11 449 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Onormalt aska och kolrester kvar efter eldning
Upplever att vi får väldigt mycket aska och kolbitar kvar i kaminen (märke camina) efter eldning. Vi måste tömma askan efter kanske två kvällars eldning. Hade contura i förra bostaden och i fritidshuset och där tömmer vi betydligt mer sällan. Vad kan detta bero på?
Vi eldar "normalt" utan att fylla för mycket. Huset är extremt tätt, kan det påverka? Eller är conturan mer effektiv?
Vi eldar "normalt" utan att fylla för mycket. Huset är extremt tätt, kan det påverka? Eller är conturan mer effektiv?
Hur är det med tilluften?Beckasinen skrev:
Upplever att vi får väldigt mycket aska och kolbitar kvar i kaminen (märke camina) efter eldning. Vi måste tömma askan efter kanske två kvällars eldning. Hade contura i förra bostaden och i fritidshuset och där tömmer vi betydligt mer sällan. Vad kan detta bero på?
Kommer den utifrån eller inifrån rummet?
Det borde inte spela roll vad ni har för kamin om de nu inte ligger massa oförbränd kol.Beckasinen skrev:
ni kanske har bytt till annat träslag ? Olika träd ger olika mängd aska.
Jag är mest nyfiken på orsaken till att vi helt plötsligt har en kamin som vi måste tömma på aska varannan dag istället för en gång i veckan (vi eldar nästan varje kväll på vintern). Eftersom det är en sån markant skillnad måste ju något vara annorlunda med det här huset/kaminen. Vi eldar med vanlig blandved, det är ofta svårtänt och jag tycker inte kaminen avger samma värme som våra caminor gjort.
Tror mest detta beror på olika bra ved. Eldar hela vintern i två kaminer en rörspis och en täljstenskamin och ibland blir det mer aska ibland mindre. Jag brukar ändå inte aska ur så ofta - det som är kvar i form av kolbitar försvinner nästa gång man eldar. Eldar mest med björk men det smyger in sig lite annat löv och barr också - man tager vad man haver.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 181 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 181 inlägg
Är alltid en fördel att ha ett lager aska på rostret , skonar metallen från värmen .Beckasinen skrev:
Jag är mest nyfiken på orsaken till att vi helt plötsligt har en kamin som vi måste tömma på aska varannan dag istället för en gång i veckan (vi eldar nästan varje kväll på vintern). Eftersom det är en sån markant skillnad måste ju något vara annorlunda med det här huset/kaminen. Vi eldar med vanlig blandved, det är ofta svårtänt och jag tycker inte kaminen avger samma värme som våra caminor gjort.
Eldar 2-4 brasor varje dag , askar ur efter 3-4 veckor .
Eldar mest Asp (avverkning från tomten)
Klicka här för att svara