Hej!

Jag skulle flytta min kanin, en contura 470. När jag skulle separera startröret från resten av skorstenen ovanför var det stört omöjligt. I desperation åkte bågfilen fram och jag kapade röret med tanken att köpa ett nytt.

Nu har jag dock fått idén att man kanske kan hårdlöda ihop de två rörbitarna, och återanvända det gamla röret. Jag vet dock inte om materialet i röret är lämpligt att hårdlöda eller vilket lod som skulle användas.

Tacksam för hjälp

Mvh

Det beror ju helt på i vilket material röret är.............är det ett plåtrör som inte kanske är så tjockt så kanske lödning blir svårt. Då skulle jag hellre få nån att TIGa eller gassvetsa ihop det.

Jo det förstås, jag vet inte vilket material det är, det är lite av bekymret. Godset är i vilket fall ca 1 mm tjockt. Snittytan är silvrig och det var lätt att såga i om det är någon ledtråd .
Jag tror nog att tjockleken räcker för att man skall kunna göra en bra lagning frågan är mer om det är ett material som är lämpligt för hårdlödning, om någon vet vad man brukar göra dylika rör av

Fast handlar det om själva skorstenen eller nåt mantel runt omkring? 1mm låter mer som nån plåtmantel om det är så tunt.
Ta en bild, det är nog enklast.

Om det är rökröret är det säkerligen någon typ av stål och går bra att svetsa. Har MAG duger säkerligen.

Det är fortsättningen på röret neråt. Den går ner i kaminen. Sedan är det täljsten utanpå alltihop.
Det är en contura 470 om det har någon betydelse.

• Del av skorsten med täljsten på contura 470 kamin synlig i ett rum under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rökkanalens nedre del som leder ner till en Contura 470 kamin, omgiven av täljsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ser ut som ett rostfritt rör. Det kan du inte löda. TIG är nog enklast och sprätter ingenting och man i princip bara smälter ihop skarven.

Ser ju ut att vara av märket premodul på skorsten.
Ring nibe och fråga vilket material som används

Eller så ”limmar” du med pannkitt och täcker skarven med ett plåtsvep som du även fäster med pannkitt så att det blir tätt. Men kanske bäst att konsultera en sotare. Den skorsten du har är klassad för antingen 450 eller 600 grader, så viktigt att det blir bra.

Ja det kan ju finnas avsedda skarvförband som klämmer runt slätändar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.