Såhär ligger det till. Jag har ingen erfarenhet av att elda i en vedpanna så redan där ligger man på minus. Men jag tror jag har förstått principen hur man ska elda i en Albin 225 vedpanna. Vad jag förstått så ska man först tända en brasa med lite mindre tändved när det har tagit sig så kan man lägga på lite större vedträn och allt detta med förbifartsspjället öppet. När man sen fått upp pannan i någorlunda temp så ska man stänga spjället och då ska man lyckas med att vända lågan neråt? Det är detta som jag verkligen inte får till. Jag har experimenterat med alla möjliga lägen på lufttillströmning men när jag stänger spjället så allt som oftast så dör elden. Nån som kan guida eller ge några bra tips på vad jag kanske gör för fel?

A
Jag vet nu inte något om albinpannan per-se, men är inte spjället ditt tilll för att reglera hur öppet du har det till skorstenen? Om du stänger helt, ja då har du ju stängt till skorstenen.

I början när man eldar ska man ha fullt drag i kaminen.
1) Typiskt finns det någon öppning på kaminen som reglerar in-luften till den. Och man kan tjäna på att ha dörren lite öppen också, om det är en vedkamin.
2) När man börjar ska man också ha ett helt öppet spjäll till skorstenen.
3) När skorstenen väl börjar bli varm på insidan (det känner du inte vanligtvis på skorstenen i rummet), så fungerar draget.
4) Nu kan du reglera spjället så att du får en bra eldning, dvs stänga till det lite grand. Har du vedkamin stänger du luckan också.

Bra eldning kan man läsa om på nätet. Se till att du inte pyreldar. Det ska vara ordentlig brasa och lågor, men inte helt vansinnigt (för mycket förbränning, dvs för mycket syre, dvs för öppet spjäll) så att veden går åt som på en industri, men inte heller rökigt som i pyreldning (då fastnar sot och tjära i skorstenen, samt fler farliga ämnen och sot släpps ut, och man har för låg temperatur i skorstenen).

och om du är nybörjare. Kom ihåg att ha en bransläckare i närheten. Ofta på vintern när man eldar, har man inte trädgårdsslangen igång, utfall det händer något. Och man vet aldrig om/när det händer något.

Det var lite ideer.

Vad jag förstått på pannan så är det ett förbifartsspjäll och det är en omvänd förbränning så lågan ska vändas nedåt och röken ska ta den vägen ut i skorsten. Jag får helt enkelt inte till den omvända förbränningen. Och sen för att lägga till ytterligare problem så lyckas jag inte elda så jag får upp tempen i accumulatortanken utan det blir endast varmt i elementen när jag eldar. Tror nog jag får ta hem rörmokaren som hjälpte min farfar med all rörmokeri genom åren.

• Gilla
aion
  • Laddar…
Nu är jag inte helt 100 på hur din panna ser ut invändigt.
Men det borde vara så att rökgaserna ska gå i botten av pannan och upp i en kanal i baksidan, kolla i den undre luckan på pannan så det inte är fullt med aska och bös längst in så det blir stopp där.
Kolla bakom luckan på sidan av pannan och ifall det följde med några sotningsverktyg kör en viska genom tuberna och städa rent.

Öppen källarpanna med askspann och verktyg, värmeisolering markerad lungt genom röda linjer som visar rökgasernas väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mera bilder lite till höger om pannan så alla rör syns mellan panna och tank och ovanför pannan.Tas värmen ut från tanken med en shunt. till huset. Ser även ut att VV blir inte i pannan, har du separat VVB.

Hur står spjället på rökröret ? Öppet eller stängt ?
Bilder på panna och dylikt hade nog hjälpt ganska mycket

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Åldrad anslutningsplåt med svetspunkter och bultar i ett dammigt och trångt pannrum.
Skapa konto
Gamla pannor i trångt pannrum, rörledningar och verktyg syns med suddig förgrund.
Skapa konto
Trångt pannrum med synliga rör och en äldre panna.
Skapa konto
Trångt pannrum med rör, en panna, ventiler och en knästående person.
Skapa konto
Trångt pannrum med rörledningar, ventiler och en temperaturmätare på väggen.
Skapa konto
Trångt pannrum med rör, ventiler och en gulkontrollpanel på en träplatta.
Skapa konto

Här kommer lite kassa bilder. Är trångt som faen i pannrummet därav kvalitén. Vet inte om ni blir nå klokare av dessa men kika gärna. :rofl:

M Malmen87 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Här kommer lite kassa bilder. Är trångt som faen i pannrummet därav kvalitén. Vet inte om ni blir nå klokare av dessa men kika gärna. :rofl:
Känns ju som där är stopp någonstans på vägen.
Har du kollat så det är riktigt uraskat i botten på pannan, Även längst in ? Och även luckorna på höger sida på pannan ( uppe och nere )

Känns ju som där är stopp någonstans på vägen.
Har du kollat så det är riktigt uraskat i botten på pannan, Även längst in ? Och även luckorna på höger sida på pannan ( uppe och nere )
Jag tycker att det är uraskat och sotaren var ju här och ställde på pannan och så inget om att det var dåligt drag eller så. Men jag får kika igen i luckorna och sota ur riktigt ordentligt innan jag provar igen.

Verkar som att pannan inte varit i drift på hela sommaren. det med att tanken inte blir varm. Börja med kolla laddpumpen som sitter längst ner på foto 2 , det är en blank skruv i änden på den. Ta bort den och känn med en mejsel ( ett spår i axelm ) om den snurrar, går den inte så går det att snurra runt och dom brukar komma igång då, om den sitter fast/kärvar så kan bli en lite överraskning i näven, sprattlar lite men inget farligt. Sen så är det som synes ingen laddomat eller styrning av laddningen, laddpumpen kommer att starta/stoppa ( en termostat som känner när pannan är riktigt varm ) och det blir att det kommer att ladda tanken med s.k pulsgång. Ser mera, ingen shuntautomatik foto 5 mitt på., Ni får ställa manuellt och tempen i huset kommer att åka jojo i huset.
Ska vara shuntning efter utetempen och då blir ekonomi i det hela. Kolla även andra pumpar att dom snurrar, alla ser ut att vara av äldre sort och kollas på samma sätt som laddpumpen.. Börja med det, så tas det andra med eldning och drag senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.