R
Rebsve: [citat] Tack för svar!
4 svar · 3,8k läst
·
H
heimlaga: Det drogs tillbaka enligt boverkets egen information. Just gällande köksspisar. Jag har ju eldat en hel del i vedspis och lagat mat på vedspis (mest på en Högfors 6A) och jag tycker ni skall undvika de minsta modellerna. Eldstaden är för liten på dem så man blir bara frustrerad och arg av att försöka elda. Här i trakten är det vanligt i äldre installationer att man hr en murning med
5 svar · 3,1k läst
yonna
yonna: Ja, just denna vinter har det varit besvärligt. Annars har jag inget obehag.
4 svar · 1,4k läst
L
lostinsweden: [bild] [bild] [bild] [citat] Ok tack för alla hjälp. Det blev lite lagar på lagar men det funkar nu med rökgasstyrning på fläkten som du rekommenderade. Ursprungs iden med lagar på lagar var att ha en utanpåliggande rökgastermostat mellan pannan och pumpen för att slippa rota i manöver panelan men det blev ändå att rota i panelan till slut. Bäst hade varit kanske att ersätta
37 svar · 4,1k läst
·
R
roke: Ja ts skriver att det är 200 så det stämmer säkert då. Jag luras att tro det är mindre när jag tittar på bilden.
64 svar · 5,8k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Hör med husqvarna tanksvets, dom gör ackumulatortankar efter dina behov
16 svar · 2,4k läst
J
jonaserik: Om sotaren godkänner förändring av imkanal till rökknal, vilken typ av kamin ska ni ha, det finns dom som ansluts med rör på topp av kaminen, där går att ha en sotlucka, samt att kanalen ska fyllas och tätas mot hela den nedre delen, Så det första ni ska göra är att kontakta sotaren för besiktning innan ytterligare tänk
3 svar · 2,3k läst
Markokoistinen
Markokoistinen: Få en tillverkad av en smed!
8 svar · 2,6k läst
C
cap: Glöm inte att det är en kakelugn och ingen kamin. Kakelugnen är inte konstruerad för att myselda i utan för uppvärmning. Det som rekomenderas utav kakelugnsmakare är en till tv stora brasor efter tändning sen ska den vila. Dvs tänd och få drag med hjälp av gnistgallret, lägg sen in en stor brasa och stäng dörrarna med fulla spjäll. Med bra ved är kakelugnen nu färdigeldad för 8h
21 svar · 10,5k läst
A
andersbanders: Tack för input! lösningen med IR sparar troligtvis en hel del energi men framför allt så slipper jag spola ut en jäkla massa vatten i avloppet och slösa flockmedel i reningsverket :-) Normalfallet när man besöker badrummet så håller man ju alltid på med nått innan man börjar spola varmvatten, under den tiden hinner pumpen dra runt vattnet så att det är varmt när man spolar. Visst
2 svar · 3,3k läst
·
B
Blackfield: Har du någon form av insats med glaslucka i spisen? I så fall skall spjället vara kapat.
6 svar · 14,5k läst
·
G-83
G-83: Jag pratade nyss med den ansvariga på vår sotningsfirma då jag håller på att inreda vår ovanvåning. Hans svar är att förutsatt att man har ett isolerat rör eller slang i kanalen så är det okej att bygga in murstocken. Han ville gärna att man lämnade ca 5cm luft runtom,dokumenterade och, om möjligt, satte en inspektionslucka så det gick att sticka in näsan där och titta. Men man
4 svar · 5,8k läst
·
Prästens
Prästens: Varit mycket justeringar hit o dit.. Men blir bättre o bättre iaf, idag ligger den ca på 3 kg i timmen snitt över en vecka.. Den är inställd på 75grader o diff på 15 grader, så bryter vid 90 grader starta igen vid ca 74 grader.. Har både provat lägga lägsta effekt på 20% o Max på 80% Även provat lägga den på 10% som lägst vilket är lägsta % men det verkar med funkar att den
18 svar · 7,5k läst
·
A
ArneTW: Möjligt är det säkert. Sedan kan det väl bli en del svårigheter med drag/rök/sotning/regler osv. Antar också att det finns någon anledning till att man hade många pipor i gamla skorstenar... Ta ett snack med den lokale sotaren. /ATW
1 svar · 5,0k läst
H
Heddalovisa: Tack för engagemang ☺löste det. Fanns ett reglage för elpatronen. Mvh Helene
4 svar · 3,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Du luftar genom att tvångsöppna säkerhetsventilen. Det är ett utmärkt tips, eftersom den skall motioneras då och då. Två flugor på smällen alltså. Tänk på att dra spillröret till vasken, så att du kan se ifall säkerhetsventilen läcker.
14 svar · 2,6k läst
S
Stoner: Jag ska låta (en smed) tillverka en glaslucka till öppenspis, och han råder mig att dela upp luckan i två delar (dvs. en spröjs i mitten, så att det isf skulle blir två smalare glasskivor. Detta pga. att stora glas lättare skulle kunna spricka. Glaset blir 48x60 cm i en enda stor lucka. Keramiskt glas, 4 mm. Öppenspisen är ganska djup, så vedhögen hamnar drygt 25 cm från glaset. Är
0 svar · 948 läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det är ert minsta misstag. Men att köpa ett hus utan att överhuvudtaget gått upp på vinden, är väldigt slarvigt. Oberoende on ni anlitat besiktningsman eller inte. Så upp på vinden omedelbart och kika på expansionskärlet. Finns det en propp överst, eller inte! Om inte? Stick ner en pinne, för att se om det finns vatten i kärlet eller inte.
17 svar · 7,3k läst
·
K
Kallebo: Ja, jag fick svaret att det är nerlagt på grund av liten efterfrågan. Köpte en Countura 790K istället.
2 svar · 3,3k läst
B
Blackfield: Ja då lär det bli lite bökigare än om man bara ska byta en slang i egen kanal, men antagligen fullt görbart. Slangar håller nästan garanterat längre än tio år. den vanligaste anledningen till att man får byta ut en slang är nog ärligt talat att någon har använt en för hård borste när denne sotat eller att det har börjat brinna i slangen. Inget av dessa har ju något med ålder
7 svar · 4,1k läst
G
Genarp: [citat] Bor själv i ett hus på c:a 200 m2. Använder c:a 5 pallar/år. Nu har jag en kakelugn som eldas flitigt samt solfångare. Den senare är otroligt effektiv från april till oktober och försörjer oss med tappvärmevatten nästan helt denna tid. Vi är tre vuxna som duschar dagligen samt använder varmvatten i kran dessutom. Kan rekommendera solfångare starkt. OBS det är ingen
35 svar · 13,5k läst
GK100
GK100: Har det gått bra tidigare med 78º så är det väl en sån du ska ha, men med tanke på diffen du får över pannan på 8º skulle det säkert funka med 83º också inte fel att ladda så varmt man kan direkt.
1 svar · 1,6k läst
K
kest: [citat] Jag har använt den metoden till Viessmann 800kw tubpannor. Det blir rent. (pellets Janfire) Funkar bra men gnag inte i tuberna i onödan. Man kan slita hål i allt man misshandlar.
4 svar · 2,1k läst
·
T
Tomi_p: Tack för svaren ska ta o kolla in dem. Mvh Tomi
4 svar · 951 läst
nordmarken
nordmarken: hmm okej, men finns det nått vettigt sätt att förebygga vattenskador utan att bygga ett våtrum med golvbrunn på övervåningen?:rolleyes: typ någon sorts uppsamlare som går till golvbrunnen? eller blir det bara löjligt? sen fick jag även lite halvdåligt svar från säkert vatten: [bild]
31 svar · 20,2k läst
·
D
Daniel 109: Du använder en däcktrycksmätare.
15 svar · 3,1k läst
·
L
lob: [citat] Men han skriver ju 3x500 också så den här diskussionen känns liiiite onödig.
5 svar · 816 läst
B
BrokenArrow: Nu har jag ingen Vedex 3000, men Min nuvarande BAXI och min förra CTC (båda med fläkt) tänder jag på samma sätt. Först 3-4 lite mindre vedträn som täcker spalten i keramiken. Sedan 3-4 tunna (2-3cm tjocka) "stickor" ovanpå. 6-8 ihopvridna sidor ur dagstidningen överst. Tänder på och drar igång fläkten. Efter ytterligare några minuter fyller jag pannan fullt.
2 svar · 1,4k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Ja, vilket magplask
5 svar · 4,8k läst
Mats-S
Mats-S: Tack för svaren (y) Lite intressant att det är lite olika "regler" som gäller beroende på lokaliteten ... inbillar mig att Värmland är nog lite mer åt det "enkla" hållet så jag börjar där ;-)
18 svar · 15,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.