Efter 15års drift och en hel del krångel med Ecotec Bioline 20 satte jag in en Baxi Hs20
Hittills bästa köpet då Ecotecen krånglat alldeles för mycket och är en enligt mig stenålders konstruktion med för mkt rörliga delar.
Från första början problem att tända, ofta gjordes det vid 3e försöket även ny 2006! bytte tändelement , optovakt men blev aldrig bättre. ofta tändningsfel, matningsfel. uppdaterade mjukvaran. Oerhört mkt slagg i koppen bara efter ngn vecka
Bytte alla lager flera ggr mot bättre men denna misslyckades ofta s.a.s och stannade. var tvungen att montera larm 24v och hänga på vattenrör. Jag har mkt bra drag i skorstenen f.ö
Den kunde gå några veckor utan stopp i bästa fall men man kunde inte lita på den
Med Baxi så startade den kall bara på någon minut. Känns som denna har högre verkningsgrad och spelar i en helt annan division. Det blir bara fint damm som lätt askas ur. Fick sänka effekten till 12kw då det blev 300c rökgaser... Att de säljer Ecotec fortfarande är för mig en gåta

Måste vara grova hanteringsfel där. Ecotec A4 Bioline och Ariterm Bequem räknas allmänt som de mest driftsäkra brännarna. Samma konstruktör.
De är ju i huvudsak tänkta att eldas med underhållsglöd, dvs aldrig slockna. Har aldrig hört någon som kört en Ecotec on-off som en billig rörbrännare.
Min Bequem har brunnit oavbrutet nu sedan början på december.
Kanske har du eldat i en panna som kräver en framåtbrinnande brännare?
Har aldrig sett HS20 men Baxis tidigare brännare Eurofire var en väldigt bra och driftsäker brännare.

Hanteringsfel???
Har en effecta 200B panna
Mest drifsäkra med all de rörliga delarna, nej det tror jag inte på
Inte hos mig i alla fall... Har servat regelbundet men ändå en massa stopp
Ja, underhållsfyr fick jag ju köra för att man skulle s.a.s behålla värmen i huset...
Pannan och brännaren installerades ihop 2006
kompabilitetsproblem kanske som du skriver

Effekta 200 är väl liknande Effekta 220 och den ser inte ut att ha för lågt förbränningsrum.
Jag har provat de flesta framåtbrinnande brännarna genom åren men alltid drömt om en Ecotec eller Bequem. Bytte panna till slut så jag kunde använda en uppåtbrinnande Bequem och nu äntligen är pelletseldningen underhållsfri.
Får jag tag i en billig Bioline vore det roligt att testa den också.

Hoppas din nya brännare fortsätter att fungera bra. Ser att den inte har den dyra lösningen med dubbla brännarrör utan är mer lik Eurofire. Är rostret löstagbart eller sitter det fast i röret?

Rostret sitter fast i brännarröret
Detta är fastbultat och packningen går direkt om man demonterar det
Har fått rådet att inte byta den utan skruva brännarröret med avgas-pasta (för bil)
mellan röret och huset.
Väldigt lätt att aska ur. Bara halvmåneformat roster i röret
inget som fastnar som på ECOTEC. Du bara skopar ur askan och kör asksugen
Synd, jag körde allt till tippen då internskruven böjde sig i ECOTEC:en så när den blev varm gick den trögare och trögare och stannade till slut
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.