5 091 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Problem med tändningen. (Pellets, Effecta)
Hej!
Har I en vecka haft problem med min Pelletspanna. Den är av märket Effecta Solid från 2012.
Tändningen misslyckas 100% av gångerna.
Flamvakten visar för det mesta kring 20-30% under tändningen. Någon enstaka gång har den kommit upp över 50%.
Jag har försökt starta den minst 10 gånger/dag.
Jag har sotar ur pannan ordentligt och avlägsnat allt spån i skruven.
Jag har kollat flamvakten, och den är inte speciellt skitig.
Jag har provat olika inställningar på doserna utan någon skillnad.
Har ringt till tekniker, men det verkar som att det är mycket att göra nu, men känner att jag behöver få iordning på det innan elpatronen käkar upp plånboken.
Tacksam om någon har något tips jag kan prova!
Har I en vecka haft problem med min Pelletspanna. Den är av märket Effecta Solid från 2012.
Tändningen misslyckas 100% av gångerna.
Flamvakten visar för det mesta kring 20-30% under tändningen. Någon enstaka gång har den kommit upp över 50%.
Jag har försökt starta den minst 10 gånger/dag.
Jag har sotar ur pannan ordentligt och avlägsnat allt spån i skruven.
Jag har kollat flamvakten, och den är inte speciellt skitig.
Jag har provat olika inställningar på doserna utan någon skillnad.
Har ringt till tekniker, men det verkar som att det är mycket att göra nu, men känner att jag behöver få iordning på det innan elpatronen käkar upp plånboken.
Tacksam om någon har något tips jag kan prova!
Har du kollat tändelementet ?
Fläkten snurrar som den ska ?
Fläkten snurrar som den ska ?
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vet inte hur din brännare är uppbyggd men på min blir tändelement "nött" dvs det blir varmt men inte nog varmt för att tända pelletsen.
Det är lika med flamvakten, den nöts likaså.
Det du kan göra är att manuellt tända pelletsen och sen köra igång. Då bör du snabbt kunna utesluta om det är tändelementet eller flamvakten
Det är lika med flamvakten, den nöts likaså.
Det du kan göra är att manuellt tända pelletsen och sen köra igång. Då bör du snabbt kunna utesluta om det är tändelementet eller flamvakten
Bästa svaret
Först ska du kontrollera att tändelementets hållare ligger an mot brännarrörets gavel, alltså framskjuten så långt mot brännarröret det går.
Justera startdosen tills den är c:a 3,5 dl, varken mer eller mindre.
I rökröret bör det sitta en dragbegränsare Tigex 25 som om den är rätt justerad, ska ha motviktens centrum 20 mm från det inre stoppet.
I rökröret bör det sitta en dragbegränsare Tigex 25 som om den är rätt justerad, ska ha motviktens centrum 20 mm från det inre stoppet.
S Stegatorparn skrev:Först ska du kontrollera att tändelementets hållare ligger an mot brännarrörets gavel, alltså framskjuten så långt mot brännarröret det går.
Inställningen som har varit sen jag flyttade in för en månad sen var inställd på 60s, och det gav 2dl i startdos.
Har justerat till 3,5dl startdos, 1dl stöddos och driftdosen 6dl som det står skrivet på väggen intill pannan.
Efter det fungerar tändningen iallafall. Problemet jag har nu är att pannan blir väldigt varm och är uppe i 100 grader innan överhettningsskyddet slår ifrån. Vattnet i tanken har inte enligt displayen ändrat temperatur mer än någon grad under den här tiden.
Dessutom är det så att flamvakten fortfarande inte når 100% som den gjorde innan under drift. Nu kommer den upp till som max 60% under drift, och precis när det ser ut som det ska stiga så kommer det en ny dos som gör att det sjunker ner till 16-26% igen för att sen sakta vandra upp.
Verkar vara flera fel i systemet.
Om vi börjar med brännaren, så tag en ficklampa och lys in genom dragbegränsaren i rökröret när brännaren går i normal drift.
Är det synlig rök i kanalen, får brännaren för mycket pellets och driftdosen behöver minskas i små steg med 4-5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner. Det här testet behöver göras om när man fått en ny leverans pellets. Man ökar driftdosen tills det blir rök och backar sedan tills röken precis försvinner.
Du laddar en ackumulatortank och det är bra att veta vad du har för utrustning. Foton är bra.
Laddningen fungerar tydligen inte så bra, vilket kan bero på att laddningspumpen inte fungerar. Är den inställd på högsta hastigheten? Roterar den?
Laddningen är också beroende av om laddningstermostaten är fungerande.
Om vi börjar med brännaren, så tag en ficklampa och lys in genom dragbegränsaren i rökröret när brännaren går i normal drift.
Är det synlig rök i kanalen, får brännaren för mycket pellets och driftdosen behöver minskas i små steg med 4-5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner. Det här testet behöver göras om när man fått en ny leverans pellets. Man ökar driftdosen tills det blir rök och backar sedan tills röken precis försvinner.
Du laddar en ackumulatortank och det är bra att veta vad du har för utrustning. Foton är bra.
Laddningen fungerar tydligen inte så bra, vilket kan bero på att laddningspumpen inte fungerar. Är den inställd på högsta hastigheten? Roterar den?
Laddningen är också beroende av om laddningstermostaten är fungerande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden