Hej! Har sökt runt lite på forumet och fått en hel del hjälp här med installationen av min nya vedanläggning. Pannan jag har installerat är en Atmos DC30 med 1500 liter ackumulator.

Nu undrar jag hur man ska trimma in de olika vreden. Det sitter ett på pannans panel och sedan en ratt på rökgastermostaten. Vad ska man ställa vredet som sitter på panelen på? Begriper mig inte på graderingen på vredet. Och detsamma gäller för rökgastermostaten.
När ska fläkten gå respektive stanna?

Har lustläst instruktionerna till pannan men tycker att det förklaras luddigt där.:S

Tacksam för era egna tillvägagångssätt när ni eldar era atmospannor.

Tackar på förhand.

Redigerat:
Ställ ner rökgasvredet till noll när du tänder upp, så att fläkten startar, när rökgastempen är ca 70-100g vrid upp den till kl11 dvs nästan skalan ut. Drifttermostaten vrider du till max. Den är till för mellaneuropiska pyrkoleldare. Ställ dragluckan så rökgastempen ligger mellan 200-250 när panntempen är 90-95grader. Skulle skiten koka, -skaffa större acktank!

Min panna heter Atoms DC 32, tror det är nån specialare, verkar inte vara någon som har samma! Men de funkar nog ungefär lika.... Jag ställer rökgastermostaten på ca kl 11 jag också, när det har tagit sig i pannan och rökgaserna är påca 50 grader. Men driftstermostaten har jag bara på en bit över "min". Kanske ungefär mellan max och min. Har prövat att ha den närmare max men då vill den gärna koka. Strax över "min" - det funkar fint!

Ok..beroende på vart man står så kan klockan elva på rökgastermostaten ställas lite olika..men jag antar att man ska stå så att man har dess ettikett (långsida) rakt emot sig och i såfall skulle den lilla markeringen på den vita plasten motsvara siffran sex. Dvs att den står på ca 150g?? rätta mig om jag har fel.

Nu är det så att jag inte lyckas fåupp pannan över ca 85g utan att stänga av strömmen till den så att den inte kör laddomaten. vad beror detta på?

När man sedan har fyllt på med ved kan man då bara vridaupp rökgastempen till klockan elva igen o gå därifrån?

Det verkar vara missförstånd här... Jag pratar om det svarta lilla vredet till höger på manöverpanelen när jag pratar rökgastermostat's vred.

Att panntempen inte blir högre än 85g kan bero på vad du har för termostatpatron i laddomaten.
Med 72g patronen i min laddomat blir pannan bara 85g innan returvattnet kommit upp i temp under slutfasen av eldningen. kan va möjlig orsak.

VRida på rökgastermostaten gör du bara under uppstart. lämna den sen. Den ser till att slå av laddomat o fläkt efter avslutad eldning.

ok..
Om det är vredet på pannan det gäller så är klockan elva inte så nära skalan ut på min panna iafl...det vredet är graderat 50g i början och sedan 100g i slutet. Men vart placerar jag själva rökgastermostaten då? den som är graderad 0-300g...och när vart hur ska fläkten gå?
Ska den gå under hela eldningen eller går den lite hur som...?

Som jag eldar nu så har jag ca 170g temperatur på rökröret vid 80 grader i pannan...

Redigerat:
Det verkar som våra pannor skiljer mer än vad jag trodde. Jag har en atmos dc40sf inhandlad i år.
Den har ingen graderad skala på termostat vredet. Och det enda graderat 0-450 är rökgastermometern i rökröret.

Så utan en bild på din panna kan inte jag hjälpa dig.

Lägger upp lite bilder på pannan.
Det är en atmos DC30 med tryckande fläkt från 98 om jag förstått det rätt.

´Bild 1: panelen

Bild 2: Termostatvredet på pannan

Bild 3: Rökgastermostaten som är placerad på sidan av pannan.

Bild 4: Dragluckan (honywell) som är såhär mycket öppen när panntemperaturen ligger på ca 80g

• DSC04276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04277.jpg
    Skapa konto
  • DSC04279.jpg
    Skapa konto
  • DSC04281.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hej
Om det funkar som en atmos brukar så är termostaten på pannan en drift termostat som ska stanna fläkten om pannan närmar sig kokning. Rökgastermostaten ska starta fläkt och laddpump genom att du vrider ner vredet mot noll tills pannan startar. När pannan brinner och är uppvärmd vrids den upp till tex 120 grader vilket gör att pump och fläkt stannar när pannan brunnit ut och röken är under 120 grader. Vart du ställer termostaterna är lite individuellt och kan skilja mellan olika anläggningar så prova dig fram.Din rökgastermost ser ut att vara en tillbehörs termostat som troligen inte monterats av atmos så funktionen kan vara annorlunda på din pannan.

Jag ställer röktermostaten att bryta vid ca 100grader då är pannvattnet oftast runt 80 grader. Mina termostater saknar gradering. Det tog några eldningar innan jag fick rutin på vart rök termostaten skulle ställas och att drift termostaten bryter när pannvattnet är ca97-99 grader.

Redigerat:
okej....grejjen är den att om jag startar fläkten så att den går hela tiden under eldning så sticker rökgaserna iväg till 300 grader. Kan det betyda att det är för bra drag i skorsstenen? Jag fick nämligen en dragbegränsare med på köpet.

kulle
Montera in dragbegränsaren, brukar stå på den hur man justerar in motvikten.
Sen bör du ställa in dragbegränsaren så att den är stängd ungefär när pannan är uppe i 80-85 grader, det får du prova dig fram med.
Det verkar ju som du kör med fullt ös hela tiden

Fullt ös medvetslös! Skämt å sido...har provat ratta o vrida lite fram o tillbaks....men känns som att det är svårt att hitta nå bra läge när man inte vet vad man ska utgå ifrån...Är på väg ner för att elda lite nu...monterar dit dragbegränsaren på engång!
återkommer....

så!
Dragbegränsaren på plats...Menförstår inte dethär med inställningen av rökgastermostaten!! Börjar undra om det är jag som e puckad. Men efter att jag har tänt och termometern på rökröret passerar 100g så vrider jag upp rgt till 120g då stannar juh fläkten redan då....om jag sedan sakta vrider ned rgt så startar fläkten vid stercket där den e graderad med 50. Men då springer termometern istället iväg även om jag har dragbegränsaren öppen fullt!.....Börjar bli rörit dethär...Men hur somhelst utan att fläkten går så ligger röktempen på ca 200g när pannan är 80g. Så hur är det exakt NÄR ska fläkten gå?

kulle
oops..... fel av mig. Jag menade att du skulle ställa in DRAGLUCKAN så att den stänger när panntempen är uppe i ca 80-85 grader.

Rökgastermostaten får du vänta med och vrida upp tills rökgastempen är uppe i över 150 grader, den är till för att stänga av fläkten när elden har brunnit ut och rökgastempen sjunker.

Här kan du läsa lite om dragbegränsare http://www.alternativ.nu/index.php?topic=62466.0

Jag tror du måste läsa på lite. Normalt går fläkten och pannan brinner med nominell effekt tills veden är slut eller tankarna är fullvarma. Om fläkten måste slå av och på under eldning är nåt fel, vanligtvis dålig avluftning av laddkretsen. På Atmos finns även en draglucka kopplat till en panntermostat, den måste justeras rätt. Blanda inte ihop det med en dragregulator som släpper in luft i skorstenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.