Eldar i kaminen - luktar illa

16k läst  65 svar

1. L
    Medlem Nivå 4
    Vi har en täljstenskamin (Contura) som luktar pyton när vi eldar i den. Det är absolut värst med första brasan för sässongen, men även efter det luktar det lite. Det luktar bränt gummi, eller brända bildäck... nånting sånt.

Själva eldhärden är helt innesluten med avseende på inneluften, så det är definitivt något i själva kaminen (eller rökröret?) som blir varmt och börjar lukta. Vad kan det vara?

Eftersom det luktar alra värst i början kan man ju tänka sig att det är damm som har lagt sig på kaminen som blir bränt (man kommer inte åt att damma av över allt), men inte luktar väl bränt damm som gummi?

Man hoppas ju att det inte är farligt att andas in. Någon som vet vad det är?

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Nej - damm luktar inte bränt gummi, på sin höjd luktar det typ "vanligt bränt", försvinner efter 30-60sek.

Låter snarare som att det är någon tätningsmassa eller så som använts men som inte borde använts.
    Du kan inte försöka krypa och åla runt så gott det går och se om du ser något misstänkt? Det kan ju vara något som hamnat där av misstag också.
    Försök komma åt varenda liten vrå, kolla även inne i eldstaden och upp i rökkanalen.

Om det verkligen luktar så illa som du säger, så tycker jag att ni ska avvakta med att elda mer. OM det skulle vara något i stil med plast, så är det ju otroligt farligt att andas in. Speciellt om ni har småttingar eller husdjur.

Något mer som slår mig är fågelbo - men tycker inte det borde lukta så som du beskriver det. Speciellt inte om det är flera säsonger i rad.

3. N
    Medlem Nivå 7
    Hej. Det låter som att du bör göra en liten inspektion om varifrån det kommer ifrån.
    Men jag vet att kaminerna ibland kan behöva "brännas in"
    Dvs, elda i den relativt hårt så att den kommer in i sin drifttemperatur.

Många rökrör och sådant tätas med calofer, och det luktar inte speciellt gott.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    DEls luktar det från nya kaminer, dels luktar mineralull de första eldningarna. Jsg brukar ha en doft från skorstenen första eldningen på säsongen, men inte därefter.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Vår kamin luktade riktigt vidrigt första gångerna man eldade varje säsong. Grannen som är kamininstallatör sade att det var damm när vi bad honom komma och lukta, husdamm består ju av en massa saker och särskilt om man bor i storstad kan det vara en hel del asfalt- och gummipartiklar i det. Jag tyckte det luktade bränd färg, brända däck nånting.

6. L
    Medlem Nivå 4
    Knepigt. Det verkar finnas två huvudteorier.

1. Plast, fel sorts tätningsmassa eller något annat ämne som inte borde vara där.

Det luktar verkligen åt det hållet tycker jag. Nånting syntetiskt. Men varför skulle det då bara lukta i början av sässongen? Om det t.ex. är fel sorts tätningsmassa så borde det lukta lika illa varje gång vi eldar. Om vi eldar varje dag så luktar det inget konstigt alls efter några dagar, men efter ett längre uppehåll kommer lukten tillbaka.

2. Damm.

Det stämmer ju bättre in på att lukten bara finns efter ett längre uppehåll. Damm hinner samlas och bräns när vi börjar elda igen. Men det luktar inte bränt damm. Vi vet eftersom vi också har elradiatorer som luktar bränt damm när vi startar dem första gången efter sommaruppehållet.

Det går inte ihop.

Kaminen är ca 10 år tror vi. Installerad av Mariebergs Kakelugnsmakeri (proffs får man väl tro), och när vi frågat dem verkar de inte känna igen beskrivningen av lukten, och de menar att det kan vara damm som samlats över sommaren.

Asfalt och gummipartiklar borde det inte finnas eftersom vi bor en bra bit ute på landet. Däremot hänger och viker vi tvätt i det rummet. Partiklar och fibrer från kläder? Syntetfibrer?

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Ja, det är inte alls samma lukt som från elementen. Mycket mer kemisk lukt från spisen, men det beror kanske på att spisen blir så mycket varmare?

8. T
    Medlem Nivå 5
    Vanligt att det luktar så om man övereldar en kamin, prova med att väga hur mycket ved du eldar i timmer.
    brukar vara 3-5kg/tim alltså 4-6 ved klabbar

9. L
    Medlem Nivå 4
    Jag tror inte jag övereldar, men det kan ju vara så att den inte tål den vanliga mängden ved, alltså att den är felinstallerad på något sätt och därför blir övereldad lättare än den borde bli.

Lutar ändå åt att det har att göra med damm / klädfibrer på något sätt. Jag ska testa att slå på en av elradiatorerna i just det rummet och känna om det luktar likadant.

10. P
    Medlem Nivå 9
    Helt normalt när eldningsäsongen börjar dammgas :D

• Laddar…
  11. Danji
    Medlem Nivå 1
    Läser detta några år sent men vi har samma problem. Det luktar skitäckligt när vår kamin får fin förbränning och blir riktigt varm. Som bränt plast eller gummi. Vi fattar liksom inte vad vi ska göra åt det för den ska vara inbränd sedan innan sommaren. Hur gick det för dig med lukten sen? Löste ni det på något sätt?

12. P
    Medlem · Nivå 22
    Hej, det låter som om det kommer in oförbränd gas.

Detta problem kan man få om tilluften stryps,
    vad har ni för kamin?

Om det är en modernare kamin med ett system för att förbränna gaser så luktar det illa om man använder för blöt ved även för torr ved.

Har ni tilluftsdon i närheten som inte är öppna får kaminen för lite luft till förbränningen.

Har man köksfläkt, våtrumsfläkt, fel inställd ventilation överhuvudtaget kan gasen komma in i bostaden.

Mvh P-A

13. K
    Medlem Nivå 7
    Jag upplever samma problem med vår kamin. En Contura 660 tror jag den heter.
    Luktar typ kemiskt och riktigt illa om man inte eldat på några dagar. Lukten kommer ovanifrån på kaminen, där avgasröret ansluts till skorstenen.
    När kaminen är riktigt varm avtar lukten, och eldar vi varje dag kan man ana lukten innan kaminen är helt varm, men inte i närheten av samma lukt som blir när den inte eldats i på ett tag/helt kall.

Har försökt blåsa rent med tryckluft överallt jag kommer åt i hopp om att det skulle ligga något skräp någonstans men utan framgång
    dessvärre.

Självdragshus, kaminen tar luft utifrån genom ett hål i väggen, eldar med torr björkved som stått inomhus länge.

Vad tusan kan vara felet?! Känns hopplöst, ringt runt till kamininstallatörer, skorstensfejare men utan framgång.. :(

Låter lite som att det skulle vara oförbränd gas, men har bra drag i kaminen och luft tas utifrån genom att hål i väggen (kan iofs kanske vara igentäppt??). Visserligen tycker jag att det börjar lukta mer efter jag stängt luckan helt efter det börjat brinna ordentligt. Kan man kontrollera om det är oförbränd gas på något sätt?

14. Danji
    Medlem Nivå 1
    Tack för input!

Vi fick över en sotare som kollade på det. Hans teori är också obrända gaser som kommer in i huset. Lösningen enligt honom är att flytta avgasröret som går från kamin till vägg en meter till en annan koppling till skorstenen i väggen. Fattar inte riktigt varför men antar att röret som används nu är i fel storlek så gaserna hinner inte förbrännas.

Vi ska få över byggare som hjälper oss med det. Återkommer när jag vet om den lösningen hjälpte!

15. Danji
    Medlem Nivå 1
    Ja det är riktigt tradigt! Hoppas det löser sig för dig tillslut.

Som jag skrev till Pagno så har vi fått över en sotare som kollat på det. Hans teori är att dimensionerna på rören inte stämmer så gaserna hinner inte förbrännas utan kommer ut i huset istället. Så vi flyttar avgasrör kamin-till-vägg till ett annat vägg-till-skorstensuppsug en meter bort i väggen.

Jag återkommer när jag vet om vår lösning hjälpte.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: