Vi har en enplansvilla från 50-talet med en murad skorsten, med fyra rökkanaler, mitt i huset.
För drygt 20 år sedan sattes en insatskamin modell Roslagspisen Stora trekanten in i en av de öppna spisarna.

Sedan vi köpte villan för drygt 10 år sedan så har vi eldat cirka 3-4 kubikmeter varje vinter, och sotat pipan varje år enligt konstens alla regler.

För ett par veckor sedan var det dags för årets sotning, och det gick lika bra som det alltid har gjort. "Det ser fint ut" var sotarens sista ord innan han lämnade huset. Men, när vi sen skulle elda någon vecka senare så visade det sig vara totalt obefintligt drag i skorstenen. Det rök in och hur vi än gjorde så gick det inte få ordning på det.

Vi kontaktade sotarfirman som skickade en tekniker till oss. Han höll på i nästan två timmar men lyckades inte få ordning på problemet. Han fick däremot ut ytterligare 5 liter sot, men pipan verkar helt igensatt någonstans precis där den viker av mot den öppna spisen.

Följande står i protokollet (där det nu även står utfall: ej godkänd"

"Rökkanalen till öppnaspisen m insats typ roslagsspis. Rökkanalen är lagad med glidgjutning area 140 x250 mm
är så trångt 3 m ner i rökkanalen svänger in mot huset man kommer inte ner med inspektions kameran eller
annat arbetsverktyg som vi har inom sotningen. Man får eventuellt ta ur insatsen i öppnaspisen eller ta upp ett hål på sidan på kåpan o montera en sotlucka där så man kan se vad som är i vägen i rökkanalen till öppnaspisen m insats."

Så vad gör man nu?

B
Skulle försöka ta isär så mycket som möjligt. Ibland kan det finnas två lågpunkter på rökvägen ut, där aska kan ansamlas. Har man då inte koll på bägge, så kan det bli stopp.

• Gilla
Fredrichc och 1 till
  • Laddar…
Detta är ett typiskt problem med öppna spisar led insats. Om man inte har en sotlucka så att man kan komma åt botten på rökkanalen, där "hyllan" är på en vanlig öppen spis, så kan det bli så att man vid sotning bara kommer åt att mala ur en del av sotet. Till slut sätter det igen på det ställe man inte kommer åt

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Nu har jag haft lite tid till att undersöka situationen lite bättre.
När jag ser ner i skorstenen så ser det ut som att den varit glidgjuten, men att bruket man använt för det har börjat vittra och trillat ner i mindre beståndsdelar. Jämfört med pipan bredvid så är det stor skillnad, man kan i problempipan se nästan alla tegelstenar, medan i den andra så är det ett jämnt lager som täcker dem.

Det satt lite bitar kvar längst uppe och det gick utan några som helst problem att bryta loss dem med fingrarna. Om hela pipan haft ett sådant lager som bit för bit trillat ned så är det inte alls konstigt att det har täppt till det vid rökhyllan. Så här i efterhand så har jag nu fått en möjlig förklaring till det märkliga ljud vi hört som jag trott var råttor på vinden. Men det var definitivt endast i närheten av murstocken av huset vi hörde det...

Min plan nu är att köra grovdammsugaren från taket och försöka få upp det nedtrillade på det viset. Blir det tillräckligt bra så kanske en renoveringsfirma kan göra en re-lining utan att vi behöver öppna upp inifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.