För litet expensionskärl?

Idag har jag eldat från klockan 10 tills klocka 17, och inte ens nu är tankarna laddade! Laddomaten har temperatur på den övre termometern ca 90g och den som går till pannbotten har ca 66g vilket verkar vara enligt beskrivningen. Men temp mätaren som sitter i botten på laddomaten mot tankbotten har ca 30g....Börjar ledsna på detta nu. Hade dän den termiska ventilen ur laddomaten och la den i en kastrull med en termometer i och den öppnar vid ca 82g så den verkar fungera. Har talat med min rörmokare om expansionskärlet och han tror inte att det är för litet för anläggningen. Men varför tar det sån tid att ladda tankarna? Pannan kan väl inte vara för klen?! den är på 30kW och 1500L ackumulator borde väl inte vara några konstigheter?

kulle
Vad ligger pannan på för temp när du eldar ?
Kan det vara spjället som du öppnar när du ska sätta fyr som inte håller tätt ? Isåfall får du inte igång underförbränningen.

Pannan ligger på ca 85g.
Upptäkte igår att själva shunt ratten var ställd i fel läge! Dvs att när jag öppnade den fullt så flödade både hetvatten och returvattnet fritt. Inte undra på att det det blir kaos tänkte jag. Så jag justerade den så att jag stängde hetvattnet när jag vred igen shunten. Öppnade lite och fick en fin blandning med returvattnet ut på radiatorkretsen. Och tankarna laddade sig fint de med! Problemet löst!? Tänkte senare idag att, det är väl radiatorkretsen som man ska stänga när man vrider igen shunten?. Så hem och ändra. Men nej...nu laddas inte tankarna igen...har nu ändrat tillbaks som det satt igårkväll...får se hur det fungerar nu. En aningen dum fråga kanske. Men jag har nu vridit o vänt på allt så att jag har blivit snurrig! Men åt vilket håll ska cirkulationspumpen till radiatorkretsen sitta? Den ska väl pumpa så att den pumparut hetvatten på radiatorkretsen? eller? :confused:

Ja, så brukar det vara.. Och shunten blandar nytt varmt vatten med det svalare vattnet från elementreturen.

Se bild.

• ImageUploadedByByggahus.se1355322562.579641.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Belissimo skrev:
Men varför tar det sån tid att ladda tankarna? Pannan kan väl inte vara för klen?! den är på 30kW och 1500L ackumulator borde väl inte vara några konstigheter?
det kan vara några orsaker:
1/det är kallt ute och ditt hus tar det mesta av den producerade energi och det blir inte mycket över till att ladda i tanken och därför tar det tid.
2/ för lite luft i brasan dvs pyreldning eller för fuktig ved som brinner långsamt och pannan ger mycket mindre än 30kW.
3/ pannan är inte sotat på länge och värmeöverföringen från rökgas till vatten är mycket dåligt.
4/ rökspjället håller ej tätt och rökgaser går direkt till skorsten utan att gå förbi värmeväxlingsytor där bak i pannan där man brukar sota.
Det kan vara lite av varje som beskrivs ovan som är ditt problem.

Värmen har bara 3 vägar att gå : ut genom skorsten, till huset och till ackumulator. Har du inte den i ackumulatorn så har det gått till huset eller ut genom skorsten eller har du helt enkelt producerat för lite :)
gaia

kulle
Du hade ju panna o tankar igång redan förra vintern, hur mycket fick du elda då när det var ungefär lika kallt som nu?
Tycker du att pannan har sämre verkningsgrad nu jämfört med förra året ?

Förra året hade jag problem med att det tog lång tid att få varmt i huset. Trodde då att problemet låg i att det fanns luft i systemet. Insåg i höstas,nu i år, att cirk.pumpen ut på radiatorkrets satt åt fel håll. dvs pumpade in i tankarna istället för ut! Men hursomhelst så laddades tankarna då. Ska testa att byta den termiska ventilen i laddomaten idag och se om det blir någon skillnad.

Ok. Om det finns någon som fortfarande har intresset av att veta hur det har gått.

Jag har som bekant vridit o vänt på det mesta, ordagrannt sett!! :) Det som tillsist visade sig vara problemet, var så löjligt enkelt så att det är pinsamt!
Det visade sig att bottenkeramiken i pannan var felinstallerad. Den var inte inskjuten helt mot pannväggen. Och detta resulterade i att pannan inte kunde leverera full effekt, utan bara stod och stampade på ca hälften.
Men detta måste jag beskylla atmos själva för, då det ipannans installationsmanual står: "Bottenkeramiken skall vara utdragen så långt mot luckan som möjligt" Och hur tolkar man det? Jo att den skall ligga så långt mot frontluckan som möjligt.
Men medans jag höllpå och lusläste flödesscheman o laddomat instruktioner, så ramlade ett papper fram där det stod, överskrift:"Installation av bottenkeramik", "Det är viktigt att bottenkeramiken ligger inskjuten så långt mot pannans innre vögg som möjligt, dett för att förhindra att rökgaser smiterut direkt ut i skorsstenen. Detta resulterar i att pannan ej går för full effekt,höga rökgastemperaturer och hög vedförbrukning." Exakt mina symptom!

Men nu är äntligen problemet löst! Vilket känns otroligt skönt!
Så slutligen, ett stort tack till alla er som varit delaktiga i denna tråd! Ni har varit guld värda!
mvh Gurra

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Hoppas att du nu fått ordning på din anläggning och slipper borrhålet:D

B Belissimo skrev:
Lägger upp lite bilder på pannan.
Det är en atmos DC30 med tryckande fläkt från 98 om jag förstått det rätt.

´Bild 1: panelen

Bild 2: Termostatvredet på pannan

Bild 3: Rökgastermostaten som är placerad på sidan av pannan.

Bild 4: Dragluckan (honywell) som är såhär mycket öppen när panntemperaturen ligger på ca 80g
har du möjligtvis manualen till denna panna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.