I min kamin finns det en eldfast sten som blir alltid svart när jag startar en brasa. Först är det alltid en lite sot, men det blir mer och mer.

Eldfast sten i kamin blir svart av sot vid tändning av brasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på eldstad med en svart sothärjad eldfast sten och synliga lågor.
Skapa konto

Eldfast sten i en kamin täckt av sot med synliga flammor.
Skapa konto

Till sist är hela stenen svart.
Brinner elden en liten stund, så blir stenen rent igen.
Eldfast sten i kamin med sotbeläggning som tecken på bristfällig förbränning.
Skapa konto

Jag hörde det får aldrig bli svart i kaminen men vad jag än gör det blir svart!?

Har även provad med ugnstorkad ved (15 procent fukt) och 'top down method) från Schweiz. Skorstenen har mycket drag (har så en boll uppe), allt luft är fullt öppet vid tändning, så jag förstår inte alls varför det blir så mycket sot...?

Det sägs det om det blir sot i kaminen så är det inte tillräckligt luft. Men som sagt allt är öppet, och även när jag har luckan öppet vid tändning så kommer det också bli svart.

Oftast försvinner soten när elden brinner en stund och jag stänger primärluften en lite.

Så blev det i vår kamin med, stoppade man in huvudet (utan eld igång) var det som en hårfön.
När det brunnit ett tag försvann det mesta av sotet.
Gällde att hitta optimal lufttillförsel! Nyttja spjället!

P Petgre1028 skrev:
Så blev det i vår kamin med, stoppade man in huvudet (utan eld igång) var det som en hårfön.
När det brunnit ett tag försvann det mesta av sotet.
Gällde att hitta optimal lufttillförsel! Nyttja spjället!

Jag misstänker jag har för mycket drag. Skorstenen är mer än 5m hög och oftast blåser det riktig, bollen snurrar helt galet, jag hör vinden i kaminen och ibland är det 'storm' i elden...

Jag gissar att så länge eldstaden är kall blir stenarna sotiga när rökgaser träffar dem. När eldstaden blir varmare förbränns partiklarna som fastnar på stenarna. Nära eldstaden har rökgaserna inte förbränts, men högre upp är merparten förhoppningsvis förbränd.

• Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen fara. Sotet bränns bort när man har eldat ett tag. Det sotar i början av eldningen innan temperaturen har kommit upp. Helt normalt

• Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Det är ingen fara. Sotet bränns bort när man har eldat ett tag. Det sotar i början av eldningen innan temperaturen har kommit upp. Helt normalt
Precis detta sa sotaren till mig :)

Huvudsaken är att man inte får uppbyggnad av beläggning (tjära) inne i skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.