Lyfter tråden igen.
När min v33 började ge mycket dålig effekt, övertände hela tiden och det började ryka in för mycket gjorde jag följande:
  • Sotade pannan otroligt noga och fick bort extremt mycket sotbeläggning som satt hårt fast, skrapade ner till metallen med olika verktyg och metallbitar för att all sot skulle lossna.
  • Skrapade fläkten med en morakniv för att även där få bort all sot.
  • Jag har klippt bort öglan på skaftet till viskan som man sotar tuberna med och sätter in änden i en skruvdragare och körde den upp och ner 3-4 gånger.

efter det började jag elda och justerade lågan så den fick en blå ton genom att ställa in primär och sekundär luft.

Då, efter många år slog det mig att det pratas väldigt mycket om att luckorna ska vara täta, sotning, justera primär och sekundärluft, vilken typ av ved och det är viktiga saker. Men en faktor som inte nämns så ofta, när vi pratar om att det ryker in och om övertändning, är retarderna, den veckade metallen som sitter i tuberna. De gör det svårare för fläkten att dra ut röken. Det nämns i installationsmanualen att man kan korta av en eller flera om man inte kommer upp i rätt rökgastemperatur.

Men istället för att korta av retarderna drog jag ut dem så de blev lite rakare. Alltså inte så veckade. Det gjorde att fläkten kunde suga bättre och nu ryker det knappast in något alls, nästan aldrig övertändning och rökgastemperaturen ökade. (Jag har en gammal v33 panna som inte har ett spjäll som öppnas när man öppnar luckan). Jag har sedan tidigare vänt så primärluften kommer in i nederkant på luckan.

För mig blev det ett mycket lyckat och billigt sätt att fixa till pannan och som bara kostade mig tid.

• Gilla
peter chroscielewski och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.