Jag håller på att bygga en vägg och det ska stå en conturakamin mot den väggen senare. Jag vill förbereda genom att sätta fibercement där kaminen ska stå. Jag hittar olika bud om hur bred skivan ska vara, och om det behöver vara skiva bakom skorstenen hela vägen upp.

Det rör sig om en yttervägg i ett rum med öppet upp till nock. Jag vill slippa ställa kaminen ut från väggen. Väggbeklädnad i övrigt är vitvaxad träpanel.

Kaninen är en begagnad contura 690 murspis.

Hej.
Om man kikar på manualen till contura 690 (https://www.contura.eu/download/18....1568192984820/iav_C690_C690G_Style_global.pdf) så gäller 50mm till obrännbar vägg och 100mm till brännbar vägg. Inget direkt mått sidledes bakåt men jag hade tyckt att 100mm bredare än kaminen åt varje sida hade räckt. Sen gäller det att väggen bakom uppfyller ei60, dvs inga träreglar bakom kaminen och om det är träpanel på utsidan behöver du ha tillräckligt med material mellan för att uppfylla kraven. Vad gäller skorstenen så beror det på vilken skorsten du tänkt dig, i stort sett alla helisolerade modulskorstenar har 50mm skyddsavstånd och det bör du inte behöva tänka på eftersom kaminen hamnar 50mm ut från väggen.

Byggde nytt hus förra året och valde en brandskyddsskiva.
Sotaren godkände inte en stenskiva direkt på väggen utan den skulle isåfall sitta på distanser så att det blev en luftspalt bakom.
Enklast är att göra rätt från början så kontakta sotaren som skall godkänna och hör hur du ska göra för att det ska bli godkänt.
(Min sotare tittade inom utan kostnad för att kolla så att vi pratade om samma saker innan vi var färdiga)
Dokumtera med foto allt som är dolt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lånar tråden:

min kamin ska stå 50mm från en innervägg med 70mm plåtreglar, 70mm glasull, sidan närmast kaminen kommer var fibercement.

min fråga: måste baksidan på väggen också vara fibercement eller går det bra med osb+gips på den sidan?

B
Tycker det känns som relativt godtyckligt ibland vad sotarmästaren godkänner och inte godkänner. Därför skulle jag börja med att fråga den personen hur denna person anser att man ska göra i ditt fall.

• Gilla
Jannn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.