Ved, Pellets, Flis
Håbbe01: Okskillde sig från min px21, då kan gör nog ej rengöring nån större nytta kan ja tänka mig, termokontakten paj eller tändelement
LaT: Har du tittat på CMG (Caminetti)? Har en sån vattenmantlad pellets kamin som jag är nöjd med.
Mats-S: [citat] Här finns "bruksanvisningen" https://www.contura.eu/download/18.3bef29f616794a4c8cbab77/1552551753722/iav_Contura_Futura.pdf Har du inluft till den som kommer utifrån (yttervägg eller krypgrund) så finns det ett spjäll mitt under framkanten som du drar ut för att öppna för inkommande uteluft, som kommer ut framtill genom hålen i plåten under eldstaden. Så man kan anta att du
Staffans2000: för att motiver vedeldning med allt jobb det innebär, måste man tycka att det är både tillfredsställande och roligt. Ser man det som en belastning däremot, är det som någa föreslår, dags att byta till någon typ av värmepump. Själv eldar jag var tredje dag, nu när det är såhär varmt. Annars, var annan. Jag har den Polska billighetspannan Orlan 25kW. Det tar ca: 8 timmar att
Granström2: Janfire tog över produktionen och reservdelarna
Hybro: Mera Nörderi... https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4456589#p4456589
matsa60: Jag tar in ett vedförråd som räcker några veckor. Veden torkar hela tiden som den ligger inne och jag märker stor skillnad i förbrukning av ved om den har legat inne länge och är ordentligt torr. Sen är det väl fråga om jag använt annan ved för att få den torr och att det således blir ett nollsummespel?
Granström2: Kalix pannprodukter säljer reservdelar. En del på Kalix har jobbat på albinpannan innan företaget lades ned.
Mattiias: [citat] Har du haft några problem med kondens? Jag har samma situation och funderar på att isolera.
blumenthal: 12 grader på 60m låter mycket. Men 40 år låter också väldigt gammalt. Jag har själv en 80m lång kulvert som tappar 2-3 grader på vägen. Men det är en ny kulvert från 2018 (Uponor Twin-någonting 175mm i diameter), kanske var tekniken sämre för 40 år sedan.
FenixT: Hej, Då jag själv letat manual online, så lägger jag en länk till din här. https://gofile.io/d/OKoUQf Mvh
Larre: [citat] Bra filosofi som jag gillar, gör också att mina planer för att byta pannan kommer kunna genomföras betydligt snabbare. KISS - Keep It Simple Stupid
Hybro: Och då blåser det åt båda hållen. D v s både upp och ned. Min far berättade detta för mig.
Hinnersbocken: Hade glömt bort den här tråden ett tag. Blev en glad överaskning, jädrar va bra:D
Husseglarn: Då kunskapen över detta tagit tvärstopp vänder ja mig nu hit, har nyligen satt in en pellmax cu från värmebaronen. Pannan funkar bra men vill få systemet mer självgående, även så ja kan se om den larmat då de gärna blir att man springer ner i källaren och kollar så den inte larmat om driftstopp. Till problemet då, har satt in en rumsgivare för lite ökad komfort men... Får inte
Eklunda: Finns nåt som heter betongrinning på glas när vatten rinner från ny betong på planglas. Ger kemiska skador som inte går bort. Täljsten har nog inte samma kemi så det är nog ett långskott. Basisk miljö kan ge glaspest (typ diskmaskinsmedel).
Klinker66: [citat] Ok. Läste nedan hos en leverantör när det gäller härdat glas; "Härdat glas kan inte skäras eller borras, även kantbearbetning och slipning bör undvika".
Tomture61: [citat] Är alltid en fördel att ha ett lager aska på rostret , skonar metallen från värmen . Eldar 2-4 brasor varje dag , askar ur efter 3-4 veckor . Eldar mest Asp (avverkning från tomten)
Adagax: [citat] Vi fick de nya delarna i veckan som jag nu monterat. Upptäckte då också att skarvarna inte var förslutna så tilluften har smitit ut i rummet. När jag höll fingrarna en liten bit ifrån röret så kände jag hur det drog. Detta har nog också bidragit till lukten Efter bortmontering av gamla detaljer var jag noga med att skrapa bort all gammal tejp på tilluftsröret, men lite klet
petal: Varför undertryck just idag och aldrig annars? Väderomslag?
lindrooserik: Rostret sitter fast i brännarröret Detta är fastbultat och packningen går direkt om man demonterar det Har fått rådet att inte byta den utan skruva brännarröret med avgas-pasta (för bil) mellan röret och huset. Väldigt lätt att aska ur. Bara halvmåneformat roster i röret inget som fastnar som på ECOTEC. Du bara skopar ur askan och kör asksugen Synd, jag körde allt till tippen då
omdirigerad: Intrycket gör sig bättre på bild, i verkligheten är det väsentligt mycket mer lösa stenar, ojämnheter och allmänt inte alls så "naturligt". Att måla ovanpå är inget alternativ, det vore som att måla en stenmur.
00kimsan00: Tjäna Min panna har börja brinna sämre(Baxi Bonus 30) Har inte haft problem med det innan, s-luften och p-luften har varit 50%-50% då jag hade björkved,ca 80% av veden va björk 20% blandved,dom sista 2 åren har det mest varit blandved(barr) och då har s-luft 75% å p-luft 25%.Men nu brinner det sämre och ojämt framtill bra men baktill mycket sämre,blir nerförsbacke uppbränt fram å
Hybro: Du får väl hälsa tidigare ägaren, att det nu känns bra att elda i en princip oanvänd kamin. :crysmile:
guggen: Lyfter denna tråden igen. Jag kommer göra om lite i mitt värmesystem med bla installation av en lvvp mot min tank, dock är jag sugen på att ha en bra kökspanna för kalla vintrar. Det jag funderar på är om en ctc parca uppfyller de nya kraven för installation av eldstäder? Hur är det annars med en klassisk vedpanna, måste även en sådan uppfylla kraven?
JPW: Och det är inte bara så att röret optosensorn sitter i är fullt med aska? Har missat det själv mer än en gång.
Hybro: Får väl skriva några rader här också då. Har en större täljstenskamin stående mitt i stugan. Öppen planlösning. Inga fläktar. Har provat olika, t o m takfläkt med olika rotation. Med inget tillfördes förutom orolig luft i bostaden, drag mm. Som alla andra värmekällor, så stiger värmen uppåt mot taket. Så breder den ut sig från det centrala av stugan och utåt i alla rum