Ved, Pellets, Flis
rasse123: [citat] Installera ESPHome Add-ons i HA därefter kan du programmera ESP32 eller ESP8266 via HA, första gången då du "aktiverar" den ( berätta wifi ssd och lösenord...)så måste du använda kabel, efter det kan du göra det över wifi nätverket https://esphome.io/components/sensor/dallas.html https://esphome.io/ Det är mycket enkelt att göra det, det mesta av koden kan du kopiera och
klopps2002: [citat] För kännedom. Den akuta sjukan var covid. Knockade mig på bara en tinme. Var rädda om er.
Derbyboy: [citat] Det är en jävla rundgång i frågan. sotaren ska ha typ 2000 för ett intyg och kommunen ska ha 4000 för anmälan, så extrakostnaden för anmälan blir runt 6000 kr. Jag menar ju att jag inte behöver anmäla, Den nya spisen är CE-märkt, lägre rökgastemp, högre verkningsgrad. Den är således bättre både vad gäller brandrisk och miljö. Sotaren sa att jag måste anmäla, när
Derbyboy: Jag tycker dock det är väldigt märkligt. Enligt kommunens hemsida ska byte av spiskasett inte anmälas. En spiskasett med samma mått kan vara allt från 6 till 10kw.
sagan1: Tänker jag rätt att det vita locket ska täcka sidorökutgång om den inte ska användas?Får väl lacka [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] rött eller skicka efter ett i rätt färg.Tänker jag rätt med denna stos mot rökkanal bakåt?Skruvas fast med bara två skruvar men är eldfast garn så ska väl bli tätt.Vet någon om kvalité och funktion på denna spispanna från Tyskland Juhnberg
Anonymiserad 433451: [citat] Hur kom blandveden in i bilden? Jag måste ha missat det.. Det är ingen skillnad på att elda med blandved än med rent löv, förutom att blandved ger en trevligare eldning. [bild] Tänder med gran och blandar ut med relativt färsk Björk ved.. brinner länge och hett.. Så nu ska jag bara läsa istället för att skriva..
chicketiwowow: [citat] Tack för ännu en idé värd att överväga!
z_bumbi: Har du mycket sten så mura något med tjocka väggar som rymmer rejäla bitar ved/oklyvna kubbar Tänd brasan ovanifrån för längre brinntid och en jämnare värmefördelning. De tjocka väggarna lagrar värmen och fungerar också så att de får en del av värmen att studsa ut mot dig. Det är inte så särskilt sparsamt med veden men har du massor av vindfällen så är det bekvämt att bara
andersbanders: Tänkte att jag skulle avsluta denna tråden med att tacka alla som bidragit med bra svar. Panna och tankar är inkopplade och systemet är proveldat med gott resultat! Tack alla som bidragit med konstruktiva idéer. Som avslutning tänkte jag dela med mig av lite bilder på den app jag kodade för att få lite koll på systemet. Nu ska jag bara isolera tankar och koppla in växlare mm innan det
Anonymiserad 433451: gammal tråd men ger ett bra tips ändå som har fungerat i många många år oavsett längden på veden.. spännband. 1 på vänster 2 i mitten 1 på höger.. kort ved då räcker ett band. trava upp veden ovanpå banden spänn åt och kapa, lämna sista kapet om ni är osäker. trava nytt och kapa igen...
Daggan Maggan: [citat] Ser precis ut som i mitt kök. Vi knackade ner putsen som var på väggen för att se om det fanns någon rökgång. Vi hittade en och jag vill gärna sätta en vedpis. Det hade nog varit igenmurat i många år , minst 20 år innan vi tog knackade bort putsen. Du har ju fått tips här på hur ni kan göra så lycka till!
jonaserik: Den på bild 2 är stängd öppna den lite försiktigt så börjar det nog brusa i den, håll koll på manometern bara, den ska gå sakta upp i tryck, vid någonstans mellan 0,8 och 1 kan du stänga. Skulle du få ett tryck över 1,5 så kan det börja sprattla vatten i något rör, så gör det inget normalt., det är en säkerhetsventil som sitter på något rör/pannan som öppnar vid 1,5 bar
Daggan Maggan: Har en liknande fråga . Vilken underbart fin kamin. Vi har ett torp med 2 bostäder . Ett är lite moderniserat och det andra mer i ursprungsskick, tidigt 1900. Vill installera flera kaminer men har samma fråga plus en fråga till. Hur installerar man korrekt? Och hur hittar man en sotare eller annan kunnig som kan bort skatbo i skorstenen? Katrineholms kommuns fejare vill inte göra sånt ,
Dauen: Hur ser kaminen ut? Min Keddykasett som jag installerade i en öppen spis hade ganska kort anslutning. Funkar det att fästa slangen mot Keddyn?
Trrttsch: Toppen! Lite Autosol får det bli för att få upp glansen lite. Resten får bli som ett minne och en påminnelse att inte göra samma misstag igen. :-) .
Nissens: [citat] Kolla 7.7.1 här: https://www.manualslib.com/manual/1193332/Palazzetti-Pellet-In-Idro.html?page=28 Men det kanske är det du gjort? Är pelletsen felfri?
Anonymiserad 433451: Se till att få drag underifrån och att travarna är luftiga med luftspalter emellan så är det inga problem. Jag kör varje år in ca 50 m3 med vedkubbar och klyver under tak på vintern. Jag kör in klyven ved och travar direkt i vedboden, aldrig haft problem bara det är luftigt..
Dan_Johansson: Jag gjorde ett snabbt överslag och kostnaden för enbart stål (varmvalsat) för att rymma 10 kubikmeter kostar runt 17000 kr (för privatperson i affär, så det kanske du kan få ner priset på).. Då är det cylinderform med "platta" ändar. Total vikt runt 8-900 kilo i 4 mm stål. Kollade snabbt priset på acc-tankar på blocket och de verkar ligga runt 1 kr/liter...
robalm: [bild] Automixen har ”låst” sig så att både den blå lamppan och den röda lyser hela tiden. Den blå ska ju indikera kall panna och att brännaren går, den röda att överladdning sker från pannan till tanken. Laddomatens tre tempmätare har samma inbördes relation, även om gradtalen varierar. Det är väl korrekt när överladdning sker, men under uppvärmning borde den översta och
Granström2: Ska väl gå att lyfta pannan en bit med spett och mellanlägg. Släpper det inte så tigersåg och vinkelslip på mellanröret.
anvegard: Jag ska bygga ett orangeri. Har en 24 kw kökspanna. Den ger ca 20 kw till vattnet och 4 till rummet. Jag är sugen på att ha ett low-tech golvvärmesystem enligt nedan skiss. Jag kommer inte lyckas montera pannan så att inloppet i pannan är under golv så jag tänker att jag behöver ha en pump som beskrivet. Räcker det? Det är ju en ganska kraftig panna så jag tänker mig att man behöver
jonaserik: Det puffar när inte det finns drag av luft i pannan öppna lite på rökgasspjället, puffarna blir det när veden gasas och rökgaserna tänder i grytan, det ska vara lagom drag ut. precis när det börjar puffa så gaser veden och om du kan de hur lågorna ser ut . så är dom blå. Det innebär att tempen på gaserna är ca 800 C och gaserna tänds. Du ska har en termometer i rökröret ut
nimhed: [citat] Jag säger ju det, men att vi har en tradition att dra öronen åt oss när en medlems första inlägg är ett tips.
jonaserik: Bara att ta fram det rutade blocket och rita/pussla , varje ruta är en 5 mm, 2 rutor 10 mm, 10 mm = 1 meter i skala 1 på 100. Lycka till
J.Nilsson: Fick du någon ordning på detta. Mitt tak till terrassen är med nakna betongpannor enbart läckt under.
Olle A: Står i inför ett pannbyte och har fastnat för Fröling, någon som har erfarenhet av deras S3 utan lambda styrning? Ångrar man sej om man inte hostar upp en slant till och köper en S4 på en gång?