CatP
J jonaserik skrev:
Jepp det är rätt , bara att den kröken uppe som går till vänster bör kanske vara 33 grader så sotaren kommer igenom med sitt verktyg att sota röret, då blir röret rakt upp lite kortare. Det går bra att ta bort flexröret och kanske knacka ur i stocken lite mer än rörets tjocklek , för att kunna putsa igen mellan rör och tegel. Röret ska sluta ini stocken precis där pipan är , kant i kant. Det kommer att bli lite fult med puts vid röret, för att inte behöva måla om så finns ( inte säker ) eller en plåtis gör en fyrkant ( skoning ) ca 30X30 cm med hål för röret, blir snyggt. Något att tänka när det ska jobbas är att plsta in hela stocken och kanske lite till, samt täcka golvet med plast ca 1,5 meter ut från stocken , det kan annars bli svart på vägg och golv, inget kul att börja måla om.
haha yepp det ska plastas in annars blir kaos.
När sotaren jobbar hur kommer han in i själva röret inifrån skorstenen? Alltså han är uppe på taket och kommer ner med borsten men det kommer bara gå förbi röret och fortsätta nere in i skorstenen

Düsseldorff
CatP CatP skrev:
haha yepp det ska plastas in annars blir kaos.
När sotaren jobbar hur kommer han in i själva röret inifrån skorstenen? Alltså han är uppe på taket och kommer ner med borsten men det kommer bara gå förbi röret och fortsätta nere in i skorstenen
Han kör nerifrån.

• Gilla
CatP
  • Laddar…
Som sägs underifrån går sotaren md viskan, se hur det bör vara, kladdat lite på din bild.

• Kaminrör med mjuk böj markerad med gul och röd linje på en vägg, illustrerar sotarens rekommendation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bommade skoningsplåten

• Installation av vägdragen elledning med skoningsplåt, kommentarer och märkningar.
    Skapa konto
Düsseldorff
Fatta shocken när sotarn är en kvinna...

CatP
J jonaserik skrev:
Bommade skoningsplåten
Jahaaa och då blir der öppningsbar underifrån ,typ så

• Svart ventilationsskorsten med en markerad öppning på ovansidan.
    Skapa konto
Inte fel med en sådan upptill och en lika nertill utan lucka, sotet i röret kommer att hamna i kaminen, har du en lucka nertill så blir det mycket skit på golvet, det är tait bakom kaminen att sota och samla upp samtidigt när viskan går. Själva pipan i stocken, där sotet då ramlar ner och hamnar innanför sotluckan ät lätt ta ut. Nu är det så att sotaren har dammsugare om hen inte tar den med sig in. och bara säga till om dannsugning

B
Som flera säger, prata med sotaren. Inte den vanliga utan sotarmästaren som ska göra brandskyddskontrollen, innan arbetet påbörjas.

Normalt är installation av kamin bygglovspliktigt. Sotarmästaren kan kräva att få se att det anmälts till kommunen för att godkänna installationen. Vet att det är lite si och så, men fråga med den som ska göra brandskyddskontrollen om bygglov

Är det ett stängt frånluftsdon som använts istället för sotlucka? Antar att den inte har nån funktion alls nu om slangen går i hela skorstenen, för all sot lär ju ligga inuti slangen inte utanför?

Jag hade satt dit en vanlig inmurningsstos, och tagit fasta rör till kaminen. En sotlucka på röret uppe vid anslutningen mot stolen kan övervägas, så kan sotaren komma åt från ett håll till.

Frånluftsdonet hade jag ersatt med en riktig sotlucka i gjutjärn.

Eldstadsplåt i stål under kaminen. Nu ser det ut som kaminen står på en golvklinker? Har för mig att min sotaren ville ha 50 eller 60cm framför och ett antal cm på sidorna.

Det är inte ett jättesvårt jobb att göra detta själv, men man måste ju kunna kapa rör med vinkelslip, hjälpligt putsa in stos/ lucka med mera.

CatP
B BSOD skrev:
Som flera säger, prata med sotaren. Inte den vanliga utan sotarmästaren som ska göra brandskyddskontrollen, innan arbetet påbörjas.

Normalt är installation av kamin bygglovspliktigt. Sotarmästaren kan kräva att få se att det anmälts till kommunen för att godkänna installationen. Vet att det är lite si och så, men fråga med den som ska göra brandskyddskontrollen om bygglov
Kommer självklart kolla det men jag tror att det är ganska lätt för mig eftersom stugan ligger låååångt utanför detaljplan , vet inte vad Gällivare kommun vill ha men jag kollar.

B BSOD skrev:
Är det ett stängt frånluftsdon som använts istället för sotlucka? Antar att den inte har nån funktion alls nu om slangen går i hela skorstenen, för all sot lär ju ligga inuti slangen inte utanför?
Korrekt .

B BSOD skrev:
Jag hade satt dit en vanlig inmurningsstos, och tagit fasta rör till kaminen. En sotlucka på röret uppe vid anslutningen mot stolen kan övervägas, så kan sotaren komma åt från ett håll till.

Frånluftsdonet hade jag ersatt med en riktig sotlucka i gjutjärn.
Dit...menar du i hålet uppe .
Frånluftsdonet kommer ersättas , det är en jättefint ide , det kommer se jävligt bra ut .

B BSOD skrev:
Eldstadsplåt i stål under kaminen. Nu ser det ut som kaminen står på en golvklinker? Har för mig att min sotaren ville ha 50 eller 60cm framför och ett antal cm på sidorna.
Yep allt där ska bytas och göra iordning . Först måste allt sotas såklart...jag mistänker att han som sålde stugan gjorde inte det och bara satt insatsröret i

B
CatP CatP skrev:
Dit...menar du i hålet uppe .
Frånluftsdonet kommer ersättas , det är en jättefint ide , det ser jävligt bra ut .
i
Ja, precis, fasta rör till det övre hålet

• Gilla
CatP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.