3 051 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Angående sotning, pellets och elpatron
Hejhej!
Vi är nyblivna husägare, och imorgon kommer sotaren för första gången.
Om jag förstår rätt så ska jag stänga av pelletsbrännaren en stund innan. Men sotaren kommer tidigt på morgonen, och som bekant är det december och kallt ute.
Kanske det är en dum fråga, men hur vet jag att värmen slår över på elpatronen istället? Kan jag stänga av pelletsbrännaren och elpatronen slår på automatiskt?
Tack på förhand!
Om jag förstår rätt så ska jag stänga av pelletsbrännaren en stund innan. Men sotaren kommer tidigt på morgonen, och som bekant är det december och kallt ute.
Kanske det är en dum fråga, men hur vet jag att värmen slår över på elpatronen istället? Kan jag stänga av pelletsbrännaren och elpatronen slår på automatiskt?
Tack på förhand!
HejEternithuset skrev:
Hejhej!
Tack på förhand!
Har pelletspanna själv med patron i.
jag har ställt så att elpatonen jobbar i ett lägre temperatur område än vad brännaren gör
elpatronen ligger runt 55-60 och pelletsbrännaren ligger som lägst på 65 och slår i från på 75
Så för mig så länge huvudbrytaren för patronen är till går den utan problem.
Utan att veta något om din installation kan man omöjligt säga hur det fungerar, men du märker om patronen inte slagit till på att det blir kallt rätt snabbt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Fast om allt fungerar i övrigt så är det ju ingen fara att det blir lite kallare nån timme. Det är ju bara slå på sen.......
Några timmars avstängning gör inte mycket för värmen på huset då det lagrats värme i väggar o möbler-går rätt fort att få normal rumstemp igen. Däremot försvinner ju varmvattnet ganska snabbt.
Passa på att leka runt med menyerna, dom är ofta ganska beskrivande, så lär du dig hur din panna fungerar.
Passa på att leka runt med menyerna, dom är ofta ganska beskrivande, så lär du dig hur din panna fungerar.
Klicka här för att svara