Ylva_P skrev:
Vår Contura 510 slutbesiktigades i veckan. Vi är störtnöjda med den. Kaminen kostade strax under 10, vi fick dra rör i muren ((8,5 m) samt installation, bygganmälan och provtryckning. Sammanlagt landade vi på runt 30. Men då ville vi ha standardplåten under kaminen.
vilket bra pris. var köpte ni den?
Vill sätta in en i huset har fått pris på 14600.
 
S
Skorstenen monterade jag själv en Landyvent, tog 2 dagar på 2 man. var inte svårt heller

Skorsten + kamin 16200:-
Sotaren 800:-
 
Lyfter tråden om "tillkommande kostnader" för att ge 2019 års prisbild.

Har just ställt in en kassett i en befintlig öppen spis från 40-talet. Kaminen kostade 13.000. Murningsarbetet gjorde jag själv, kostade 3 säckar putsbruk.

Framför kaminen la jag ett nytt eldstadsplan av klinker som blivit över från ett tidigare projekt, kostnad 0 kr.

Bygganmälan tog två telefonsamtal om 1.5 + 4 minuter (posten slarvade bort första brevet, sedan visade det sig att kommunens "e-tjänst" hade havererat, så online-anmälan kom inte heller fram).
Handläggningen kan omöjligt ha tagit mer än högst 10 minuter, inklusive telefonsamtalen men om vi är generösa kan vi säga 15 minuter totalt. Vår kommun har en fast taxa på ca 3300kr för bygganmälan (vilket ger en timkostnad på bra bit över 10.000 kr/timme).

Sedan tillkommer besktning av sotare. Efter visuell kontroll av utsidan av murstocken skulle hela den dubbelmantlade rostfria slangen filmas noggrant i ca två minuter, sedan skrevs protokoll i ca fyra minuter. Total tid för sotarens besök ca 20 minuter. - Enligt tre olika företag jag talat med råder det "fri marknad och prissättning". Detta till trots hade de tre exakt samma avgift, 2500 kr för kontroll av kamin och skorsten. Pricken över i (tar det främst som en komplimang men man börjar också undra över var man bör lägga tillsynsresurserna) var att sotarens första kommentar var "har du byggt själv?"
"Ja"
"Jag kan se det, det är ordentligt gjort, inget slarv som man brukar se när det lejts bort".

Det tillkommer eventuellt också avgift för brandskyddskontroll av räddningstjänsten, deras tariff verkar lite mer sansad men det återstår att se.


Kommuner är skyldiga att utöva tillsyn vilket är helt rimligt. Men de är också skyldiga att bedriva myndighetsutövning till självkostnadspris. Att debitera motsvarande 10.000 kr per timme eller mer känns inte skäligt. Är nyfiken på hur det ser ut i övriga landet idag - bor själv i en av Göteborgs kranskommuner.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Intressant reflektion "kalleninen" och intressant tråd till att börja med.

Själv har jag ägnat denna tanke en del tid då jag står mitt i ett kamininstallationsprojekt. Och även omd et går att komma billigast möjligast undan med ett snabbt resultat om man anlitar en installatör som sågar upp bjälklaget och använder dyra prefabricerade lösningar, så finns det ingen gräns för hur långt man kan dra det åt andra hållet.

Nu installerar jag TVÅ kaminer och en del kostnader blir ju det dubbla, men själva jobbet är ju lite som "jag kan lika gärna göra det ordentligt när jag ändå håller på". I mitt fall innebär detta en hel omdaning av rummet på källarplan och en stiliserad "nisch" i entréplan utaöver själva installationen. En dubbel skorstenspipa blir ju nästan dubbelt antal meter, medan anslutningsrören inte riktigt blir dubbla kostnaden då genomföring genom betongvägg blir billigare och enklare än dito genom trävägg.

För att ändå hålla kostnaderna nere har jag jagat kaminer på kampanj/demoex och där säkert sparat in ca 5K per kamin. Och skorstenen har jag köpt via en leverantör som annonserar på blocket för ett pris ca 30% lägre än listpris. Att man jör jobbet själv är nog den största besparingen.

Allt som allt i materialväg vill jag inte veta vad jag är uppe i, men det är säkert närmare 50K och då har jag inte betalat bygganmälan eller sotare ännu. Å andra sidan finns det de som köper bara kaminen (1st) för 50K och sen lejer bort jobbet för summor som inte behöver vara så långt ifrån lika mycket.

Jag tror att man bedrar sig om man tror att man kan göra en nyinstallation av en kamin "billigt". Har man en befintlig skorsten och ska byta ut är det en annan sak, men att bygga allt från scratch, får man räkna med kostar en skön slant. Men å andra sidan är det viktigt att det känns bra när man brukar anläggningen sen. Att installationen blev snygg, att säkra och kvalitativa material använts och inte minst, det borde ju rimligtvis bli en värdehöjare för huset.
 
Vi har beställt kamin och kommer få den installerad strax innan jul. Huset är 1 ½ plan utan befintlig skorsten.

Offert på allt material såg ut såhär:

Offertdokument för installation av kamin med posterna för skorsten, taksäkerhet och arbete specificerade, total kostnad 50 180 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver detta tillkommer bygganmälan 'a 2900kr samt besiktning av sotare, 2100kr.

Totalt: 55 180kr
 
Ja, kommunerna "rånar" sina fastighetsägare. Det finns tydligen ingen som helst kostnadskontroll. Vallentuna skulle ha cirka 4 000 kr för att godkänna ett byte av en gammal kamin till en ny modern på samma plats med den benfintliga skorstenen kvar.
Vilket arbete skulle de utföra? En snabb blick på bygganmälan och sedan en ok-stämpel. Max 5 minuter. Det stora jobbet (i alla fall det viktiga) görs ju av sotaren.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Vi har beställt kamin och kommer få den installerad strax innan jul. Huset är 1 ½ plan utan befintlig skorsten.

Offert på allt material såg ut såhär:

[bild]

Utöver detta tillkommer bygganmälan 'a 2900kr samt besiktning av sotare, 2100kr.

Totalt: 55 180kr
Hur lång skorsten? Är den nära nocken?
Planerar själv något liknande.
Är det i eller nära storstad?
 
O ojohano skrev:
Hur lång skorsten? Är den nära nocken?
Planerar själv något liknande.
Är det i eller nära storstad?
Vill minnas att det var runt 6 meter. Kaminen ska stå mot hjärtväggen så skorstenen hamnar väldigt nära nocken.

Vi tar in en installatör från Örebro men bor cirka 30 minuter utanför.
 
Intressant att er kommun vill ha 2900 för bygganmälan, för mig kostar det 2326kr och det är för två eldstäder med skorsten. Iofs vet jag inte om det kanske hade kostat samma för en?

Jag kanske skulle sätta mig ner och göra en summering på vad mitt projekt kostat, men just nu har jag inte tid. Att jag skulle komma undan med 9000kr i arbete förfaller helt bortom rimlighetens gränser dock. Tur att jag inte har någon hög lön på fritiden, det räcker gott med ett par bärs i timmen... Men det har blivit några bärs, kanske har det kostat mer än 9000kr?:surprised:
 
Keexet Keexet skrev:
Intressant att er kommun vill ha 2900 för bygganmälan, för mig kostar det 2326kr och det är för två eldstäder med skorsten. Iofs vet jag inte om det kanske hade kostat samma för en?

Jag kanske skulle sätta mig ner och göra en summering på vad mitt projekt kostat, men just nu har jag inte tid. Att jag skulle komma undan med 9000kr i arbete förfaller helt bortom rimlighetens gränser dock. Tur att jag inte har någon hög lön på fritiden, det räcker gott med ett par bärs i timmen... Men det har blivit några bärs, kanske har det kostat mer än 9000kr?:surprised:
Vår kommun har precis höjt priset för byggamälan från 1200:- till 4200:-! tur man hann innan höjningen...
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Vi har beställt kamin och kommer få den installerad strax innan jul. Huset är 1 ½ plan utan befintlig skorsten.

Offert på allt material såg ut såhär:

[bild]

Utöver detta tillkommer bygganmälan 'a 2900kr samt besiktning av sotare, 2100kr.

Totalt: 55 180kr
Vi fick nyligen vår kamin installerad och hamnar ungefär på samma siffra. Men då kostar själva kaminen ca 25 och arbetet 8,5 INNAN ROT så jag tycker dina siffror är lite höga. I vårt pris ingår även skorsten byggd av plåtslagare och takstege i takets färg.

Mvh Andreas
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi fick nyligen vår kamin installerad och hamnar ungefär på samma siffra. Men då kostar själva kaminen ca 25 och arbetet 8,5 INNAN ROT så jag tycker dina siffror är lite höga. I vårt pris ingår även skorsten byggd av plåtslagare och takstege i takets färg.

Mvh Andreas
Det verkar tyvärr vara vad det kostar att installera en kamin här. :(

Jag har tagit in offerter från flera olika firmor i och utanför Örebro och när det gäller arbetet ligger alla mellan 8500 och 10 000 efter ROT.
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Det verkar tyvärr vara vad det kostar att installera en kamin här. :(

Jag har tagit in offerter från flera olika firmor i och utanför Örebro och när det gäller arbetet ligger alla mellan 8500 och 10 000 efter ROT.
Underligt... vi bor 20min söder om Göteborg. Vi tog också in offerter och båda var jämförbara när det kommer till arbetet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.