Det är klart nu att snickarverkstaden som jag hyr kommer att rivas om några år. Jag ar redan börjat samla material och såga virke för ett eget verkstadsbygge. Det blir väl byggstart om ett par år men planeringsprocessen är i gång. Jag funderar på en golvyta på omkring 100 kvadratmeter. Det handlar om deltidsföretagande. Som alltid är budgeten absolut minsta möjliga.

Då kommer ju frågan om uppvärmning. Så som energipriserna går upp och ser ut att gå upp de närmaste årtiondena så skulle jag helst ha vedeldning. Då kan jag elda med både reststumpar och ved ur skogen.
samtidigt så vill jag att verkstaden skall gå att kallställa mer eller mindre under perioder när verksamheten står stilla. Av brandsäkerhetsskäl kan man inte längre ha en stor järnkamin inne i verkstaden så som de hade förr.

Hur skulle man kunna bygga ett enkelt vedeldat värmestystem som inte är brandfarligt och går att kallställa?
 
Jag hade Verkligen velat ha en kamin i verkstaden för mysfaktorn. Vad är det som gör att man inte kan ha en vanlig kamin? Är det att spåndamm liggande på kaminen antänds eller är det risk för explosion av dammet i luften?
 
wildeside
Går det inte att bygga ett pannrum och ha vattenburen värme?
Då kan du välja att installera LVVP eller annan värmekälla vart efter.
 
  • Gilla
Ronnygöran och 1 till
  • Laddar…
Antar att det är samma regler i garage. Konstigt när man får svetsa, men inte elda i en skyddad kamin.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Panna i egen brandcell och vattenburen värmefläkt. Glykolfyllt system för kallställning.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är klart nu att snickarverkstaden som jag hyr kommer att rivas om några år. Jag ar redan börjat samla material och såga virke för ett eget verkstadsbygge. Det blir väl byggstart om ett par år men planeringsprocessen är i gång. Jag funderar på en golvyta på omkring 100 kvadratmeter. Det handlar om deltidsföretagande. Som alltid är budgeten absolut minsta möjliga.

Då kommer ju frågan om uppvärmning. Så som energipriserna går upp och ser ut att gå upp de närmaste årtiondena så skulle jag helst ha vedeldning. Då kan jag elda med både reststumpar och ved ur skogen.
samtidigt så vill jag att verkstaden skall gå att kallställa mer eller mindre under perioder när verksamheten står stilla. Av brandsäkerhetsskäl kan man inte längre ha en stor järnkamin inne i verkstaden så som de hade förr.

Hur skulle man kunna bygga ett enkelt vedeldat värmestystem som inte är brandfarligt och går att kallställa?
Får man inte bygga en kamin i sten (mursten/täljsten)? En sådan blir inte så varm på ytan men kan ha stor effekt och värma en sådan öppen yta.
 
Vedeldad varmluftspanna i separat utrymme. Har jag själv tänkt installera i mitt snickeri.
 
Reglerna för snickerier är speciellt stränga eftersom trädamm som ligger på en yta kan antändas redan vid ett par hundra grader och eftersom trädamm i luften kan explodera.
Jag har en modern spånsug med tvåstegsfiltrering och en fläkt som jag tänker montera i väggen för att dra ut dammig inomhusluft under sommarhalvåret. men litet findamm blir det alltid.

Därför är jag rädd att en varmluftspanna kan bli farlig när dammig luft från verkstaden passerar genom heta kanaler.

En murad tegelugn med stor murmassa och eldning utifrån genom ett hål i väggen som en möjlighet. Det gäller bara att hålla yttemperaturen på muren tillräckligt låg och se till att det inte finns hyllor som samlar damm. Jag skall forska i saken.
Vattrenburet system med glykol...hmm....jag visste inte att man kan ha glykol i ett värmesystem. Ännu en möjlighet att tänka på.
 
Jag hade nog satsat på ren vedpanna med vattenburet system. Allt går att elda i den med bra effekt om man får trevlig värme. Finns ju mer eller mindre bortskänkes på Blocket i tid och otid.
Vi har glykolfyllt på på morfars föräldrahem i Dalsland då de bara nyttjas sporadiskt. Dock är de kökspanna med självcirk, vet inte hur de funkar med glykol och pumpar..
 
Det är inget problem , finns även speciella blandningar med tillsatser för system som inte används så ofta. Har det själv i ett hus som kallställs.
 
B
Panna i eget litet pannrum. Glykolfyllt med ett par aerotemprar innebär snabb uppvärmning av lokalen, och enkel installation. Finns ofta billigt på blocket. Har sett det i en del mindre verkstäder.

Men även om man plockar ihop rören kring pannan så
själv och blocketfyndar, så kostar ju pannrum, panna, aerotemprar rör, laddomat, skorsten med mera rätt mycket. Är luftvärmepump ett alternativ? Inte lika låg driftkostnader, men låg installationskostnad.

En stor murad konstruktion tar lång tid att bli varm, men också för att svalna. Är det kallt i lokalen lär det ta en stund innan det blir varmt?
 
Att mura en skorsten kräver tegel och murcement. Kostar en del men inte helt oöverkomligt. Att mura ett pannrum blir väl billigast av lecablock.
Problemet är arbetstidsåtgången för att mura det. Inkomstbortfall när man är hemma och murar.
Fast å andra sidan så skulle det då gå att ställa ångpannan i pannrummet och koppla den till samma skorsten. Jag har en liten hembyggd vedeldad lågtrycksångpanna som ger ånga till basanrännan som behövs då man böjer olika båtdelar. Dessutom kanske jag skulle kunna ha pannrumet som brandsektionerat sliprum för verktygsvässning.
Det skulle bli väldigt bra.....men ganska dyrt i arbetstid.

Nackdelen med luftvärmepump är att den årstiden när det finns mest snickeriarbete så får man ingen värme att tala om ur en luftvärmepump. Vi har en sådan i huset vi hyr men när det blir under -5 då måste vi schunta ut värme från oljepannan för att kunna hålla 15 grader inomhus.
 
H heimlaga skrev:
Att mura en skorsten kräver tegel och murcement. Kostar en del men inte helt oöverkomligt. Att mura ett pannrum blir väl billigast av lecablock.
Problemet är arbetstidsåtgången för att mura det. Inkomstbortfall när man är hemma och murar.
Fast å andra sidan så skulle det då gå att ställa ångpannan i pannrummet och koppla den till samma skorsten. Jag har en liten hembyggd vedeldad lågtrycksångpanna som ger ånga till basanrännan som behövs då man böjer olika båtdelar. Dessutom kanske jag skulle kunna ha pannrumet som brandsektionerat sliprum för verktygsvässning.
Det skulle bli väldigt bra.....men ganska dyrt i arbetstid.

Nackdelen med luftvärmepump är att den årstiden när det finns mest snickeriarbete så får man ingen värme att tala om ur en luftvärmepump. Vi har en sådan i huset vi hyr men när det blir under -5 då måste vi schunta ut värme från oljepannan för att kunna hålla 15 grader inomhus.
Om du tar en täljstenskamin med tätslutande lucka och modulskorsten upp genom taket så blir yttemperaturen inte mer än ca. 80 grader Max. En stor sådan som eldas 2 ggr per dygn avger kanske 5 KW kontinuerligt i snitt.
 
Någon som kan svara på hur tung täljstenskamin man bör ha för att den ska kunna hålla värmen ett tag. Jag har ett snickeri på ca 120 m2. Just nu har jag snickeriet kallställt förutom ett utrymme på 25 m2 som jag har som montagerum. Här håller jag 15-20 c rumstemperatur med ett 1000 w oljeelement. Luftvärmepump en stor eller två mindre tror jag själv är en bra och relativ billig investering för att hålla grundvärme. Om man isolerar snickeriverkstad ordentligt. Mitt snickeri är isolerat med 45+145+45 i vägg och 100+100 cellplast i golvplattan. I dagsläget har jag 3 x 95 mm stenull i tak. Vattenburen behöver inte bli så dyrt men då ska man ha utrymme och ha tillgängligt kallvatten i lokalen . Beg vedpanna+skorsten + stora av tankar , element eller beg aerotemper behöver inte vara dyrt beg. Till min gårds verkstad köpte jag en komplett 10 år gammal vedpanna, med skorsten och tankar för 12000kr. Pannan placerade jag i en beg container (köpt för 3000kr) som jag isolerade invändigt. I mitt fall så kan jag inte nyttja verkstadspannan till snickeriet. Blir för dyrt med kulvertslang blir billigare att köpa en stor märkesluftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.