Skadedjur på mörk yta, tilltänkt för identifiering, i skadat tillstånd efter att ha blivit ihjälslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här filuren kröp ur en vedklabb som legat i huset några månader. Är det husbock eller något annat, behöver jag oroa mig? Tyvärr slog jag ihjäl den i panik före jag kom att tänka på att ta en bild, så den är i något mörbultat tillstånd.

Jag har bilder på larver jag hittat tidigare samt bilder på vedklabbar som varit angripna av något på hemdatorn, jag kan bifoga dem senarre om det behövs för identifiering.

En form av träbock som lägger larver i knubbar som inte är klyvna och som har legat lite länge. Skakar och dunkar på ett trä så kommer säkert vita larver att ramla ut, larverna lever hel vintern i dvala i knubben. Knackar man ut en så är del som en karamell och vaknar i värmen och börjar äta på virket. I frysen - 25 C och 3 veckor så vaknar dom inte mer. Bäst att inte ha oklyven ved upplagd, då blir det inga larver i den, för torr ved

Tack för tipset. Jag vet att vi har trägnagare av olika slag i våran vedbod. En stor del av veden har luggit där i åratal sen de förra hyresgästerna flyttade ut, och veden vi nyligen köpte var dessutom angripen av granbarksborre. Tills nu har vi eldat på som vanligt med planer på att sanera vedboden ordentligt när lagret är slut, men nu undrar jag om den här baggen kan ge sig på husväggar eller takbjälkar?

Svar nej dom går bara i virke som har en viss fuktkvot, bara elda knubbarna till det är slut och lämpligt för att få bort dom, det är bara husbocken som äter sig in i hus och då ska det helst vara lite fukt i virket. Det är bara larven som gnager och inte utvecklad bagge. Ved måste vara torr som läggs in i vedbod och ska travas med ett mellanrum av ca 5 cm mellan travarna samt ribbigt golv och otäta väggar så det blåser igenom boden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.