Tjena!

För 2 år sen satte ja in en baxi bonus 30 med 3st 500L ack tank var av den sista med spiral. Det sitter en laddomat 21-60 och shuntautomatik. Allting nytt. Radiatorpumpen ställt på halvfart. Eldar med blandved mycket al och sälg men även gran och björk. Och huset är på 300 kvadrat och har dåliga fönster och är inte tilläggsisolerat och allt ska värmas.

Har haft stora problem med pannan så som luckor som suttit fel från fabrik med övertändning och dålig effekt och okunskap från min sida som gjorde att jag fick elda nästan dubbelt så mycket förra året (30 kubik). I år är allt ordnat med ny förbränningskammare (sten istället för plåt som var original) nya lister runt luckorna och ett år av erfarenhet.

jag måste elda 2 pannor för att värma dom 1500L från 40 grader i topp till 90 helt igenom och det räcker knappt 8h. Så när jag vaknar på morgonen så måste jag snabbt som ögat ner och elda för då har tempen sjunkit från 23 till 19. Med -5 grader ute. Så jag behöver igentligen elda nästan 4 pannor om dagen för att hålla allt varmt dygnet runt. Hinner dock bara med 2 på morgonen och en på kvällen då jag jobbar skift.

min fråga är: har någon nån idé på vad jag kan göra? Sätta in en acktank till? Byta till ren björk nästa år? Tycker ni att min anläggning fungerar bra eller dåligt?

Det låter som att din anläggning påminner om min. Jag vet dock inte riktigt vilken volym jag har. Den är sannolikt större än din. Din förbrukning låter rimlig.

Större tankar hjälper om du någon gång per dygn kan elda med än du gör nu. Med det förra pannan (viadrus) upplevde jag att det inte gick att hålla värmen när det var kallt. Med den nuvarande Baxi innova 30 funkar det. Den borde vara ganska lik din i prestanda.

Vad för ved eldar du då?

Det är blandat men mest löv. Det har varit mycket björk tidigare. Nu är det murken blandved, jag försöker elda den lättaste veden (murken björk och gran) när jag är hemma och kan fylla på. Är det kallt i tanken och jag ska iväg eller lägga mig siktar jag på ved med högre densitet.

D Daniel 109 skrev:
Det är blandat men mest löv. Det har varit mycket björk tidigare. Nu är det murken blandved, jag försöker elda den lättaste veden (murken björk och gran) när jag är hemma och kan fylla på. Är det kallt i tanken och jag ska iväg eller lägga mig siktar jag på ved med högre densitet.
D Daniel 109 skrev:
det är en av sakerna ja funderar på om man ska ha ren björk istället. Hur ofta får du elda? Jag vet inte om jag får ut den effekt som pannan ska kunna ge med den ved jag har nu.

• Gilla
Karlars
  • Laddar…
Tycker mest det låter som att pannan är för liten? tänkt effekt 30kW och 89% verkningsgrad när allt är perfekt ger i slutändan vad? 20kW ? Det är inte mycket på den typen av hus.. Då ska man ju ha panna för typ enmetersved så man kan brassa på rejält.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Effekten är inte den viktigaste parametern. Den panna jag slängde ut var på 50kW, den lyckades jag inte hålla varmt med. TS och min nuvarande panna kan leverera nära märkeffekt kontinuerligt, tillskillnad från vissa andra. Vedvolym är ofta av större intresse.

Just det. Jo ja räknade på allt å på vad huset har dragit tidigare med en gammal ctc 1100 family med en pelletsbrännare och det skulle gå bra med denna panna. Det går ju men jag skulle fått hela systemet att ge kanske 10% extra just för dendär stunden på morgonen. Man kanske ska byta några radiatorer samt sätta in en tank till så man kan ösa på med eldningen på morgonen. Så tankarna är varmare på kvällen när jag kommer hem.

Det låter som du underdimensionerat din vedanläggning, den funkar om du förser den med en pelletsbrännare som kan "pytsa" in värme kontinuerligt under dygnet. Eller om man jobbar hemma och kan fylla på med ved under dagen.

Har själv Baxi Si50 och 5,5m3 som jag får elda varje dag(Startbrasa+1st ilägg), varannan dag om det är +5grader eller varmare ute.
Man måste planera utifrån hur ofta vill man elda och när man eldar hur länge skall pannan brinna för att få upp tankarna i rätt temp.

Sedan drar huset en del energi även under själva eldningsfasen.

Med ditt hus på 300m2 med dåliga fönster så kanske det drar en hel del.
Hur många timmar tar det för ditt hus att kyla ut tankarna när de är fullladdade?

Mitt hus på på 160m2 drar ca ca 3-3.5kW vid 0 grader ute kontinuerligt.(Har en värmemätare installerad)

Det tar ungefär 8-10h för tankarna att gå från 90 helt igenom till 40 i topp. Och då får jag elda 2 inlägg på morgonen. När jag kommer hem 10h senare är dom 40 i top och jag måste lägga in en panna igen på kvällen som knappt räcker under natten för att tidigt på morgonen efter elda 2 pannor till. Så från 08:00 till 08:00 har jag eldat 3 gånger. Men det är ju vad tankarna orkar med. Skulle jag ha en tank till så jag får i 3 pannor så skulle ja nog klara mig. Jag har inga problem med eldningen i sig. Jag tycker de är lite rogivande att gå ner i pannrummet å elda men de skulle va skönt att slippa kliva upp tidigt varje morgon för att elda. Huset drar mycket energi. Det är ett gammalt hus och inte mycket gjort annat än nybytt tak och värmeanläggning. Fönster och tilläggsisolera kommer framöver men dock många år bort.

Det låter som att du Skulle ha nytta av större tankvolym. Med min förra panna var problemet att jag aldrig hann få upp temperaturen i tanken. Du har snarare problemet att tanken inte räcker.

Ja de verkar som så. Något annat för att förbättra prestandan vet ja inte. Byta panna är ju uteslutet men kanske göra en kombination av effektivare radiatorer, större tankvolym och ev elpatron som inte finns installerat i nuläget. Kanske man kan få anläggningen att leverera dygnet runt. Jag märkte en dramatisk skillnad när jag bytte ut en radiator mot en ny. Man kan känna hur luften skjutsas ut. Så de ska ja nog fundera mer över i dom rum som är längst bort från pannan. Men tack för hjälpen! Det är bra att kunna bolla lite funderingar.

Jag förstår inte vad du skulle ha för nytta av nya radiatorer.

Som jag förstår det så ökar effekten av dom nytillverkade radiatorerna jämnfört med gamla i samma storlek. Antalet kw man får ut av 50grader vatten som strömmar igenom elementet ökar och luftströmmen som radiatorn avger är betydligt högre än gamla. Dom radiatorer jag har hemma som är nya har en spalt i mitten med ett galler som gör att kall luft sugs in underifrån å skjuts ut upptill å den effekten får jag inte i närheten av av dom gamla radiatorerna. Ytan som radiatorerna kan värma ökar också förstås som då gör att dom inte behöver lika mycket varmt vatten som gamla. Och med att man köper nya radiatorer så köper man nya termostater som också ska vara mer känsliga och minska förluster osv.

Det är vad jag menar med att de ska öka effekten på anläggningen.

1,16x(90-40)x1.5m3=87kwh/8h= ca 10kw verkar ditt hus ta kontinuerligt...

Kolla på blocket efter begagnade tankar, behöver inte kosta så många kronor samt jobbet.

Du skulle nog behöva minst ca 2500 liter till..om du bara vill elda på kvällen.

Sedan vet jag inte om din panna hinner ladda upp 4m3 innan du skall gå och lägga dig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.