Jag går i tankarna att skaffa en grill och har då landat i att en kamadogrill (typ Big Green Egg) vore det optimala. Snål som jag är har jag dock försökt hitta en alternativ lösning med samma egenskaper till ett väsentligt lägre pris. Min tanke är därför att konvertera en vedkamin typ Husqvarna 15X eller Ankarsrum Viking 8X till en grill, t.ex. en Viking 85:
Jag tror att Viking 8X-serien är mer lämpad eftersom bränsleluckan fälls framåt. Husqvarna 15X-serien finns dock som större varianter.
Min plan är följande.
Demontera hela kokplattan genom att skruva bort den/kapa med vinkelslip. Ersätta kokplattan med grillgaller.
Få bort så mycket gods som möjligt vid bränsleluckan och toppluckan för att utöka grillyta och åtkomlighet.
Borra hål och sätta bultar från sidorna i höjd med bränsleluckans nederkant för att sätta grillgaller.
Montera kaminen på en rullplatta för att kunna flytta undan till vintern.
I framtiden vill jag ansluta en form av röklåda av antingen plåt eller keramik bredvid som kan fungera som ugn.
Med denna konvertering skulle jag alltså kunna få en grill som:
inte kräver särskilt mycket bränsle tack var isoleringen med keramik.
har två nivåer för grillgaller.
kan fungera som ugn vid stängda luckor.
kan reglera temperaturen med spjäll för till- och frånluft.
Den mest uppenbara nackdelen är såklart grillytan (uppskattningsvis två ytor á 20x25cm). Vi är dock en liten familj och de gånger vi har gäster skulle jag föredra att använda röklådan för att slippa stå och vakta konstant.
Se min mycket krattiga ritning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till mina frågor:
Är detta görbart?
Vad är måtten på de olika Vikingmodellerna? Skiljer de i storlek, främst med avseende på tillgänglig grillyta?
Är det någon som har idéer på andra lösningar för att uppnå liknande resultat?