3 685 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ego EV 115
Hej.
Är det någon som har en manual eller liknande till en Egor EV 115 från 1982.
Är det under förbränning eller överförbränning eller ngn annan förbränning? ser ut som om det saknas någon slags plåt som verkar sitta horrisontelt i utrymmet strax innan rökkanalen börjar bak i pannan.
Tacksam för mycket info om denna panna!....e' den bra?...eller kass?
Sen en annan fråga. om man har en acktank utan slingor i och vill ha en solslinga i botten...kan man få in en sådan på ngt sätt eller e' det bara att ta fram vinkelslipen och sedan svetsa ihop igen.?
Eller e' det bättre och värmeväxla solvattnet men ackvattnet?
Var tar man vattnet från acktanken till värmeväxlaren då? utlopp pch inlopp?
Mvh Christian
Är det någon som har en manual eller liknande till en Egor EV 115 från 1982.
Är det under förbränning eller överförbränning eller ngn annan förbränning? ser ut som om det saknas någon slags plåt som verkar sitta horrisontelt i utrymmet strax innan rökkanalen börjar bak i pannan.
Tacksam för mycket info om denna panna!....e' den bra?...eller kass?
Sen en annan fråga. om man har en acktank utan slingor i och vill ha en solslinga i botten...kan man få in en sådan på ngt sätt eller e' det bara att ta fram vinkelslipen och sedan svetsa ihop igen.?
Eller e' det bättre och värmeväxla solvattnet men ackvattnet?
Var tar man vattnet från acktanken till värmeväxlaren då? utlopp pch inlopp?
Mvh Christian
har fått info nu...bra
Info om solslinga oxå..bra det me'
Då kör vi igång!
Info om solslinga oxå..bra det me'
Då kör vi igång!
Jag gissar att det är som egor v25 utan varmvatten beredare...115 liters..? med elpatron?
alla egor är överförbränning men nyare CTCv25fg(K?) är under förbränning
bakre plåten är en vinklad 6 mm plåt med 4 runda hål längst upp som släpper igenom sekundär luft från sekundär spjället bakom pannan. funktionen är nog att förhindra att askan slaggar igen sekundärluft spjället
På tidigt 80 tal var pannan modern men produktionen togs över av CTC och manualer finns att ladda hem från deras hemsida.
Vad jag tycker om pannan...urkass! jag ska slänga ut min till nästa sommar och satsa på en riktig underförbränningspanna.
Jag har en medelisolerad kåk från 56 på 125+50m2 och ved förbrukningen blev hisnande 34 m3 blandved förra året...
alla egor är överförbränning men nyare CTCv25fg(K?) är under förbränning
bakre plåten är en vinklad 6 mm plåt med 4 runda hål längst upp som släpper igenom sekundär luft från sekundär spjället bakom pannan. funktionen är nog att förhindra att askan slaggar igen sekundärluft spjället
På tidigt 80 tal var pannan modern men produktionen togs över av CTC och manualer finns att ladda hem från deras hemsida.
Vad jag tycker om pannan...urkass! jag ska slänga ut min till nästa sommar och satsa på en riktig underförbränningspanna.
Jag har en medelisolerad kåk från 56 på 125+50m2 och ved förbrukningen blev hisnande 34 m3 blandved förra året...
jojo...att den inte har så bra verkningsgrad är jag medveten om, men jag skall bara ha den som ett kompliment att ladda 2 st ackar vid ca 10-15minus ute, för att slippa köra elpatron.
Har oxå trimmat pannan lite med ny egentillverkad baffel med turbulatorer.
Mvh Christian
Har oxå trimmat pannan lite med ny egentillverkad baffel med turbulatorer.
Mvh Christian
Nja nu har jag väl inga egna direkta efarenheter av att värmeväxla över solvärmen men min granne visade en sådan lösning för mig och jag kommer göra lika till sommaren. Mycket effektivt och enkelt.
genom att styra värmeväxlingen med en vanlig radiatortermostat kan man helst ladda in varmare vatten i toppen än vad som redan finns.
Värmeväxlarna är inte så dyra, tex sfinx har en liten för 800 kr...
men det kräver uttag ganska långt ner och inlopp högt. Gör separata inlopp och utlopp.
för fler vvx se nedan
http://www.nn-energy.se/
Hej,
Då jag själv letat manual online, så lägger jag en länk till din här.
https://gofile.io/d/OKoUQf
Mvh
Då jag själv letat manual online, så lägger jag en länk till din här.
https://gofile.io/d/OKoUQf
Mvh
Klicka här för att svara