Hej,
Jag köpte en kåk och den har en pelletskamin som är installerat som på bilden dvs insatsrör genom skorstenen och direkt in i pelletskaminen.
Gör man så eller är det helt fel ?
Jag frågar eftersom alla bilder jag ser på nätet visar anslutning med rökrör i plåt och eftersom en grej hände igår...
Efter några timmar eldning tänkte jag det var nog och stängde av kaminen.När den stängs av så finns en etapp i avstängningen som heter "final cleaning" och när det förekommer så börjar kaminen blåsa in mycket luft över alla pellets som är kvar vilket gör att temperaturen stiger och vilket gjorde att insatsröret började glöda i anslutningen till kaminen ... det gjorde att jag är ganska rädd att använda kaminen.
Tips tas gärna emot
Jag köpte en kåk och den har en pelletskamin som är installerat som på bilden dvs insatsrör genom skorstenen och direkt in i pelletskaminen.
Gör man så eller är det helt fel ?
Jag frågar eftersom alla bilder jag ser på nätet visar anslutning med rökrör i plåt och eftersom en grej hände igår...
Efter några timmar eldning tänkte jag det var nog och stängde av kaminen.När den stängs av så finns en etapp i avstängningen som heter "final cleaning" och när det förekommer så börjar kaminen blåsa in mycket luft över alla pellets som är kvar vilket gör att temperaturen stiger och vilket gjorde att insatsröret började glöda i anslutningen till kaminen ... det gjorde att jag är ganska rädd att använda kaminen.
Tips tas gärna emot
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Nån som missuppfattat nåt där tror jag.............Det ser ju inte ens färdiginstallerat ut så har "sotaren" ens sett det där? Känns som nån ville börja elda innan det ens var klart......
Är tveksam till att det är är rätt installerad.
Har för mig att man måste ha något brandskydd mellan röret och väggen för att brandskyddet ska vara godkänt.
Så en branskyddskoll via sotaren bör du nog börja med.
Och jag skulle personligen inte använda kaminen igen innan den är gjort och du pratat med sotaren
Har för mig att man måste ha något brandskydd mellan röret och väggen för att brandskyddet ska vara godkänt.
Och jag skulle personligen inte använda kaminen igen innan den är gjort och du pratat med sotaren
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
I min värld så borde kaminen stå rakt under utgången i väggen. Sen isolerad skorsten ner till kaminen och sen gnistskydd under kamin. Finns det papper på var kaminen är köpt och om det är lokalt så borde rimligen de kunna bistå med resten också.
Tack ! När det kommer till att installera/ ominstallera kaminen , är det en behörig person/firma som måste göra det eller vem som helst förutsatt att brandskyddskontroll görs efter installationen?M MrDizzy skrev:Är tveksam till att det är är rätt installerad.
Det slog mig också att flex slang kanske inte är den bästa för jobbet. Den ska vara en sån insatsrör som används för renovering av skorsten men kan nog tänka mig att den ska inte kopplas direkt till kaminen utan till rökröret in i murstocken.tttomten skrev:
Jag skulle nog ersätta slangen med rökrör till murstocken men sen har jag ingen aning.
Tror jag börjar med sotaren ,se vad han har att tillföra.
Det jag menade med flexslang var självklart en godkänd syrafast slang. Den är skitdyrCatP skrev:
Det slog mig också att flex slang kanske inte är den bästa för jobbet. Den ska vara en sån insatsrör som används för renovering av skorsten men kan nog tänka mig att den ska inte kopplas direkt till kaminen utan till rökröret in i murstocken.
Jag skulle nog ersätta slangen med rökrör till murstocken men sen har jag ingen aning.
Tror jag börjar med sotaren ,se vad han har att tillföra.