Tänkte gå mot strömmen och koppla in två stycken ackumulatortankar till min kombi panna VEDA ckb30.
Problemet är att det finns ingen hetvatten slinga i pannan.
Kan jag då koppla returen från tankarna/laddomaten på returen för radiator slingan på pannan?
Och hetvatten där idag expansionskärl sitter?
Och flytta de till något lämpligt ställe.
Som jag förstått ska inte ett slutet tryckkärl utsättas för höga temperaturer. Kan jag då istället koppla tryckkärlet på retursidan?
-
-
1 nov 2021 18:57 #2
Rita hur du tänker koppla.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Något liknande detta borde du koppla.
Ska du elda med ved eller pellets? Hur ska du göra varmvatten? -
1 nov 2021 19:04 #3
Tankarna jag har finns det ingen VVB i. så den i kombipannan kommer att användas.
Styrsystemet är en laddomat mr 40. -
1 nov 2021 19:33 #4
Koppla på returen och expansionsuttaget. Expansionskärlet sätter du med fördel på returen , gummiblåsan håller längre med kallare vatten. Montera en kulventil mellan returen och kärlet ,så du lätt kan byta eller kolla förtryck. Ventilen bör vara med löst handtag så ingen stänger den av misstag. Du bör sätta en säkerhetsventil på röret från expansionsuttaget vid pannan.
-
1 nov 2021 19:47 #5
Du tror inte att returflödet kommer ha någon påverkan på radiatorslingan när den delar uttag i pannan? När laddomatens flöde blir åt båda hållen?
Säkerhetsventil kommer de sitta på tryckkärl. Sitter även på VVB I kombipannan.
Men en kulventil han va bra som du nämner! -
1 nov 2021 20:01 #6
-
1 nov 2021 21:30 #8
Nä det bestäms ju av vilka förutsättningar du har för inkopplingen. 1,5bar öppningstryck ska det vara i de flesta fall. Köp en av bra kvalité, för du vill inte att den börjar droppa efter ett tag.
-
1 nov 2021 21:46 #10
Nä tappvatten brukar ha 9bars öppningstryck. Du ska ha 1.5bar.
-
1 nov 2021 23:21 #12
Aha ja då har du rätt. Ta gärna en med så grova anslutningar som möjligt.
-
2 nov 2021 14:16 #14
Du måste sätta den på expansionsledningen, det är där du kommer att få en ångblåsa vid överhettning.