Ganska nyinflyttad på en mindre gård och har genom det tagit över ett uppvärmningssystem som var under byggnation.
Känner att det mesta är på plats, men tycker spontant att det är väldigt stort drag i skorstenen. Kan jag montera en dragbegränsare i sotluckan på bilden? Finns kanske till och med någon färdig lösning på detta? Eller tipps på vart jag ska vända mig?
Bor utanför Eskilstuna
/Tobias
Känner att det mesta är på plats, men tycker spontant att det är väldigt stort drag i skorstenen. Kan jag montera en dragbegränsare i sotluckan på bilden? Finns kanske till och med någon färdig lösning på detta? Eller tipps på vart jag ska vända mig?
Bor utanför Eskilstuna
/Tobias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då måste ju sotningsluckan stå öppen alltid, dragbegränsaren tas bort vid sotning... Och när det kommit en del sot i skorstenen slutar det fungera.
Kan du inte knacka upp ett nytt hål i skorsten, lite ovanför och ansluta en dragbegränsare där istället?
Kan du inte knacka upp ett nytt hål i skorsten, lite ovanför och ansluta en dragbegränsare där istället?
Dragbegränsare har man för att förhindra att när det blåser att fyren åker jojo i pannan, nu står din panna i princip dikt mot skorstenen och då kan du använda begränsare. Här finns lite att se i form av dito https://www.google.com/search?q=dra...30j69i61l2.16149j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Sen ska du skaffa en rökgastermometer och sätta i delen mellan panna och mur, du ska elda efter tempen där , ska ligga mellan 180 -240 C , pannan kan inte ta åt sig mer värme än vad den är specad och resten går till kråkorna, är det tankar kopplade på pannan, ingen ekonomi utan tankar
Sen ska du skaffa en rökgastermometer och sätta i delen mellan panna och mur, du ska elda efter tempen där , ska ligga mellan 180 -240 C , pannan kan inte ta åt sig mer värme än vad den är specad och resten går till kråkorna, är det tankar kopplade på pannan, ingen ekonomi utan tankar
Aha, ok. Blåser nästan för jämnan o jag hör då att elden "fladdrar" i pannan. Syns också genom ventilen för sekundärluft.
Termometer att mäta rökgas får hamna på handlalistan, börjar där!
Eldar mot 3m3 vatten, så jag behöver inte snålelda...
Termometer att mäta rökgas får hamna på handlalistan, börjar där!
Eldar mot 3m3 vatten, så jag behöver inte snålelda...
Du kan läsa lite här som info https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=24&t=17383 Sen kommer det att ta hela vintern för dig att lära dig pannan. Varje panna har sin egen själ och ska behandlas efter den.Vad sitter det mellan panna och tankar , laddomat eller annat, ett rör rakt från tankar till panna. Det är så att känn efter när panna kallnat ner till tex50 C om laddningsröret är varmt, då går det på självtryck till pannan och det blir avkylning av tankarna, stora förluster genom panna och ut.
När du börjar elda så ska du se till att laddpumpen startar vid ca 60 C om det går, det gäller att få igång panncirken, detta för att inte du ska få för hög värme i toppp på pannan. Kan bli att det vill koka i den då. Det kan skilja 20 C mellan botten och topp på panna, t.o.m att pumpen stannar efter någon minut då pumpen vispar runt i pannan. Gör inget då laddomaten inte öppnar förrän vid ca 72 C. Det med laddomat som du säger. inte helt riktigt, allt är gjort så en självcirk kan gå genom pannan. Det är ett rör som går från panna till tankar med ett T på , det är helt öppet rakt igenom från topp tank till botten tank via pannan. Tänk själv 85 C i topp tank och kanske 50 C i botten. För att hindra självcirk som kyls i pannan så ska det vara en backventil på röret efter T mot tankar. Förmodar att värmen tas ut från tankar med shunt och VV blir i den ena av tankarna. Bara känna på rören när det brunnit ut i pannan och den kallnat ner till kanske 40 C om den gör det. Se vad panntempen är efter ca 6 timmar, då ska den i princip bara vara 20 C kanske , är det mer så har du självcirk och förlorar värme genom pannan.
Såg att du har även ett spjäll mellan panna och skorsten. Det är det spjället som du reglerar rökgastempen med. Jag har satt ett själv där och reglerar gastempen genom att strypa/öppna på det. Fin ved blir hög temp mindre öppet, grov ved mer öppet. Mina gaser står konstant på ca 200 C, Vad var det för panna du har, syns inte.Om du får självcirk tank till panna ( och det blir det nog ) så se bild var en backventil ska vara
Inte behöver du riva. Bara se på röret som är från tanken/ar upptill och mellan T-röret ner till laddomaten, är det inget där utan bara ett rakt rör så finns det ingen backventil. Du får undersöka med händerna om värmen. Sen har du en gjutjärnspanna, då är det extra viktigt att laddpumpen startar tidigt, detta för att en gjutjärnare som får mycket olika temperaturer i sig . varm topp och kall botten kan vrida sig eller i värsta fall spricka i sektionerna. Så när börjar elda, starta laddpumpen redan vid 40 C och när allt är varmt och det börjar ladda kan ställa upp pumpen på 75 C igen. Du kommer att märka att när tempen i pannan går ner mot 75 C så kan pumpen stanna. Det är normalt, men en gjutjärnare har massor med överskottsvärme i sig samt glöd och värmer på, då startar pumpen igen.
Klicka här för att svara