Ved, Pellets, Flis
jonaserik: Det rör som går från VV till exsp-kärl är säkert för att fylla på systemet ( med en ventil på , ska vara stängd ) Sen det med shuntens placering gör att det mesta vattnet tas från tekniktanken, blir bara ett litet flöde genom rören till tank 2. Kan du få dit ett rör mellan uttagen på tankarna och ta ut hetvatten till shunten på den, kommer det att bli jämnare uttag rån
kitco: Det brinner fortfarande lika bra som utan mögel, inget man behöver bry sig om. (y)
Johnwinroth: Ja det är en bit. Ingen aning om vad de ligger på för temp, men har sett att folk har kört med ladomat likande på kamin sidan, så man bara skickar på varmt vatten, likt denna system skissen. Tagen från https://www.byggahus.se/forum/threads/installation-av-prity-wd-w29-ack-osv.281066/ [bild] Eller tänker jag fel, borde det inte går att göra så. Och skulle man köra enligt följande
EyEr0n: [citat] Ok. Tack för svaret. :) Då är det bara att börja knåpa ihop lite papper då.
Jiji: Har sotaren sotat och godkänt skorstenen? Om inte ska du börja med det.
Huggabuggaa: Kan detta vara till hjälp ? Känns som något inte är rätt inställt
vvs facit: [citat] Beroende på effekt dimensioneringen på luft-vatten värmepumpen kan du behöva tanklösning oavsett ved eller inte . Det som står skrivet i böcker täcker inte mycke Av praktisk VVS gällande ved och värmepump. Vi bygger alla lite olika med skiftande resultat Köper du en VP med ett styr som har 2 värmekurvor ska du absolut ha en shunt! Med en luft vatten VP får man trixa lite för
Initium: Anlegget har vært i drift i ca 8-9 år, og har ikke vært påkostet en krone. Etter utbygging i kjelleren, med nytt gulvvarmesystem, er nok anlegget litt underdimensjonert. Spesielt på akk-tank siden, tror jeg det trengs litt oppgradering. Mine gamle Borø-tanker, lekker mye varme Jeg leker med tanken om å lage en ny " tank-bank " og kjøre dette som et kulvertsystem. Altså bank 1 = 2 stk
Granström2: [citat] Någon ville elda i den gamla pannan och med elda menar man elda med ved. Oljeeldning slutade folk med för 14 år sedan då bidragen för pelletskonvertering kom.
tttomten: Några timmars avstängning gör inte mycket för värmen på huset då det lagrats värme i väggar o möbler-går rätt fort att få normal rumstemp igen. Däremot försvinner ju varmvattnet ganska snabbt. Passa på att leka runt med menyerna, dom är ofta ganska beskrivande, så lär du dig hur din panna fungerar.
EngeMickman: [citat] Hej! Det gick jättebra! Man tog bara bort plåtbitarna på långsidorna då man använder den i rund skorsten. Var rätt enkel installation, iaf i min öppna spis, så nu eldas det för fullt och keddyn fungerar bra!
AndersS: Man kan även få in dem med veden och då hör du hur det knapras.
Bjober: Systemet är i grunden ett 2rörsystem dvs alla radiatorer sitter parallellkopplade. Golvvärmen är kopplat precis som en radiator. Enda skillnaden är att golvvärmen har en pump som cirkulerar vattnet i "golvärmeradiatorn" Radiatorerna vill oftast ha högre temeratur än golvvärmen så det är bara för golvvärmens termostat att shunta in vatten tills den blir nöjd. Inte konstigare än att
Stegatorparn: Verkar vara flera fel i systemet. Om vi börjar med brännaren, så tag en ficklampa och lys in genom dragbegränsaren i rökröret när brännaren går i normal drift. Är det synlig rök i kanalen, får brännaren för mycket pellets och driftdosen behöver minskas i små steg med 4-5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner. Det här testet behöver göras om när man fått en ny
Rickard_nr1: Halloj, har sedan några år slängt ut de som va anslutet till skorstenen, ventilationen är stängd då jag har ftx och jag ångrar djupt att jag inte rev skiten medan jag renoverade men men de får bli framtidsjobb.. frågan är då , jag har kvar huven som är som ett u ovanför hålen för att skydda men den slår så fort de blåser och den tänkte jag ta bort och sätta ett plåtlock. med
K-M A: Datorer är inte min starka sida, så hur man får en enkel skiss hit vet i fan. Inloppet till vvx kopplades på samma utgång som kulverten i fredags, nu matar det varmare vatten till vvx men omrörningen är i stort sett samma. Tror själv efter en del funderande att vvx skulle behöva vara större, kanske en varvtalsstyrd pump hade varit bra med.
kest: Passa på när systemet är under 40 grader med en förberedd ersättningsdel och var beredd på bli blöt. Gänga ur den gamla och vrid in den nya. Men det sprutar bra en halv sekund. Du slipper lufta en massa radiatorer. Men under 40 garder. Varmare kan du få brännskador på skinnet. 45 grader kan vara lurigt om man inte är snabb och har kallvatten att kyla med snabbt.
maer45: Problemet kanske nu löst! Någon skrev om att det fanns en flamvakt i brännaren. Har frågat flera om mina konstiga fel på min px21 brännare. Ojämna pelletsdoseringar, fläkt som stannar ibland men kan fungera under perioder. Servat det mesta men utan resultat. Hittade flamvakten vilken var sotig efter alla 17 år i drift!. Torkade den ren och nu har brännaren fungerat perfekt igen under
Sorken1981: [citat] Det ser ju ut att stämma, när jag googlade hittade jag flera exempel med samma symptom och där de bekräftat att kondensator var boven. Tusen tack för snabbt svar.
Disdatit: [citat] Nu efter att ha läst på lite så verkar en differenstermostat som en bra ide. Jag har tyvärr inga tillgängliga dykrör att stopp in tempgivare i. Jag undrar om det går att sätta givarna utanpå någonstans, exempelvis direkt mot plåten på tanken då den verkar bli varm. Pannan verkar bättre isolerad och blir inte lika varm i höljet. Jag funderar om det går att sätta givaren
Tombrittberg: [citat] Om det är glas borta så kan det säkert påverka.
Nils-Orvar: [citat] På billigare/sämre pannor stämmer det du säger. På premium-pannor däremot är det helt fel. Här kan man få tre olika effekter på samma vedvolym. www.biovarmesverige.se/wp-content/uploads/2015/11/ETA-Vedpanna-Broschyr.pdf
Rejsby: jag hade ungefär samma problem, dock var mitt gips och det var massa sprickor i det så jag köpte ny gipsskiva och satte dit.
Appendix: [citat] Precis detta sa sotaren till mig :) Huvudsaken är att man inte får uppbyggnad av beläggning (tjära) inne i skorstenen.
Onsalakorven: [citat] Underligt... vi bor 20min söder om Göteborg. Vi tog också in offerter och båda var jämförbara när det kommer till arbetet.