ok. Först ger skillnaden i frekvens även om den är avsedd för samma spänning en sk övermagnetisering av motorn. Den drar lite mer ström och blir därför lite varmare vid samma last. Pumpar och fläktar har sen ett kvadratiskt momentuttag sett till varvtal. Med det lägre
abel48: Väntar fortfarande på spjället som jag beställde från ventbutiken.se någon som handlat där? Dom svarar ej på mail och är omöjliga att få tag i och lovar snabb leverans... nej de är läge att höja en varning för det företaget
Daniel_M_: [citat] Du är nog långt ifrån ensam om problemet. Vi har samma problem med vår kamin, en liknande Contura med tilluft genom plattan. Huset ett Sundbyholm från Götenehus byggt 2010 och IVT 490 som återvinner värme från utluft. Öppnar man luckan mer än 5-10 cm på vår Contura ryker det in om fönster eller dörrar är stängda. Vi har för vana att glänta på dörr eller fönster och
Stegatorparn: Googlade lite och generellt går den 20% saktare och kommer sannolikt att bli för varm. http://www.50hz60hz.com/60hz-motor-running-on-50hz-power-supply.html
Daniel 109: Det var samma fel på min panna. Men det fixade tillverkaren (Baxi) på senare versioner. Jag fick ombyggnads instruktioner. Nu går pumpen om pannan är överhettad även om pannan stänger av. Något av en nödlösning, men det duger.
tompaah7503: [citat] Vad som är väsentlig ändring eller inte är lite snårigare än så. Det är absolut inte uppenbart att en ny, egentillverkad, spiskasett har samma egenskaper som den gamla. Man måste i praktiken utföra en analytisk dimensionering av den gamla och nya eldstaden, för att kunna få fram jämförande värden och därmed veta om det handlar om en s.k. väsentlig ändring. Det finns ett
Gösta1950: Expantionkärlet sitter rätt konstigt med och är slutet. Systemet var ändligt jätte felbyggt helt utan avluftningar och nästan allt är lödat. Jag vet exakt hur man bygger helt nytt system helt rätt för att få siktning och även kunna lufta på ett smärtfritt sätt. men grund frågan byggde på hur systemet var uppbyggt då. Men nu har faktiskt min riktigt bångstyriga far tagit åt sig
Keexet: [citat] Stugan ligger i Heby, så tyvärr inte riktigt åt ganska motsatt håll. Det blir ca tio mil omväg, men hade det inte varit på grund av att min fritid ofta är begränsad, så hade jag inte haft ngt emot den extra turen. Här biter jag i det sura äpplet och köper mig en skiva själv för ca 400kr. Om jag kommer på andra tankar hör jag av mig. Väldigt tacksam för erbjudandet!(y)
Stegatorparn: Pannan bör inte ha lägre temperatur än 60° för att förhindra kondensation av förbränningsgaser som gör att eldstad och rökgaskanaler rostar.
lostinsweden: [citat] Inkopplingen är nästan likadant hos mig förutom att jag har 3 tankar på 500L och javisst jag har också funderat på hur den fungerar (den var så vid inflytt) men eftersom det fungerar hyffsat bra, mistänker jag att det blir en själv cirkulation när tempen i tank 1 börjar sjunka. Värmen i tank 2 och 3 sprids då över till tank 1 via den högstan ledning och ersätts i botten av
Plutus: Mitt förslag är att du behåller båda varmvattentankarna, kopplar kallvatten till den andra och låter varmvattnet från den första gå in som kallvatten i den första (närmast kranarna) Då blir varmvattnet seriekopplade i sina tankar, i den första sätter du även elpatronen så du slipper elda på sommaren. värmevattnet är knepigare och beror på din övriga utrustning, men utan att