89 045 läst ·
121 svar
89k läst
121 svar
Eldar i kaminen - luktar illa
Haha, samma fel hade vi på vår Volvo en gång! det luktade bränd plast så fort vi körde? Visade sig att en blåvit konsumkasse (måste vara nån sparsam pensionär som tappat den?) blåst in under bilen när den precis varit körd och klibbat fast på ljuddämparen. täljdes bort någorlunda med morakniv, sedan fick vi bränna bort det sista genom att köra fort på Autobahn 
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Vi fick de nya delarna i veckan som jag nu monterat. Upptäckte då också att skarvarna inte var förslutna så tilluften har smitit ut i rummet. När jag höll fingrarna en liten bit ifrån röret så kände jag hur det drog. Detta har nog också bidragit till luktenAdagax skrev:
Hej!
Här kommer en uppdatering
En ny kille var här igår från Contura som också konstaterade att det luktade fortfarande (vi startade en eld 25 minuter innan han kom hit). Han tyckte det luktade mer plastaktigt och sa att han varit hos en kund tidigare med liknande doft. Då härledde de lukten till tilluftskanalen där det var tejpat med fel tejp. Jag tyckte det lät långsökt då vår tilluftskanal kommer underifrån kaminen men vi gjorde ett försök att undersöka saken. Och där uppenbarade sig precis vad Contura killen hade på känn. Vår installatör, som uppenbarligen inte haft någon koll på hur man ska installera kaminer, har alltså tejpat åldersbeständig plasttejp runt röret som verkligen var klibbigt nu när kaminen var varm. Känns som ett helt troligt problem till denna doft. Contura kommer skicka ny detalj nästa vecka som jag ska sätta dit och tejpa med aluminiumtejp så får vi hålla tummarna att detta blir sista åtgärden.
Skulle inte detta heller fungera så blir det byte av kamin enligt Contura.
På bilden har vi redan rivit bort en del av den kletiga byggplasten (grön)
[bild]
Efter bortmontering av gamla detaljer var jag noga med att skrapa bort all gammal tejp på tilluftsröret, men lite klet blev kvar så för säkerhets skull tejpade jag hela röret med aluminiumtejp. När alla delar var monterat så tejpade jag igen alla skarvar så nu är allt garanterat tätt både på tilluftröret och frånluftröret (som tätades tidigare, se längre bak i denna tråd).
Idag drog vi igång elden med spänning och... trumvirvel.... DET LUKTAR INGENTING!!!! Fantastiskt!
Så uppenbarligen en helt inkompetent installatör som monterat kaminen. Han ska få på moppo nästa vecka. ...
Slutsats:
Kemisk lukt = otätade skarvar på frånlufskanalen där brandskyddet i isoleringen gav ifrån sig en kemisk doft vid uppvärmning. Avhjälpt med specialsilicon i skarvarna plus tejpade med aluminiumtejp.
Plastig lukt = tilluftsröret monterad med åldersbeständig tejp av plast och otätade skarvar. Avhjälpt med nya detaljer som även tätats med aluminiumtejp.
Jag hoppas denna info kan hjälpa några stackare som har problem med sin kamin!
Tack för visat intresse!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden