Tidigare idag gjorde jag upp en brasa i min braskamin. Just när elden tagit sig så hörde jag ett ljud från skorstenen/kaminen och så var det som att allt drag försvann och elden dog ganska omgående. Ljudet var ett slags "boff" som skulle kunna varit något "mjukt" som föll i skorstenen. Så jag tänkte att det kanske blivit mycket sot som lossnat. (P.g.a. av kombinationen mycket hemarbete och god tillgång på ved efter trädfällning så har jag eldat ovanligt flitigt i vinter.) Eller kanske en olycklig fågel.

Skorstenen är ansluten i toppen på kaminen och går rätt upp. Det sitter en plåt upptill i kaminen som jag nu har plockat bort för att inspektera. Jag kan inte se att något har fallit ned på plåten eller några andra konstigheter.

Insida av skorsten sedd uppifrån, synlig sot och fri sikt genom röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte hur mycket sot som är normalt, men jag tycker inte det verkar vara anmärkningsvärt mycket. Som synes är det fri sikt genom röret också, så det har inte fastnat någon rökt fågel.

Så vad hände egentligen?

Brännbara gaser som tog eld i röret.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ingen pyreldning , då blir det brändbara gaser med poff.

Jag skulle inte påstå att det skett någon pyreldning direkt, men jag antar att det är mest sannolikt som ni säger.

Och då blåser det åt båda hållen. D v s både upp och ned.

Min far berättade detta för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.