Ved, Pellets, Flis
Staffans2000: Inte konstigt, när man ser hur den ser ut invändigt. https://www.byggahus.se/forum/threads/ctc-total-varning.162391/
Stegatorparn: Okej, då finns det en kopparslinga för varmvatten. Tanken är ombyggd. Laddomat 21 blir bäst och du bör slopa varmvattenberedningen i pannan och enbart köra med ackumulatorns slinga. Här finns tips på övertrycksfritt system https://www.byggahus.se/forum/threads/oevertrycksfritt-system-pa-begaeran.60533/
Jallmar: Byter ut gaveln, tändkablar, gavel isolering samt tändelement.. Vart ju rätt blåst av pbs kan jag säga, gaveln kostade runt 600kr där, tändelement 800 samt tändkablar 800kr för kablarna.. ringde värmebaronen, de säljer en kabelsats (alla kablar till brännaren) för 350kr, gavel 450kr och tändelement 750kr..
Albireo: Hej! 1) Har en Laddomat med märket Termovar. (liknar denna men inte så stora anslutningar) [bild] En av kulventilerna (mini) läker och måste bytas innan vintern. Vilken kulventil ska man byta till? / Finns någon bättre modell/typ att sätta dit? (Var finns dessa att köpa? - tänker byta alla tre) 2) Självcirkulation i pannan NIBE Vedex 3300 - Om jag förstått rätt startar
johan5588: Ja, det blir ojämn värme i huset, men det funkar tidig höst. Tempen är väl mer exakt 17-18 grader i radiatorkretsen.
Silver78: Tack för svar. Pratade även med en röris om detta och svaret jag fick var att det förmodligen skulle fungera men att det finns inga garantier om hur bra det blir.
H76: Slutresultat blev inte som jag hade hoppats. Det är tillräckligt tätt, men nästa gång ska jag mäta, rita skisser och försöka lista ut hur jag kan få bättre överlappande i hörnen. Det är lite dyrt att köpa ny vermikulit bara för att få det rätt.
H-Thomasson: Mät upp rökgaserna i stället så att bränsle / fläkt blir rätt. Du får ringa en firma på orten som är bio installatör som kan hjälpa dig mäta upp rökgaserna
Dan_Johansson: Aha, då är det nog inget hål för tilluft, min öppna spis hade runt 20-25 cm rör för tilluft ..
Huggabuggaa: Oftast gör man en läckagemätning på rökkanalen innan man monterar kamin för att säkerställa rökkanalens täthet
Mittbygg: Edit - såg vad som var fel. Hittar dock inte hur man raderar inlägget.
Tottomannen: Jag har en panna enligt ovan och behöver byta gjutjärnsinsatsen i botten. Har tillgång till gjutjärn och verkstadsmaskiner så jag tänkte göra en egen. Efter en rejäl dammsugning så upptäckte jag att det förutom den rektangulära insatsen verkar ligga två remsor av keramik på sidorna. Är det någon som vet vad dessa har för funktion, varför inte köra gjutjärn hela bredden? Någon
Lulaua: [citat] Sedär, är väl sämst på att googla.. tack! Kommer komma upp med anslutning genom plattan, alltså underifrån.
Bengt_j: Jag använder en 230V maskin från Powercraft på 710W sedan 10 år.
qvintus4: Så du betalar mindre än 3500 kr per månad under vintern ? Vad har du för kostnad per månad i pellets ?
jonaserik: [citat] Du ska ha ca 0,6 bar i kärlet vid tomt kärl och sedan fylla på till ca 1 bar, då kommer det att justera sig självt till max 1,5 bar.när du eldar , mina 1500liter varierar mellan 0,6 - 1,3 bar vid kalla eller varma tankar Ditt hus är ca 7 meter och ett min arbetstryck är då strax över 0,7 bar från höjden på mataren. sitter den 1 meter upp blir det 0,6 bar
andreasjoo: Den första oisolerad delen ska kapas så det hamnar längre ifrån innertaket, kommer förmodligen bli tvungen att köpa en övergång mellan kamin och rör för att få ihop det då, följer CE-märkning med vid köp av ett kort skarvstos och isåfall är det något jag kan använda mig av vid bygganmälan?
hastish: Tack! Jag monterade rostret och allt har fungerat sedan dess :) [citat]
Mr B: Det hinner säkert torka övertid, frampå vårkanten är det säkert eldningsbart. Lägg in det under tak. Under vintern när du plockar ved och känner att du får tag i någon blöt (tung) vedklabb släng den längre in på bunken så får den torka lite till.
lostinsweden: [bild] Här var lösningen. Jag kapade en bit till samma storlek och skruvade fast med maskinskruv.
harry73: Absolut, men vanlip takplåt tp20 är billigare och funkar också
Stegatorparn: Det första du behöver göra är att mäta upp hålet vid vedluckan och mäta in bultarnas placering för att kunna avgöra hur stor montageplåten behöver vara. Därefter är det bra att veta om stålringen sitter fast i brännarens rör. I så fall kan man borra ett par hål i ringen och bulta fast den i montageplåten. I montageplåten tas ett hål upp som är 4-5 mm större än ytterrörets
Daniel 109: Det är en högst befogad fundering. Det beror på var sensorn sitter. På tidiga Innovor stängde pannan av om rökgastemperaturen blev för låg på grund av att fläkten stannat för övertemperatur. Vilket resulterar i kokning eller att nödkylningen löser ut. Senare modeller har en nödlösning i form av att laddpumpen alltid går om pannan är överhettad. Det bästa vore ju om den helt
Dimu: [citat] Som du säger så var det inga problem att få bort dom hehe. Dom hade glömt att ta med en polersvamp men köpte en sån där handsvamp med raspig sida och det försvann på en gång.
Tombrittberg: [citat] Prova själv,alltid lär du dig något nytt.