Nån som har eldat ett tag med viking 75 spisen ,med ved åtgång o liknande ,mvh ulrik

Bytte en gammal Tirolia mot en Viking 75 i höstas. Nu när jag sitter hemma oftast går det ungefär en IKEA kasse ved om dagen. Upplever att jag får mycket mer värme för samma mängd ved jämfört med tidigare. Inte lika häftigt drag brinner lugnare under mycket längre tid. Också lätt att att elda så steka och koka fungerar bra.

• Gilla
drysafe
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Bytte en gammal Tirolia mot en Viking 75 i höstas. Nu när jag sitter hemma oftast går det ungefär en IKEA kasse ved om dagen. Upplever att jag får mycket mer värme för samma mängd ved jämfört med tidigare. Inte lika häftigt drag brinner lugnare under mycket längre tid. Också lätt att att elda så steka och koka fungerar bra.
Det låter bra den tirolia jag har är öv trettio år ,så de borde ha blivit energi snålare ,inga problem med kanten vid lucka, var lite låg tyckte jag fall glöden ramlar ut ,mvh ulrik

Har aldrig haft det problemet. Men slänger alltid veden långt in. Lätt också att skaka ner aska från rostern utifrån med "skaka roster knappen"

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Har aldrig haft det problemet. Men slänger alltid veden långt in. Lätt också att skaka ner aska från rostern utifrån med "skaka roster knappen"
Tack för svar

Jag tar in ett vedförråd som räcker några veckor. Veden torkar hela tiden som den ligger inne och jag märker stor skillnad i förbrukning av ved om den har legat inne länge och är ordentligt torr. Sen är det väl fråga om jag använt annan ved för att få den torr och att det således blir ett nollsummespel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.