G Granström2 skrev:
n pelletspanna ska gå hela tiden för att inte rosta inuti
Förklara är du snäll.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har gjort jämförelser mellan llvp och bvp i jämförbara hus. Det är inte energisnålare med bvp än med llvp. Jag hävdar att samma förhållande råder mellan llvp och lvvp. Det är exakt samma teknik och energin hämtas från samma medium under samma förhållanden, alltså ingen skillnad.

Jag håller på att sätta in pelletsbrännare för att kunna köra mindre med el. Mer jobb? Ja. Billigare? Ja, det är vad jag räknat på.

Värt för er att tänka på är att det kostar en hel del att få radiatorer och rör satta. Det är kort sagt dyrt.
Precis, det kostar en hel del med rör till radiatorer och vi har nu fått mer exakt prisuppskattning för att göra jobbet i vårt hus som har lite knepig planlösning. Det som från början löst var löst uppskattat till ca 250' kr för alles (Bulkförråd, rör med element, installation pelletspanna, skorsten från garage, kulvert mellan garaget och huset mm.) sprang iväg till ca 450' kr. Även om vi vill skaffa rätt uppvärmning till huset och kommer inte stirra oss blinda på att nya värmelösningen ska ha betalat sig själv efter 5-10 år så blir nästan en halv mille lite väl mycket.

T Tobione skrev:
Precis, det kostar en hel del med rör till radiatorer och vi har nu fått mer exakt prisuppskattning för att göra jobbet i vårt hus som har lite knepig planlösning. Det som från början löst var löst uppskattat till ca 250' kr för alles (Bulkförråd, rör med element, installation pelletspanna, skorsten från garage, kulvert mellan garaget och huset mm.) sprang iväg till ca 450' kr. Även om vi vill skaffa rätt uppvärmning till huset och kommer inte stirra oss blinda på att nya värmelösningen ska ha betalat sig själv efter 5-10 år så blir nästan en halv mille lite väl mycket.
Jag är inte förvånad. Ni kan säkert komma ner en hel del om ni drar rören själva, men då får ni räkna er tid som "gratis".
Ni kan också fundera på att konvertera delar av huset till vattenburet och behålla vissa delar med llvp.

• Gilla
Tobione
  • Laddar…
Det finns ingen möjlighet att ha pelletspanna i kåken då med ett veckoförråd? Det måste ju sticka iväg prismässigt med kulverten tänker jag.

Peoplebeer Bullensboda skrev:
Det finns ingen möjlighet att ha pelletspanna i kåken då med ett veckoförråd? Det måste ju sticka iväg prismässigt med kulverten tänker jag.
Vi skulle kunna ha pannan i suturängkällaren. Vi har ett rum där det skulle funka. Men som jag förstod det så skulle kulverten vara billigare att bygga än att göra en skorsten från bostadshuset. lättare att göra en skorsten från en garagebyggnad.

• Gilla
Persson90 och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen bef skorsten i boningshuset?

Jag har pelletskamin i vardagsrummet. Skorstensansutning vid takfot är inte dyr. Uppvärming klarar ca 120 kvm - borde kunna kombineras med LLVP på strategiska platser. Kalla dagar har kaminen dragit 1 säck/dygnet men senaste säsongen i milda Skåne har 1 säck klarat 30-40 timmar. Plockas isär 1-2 ggr året - sotar ur 2-3 g/veckan men det är ett "mysigt" jobb;). Väldigt mycket billigare än kulvert, rördragningar, källareanläggning med servicekrav. Men jag kör varmvatten på el.

Den största nackdelen är att man är strandsatt vid elavbrott.

yonna yonna skrev:
Den största nackdelen är att man är strandsatt vid elavbrott
Då drar man igång generatorn ;)
Samma problem gäller väl alla som inte eldar med ved i kamin, går strömmen blir det mörkt och så småningom kallt...

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tomture61
yonna yonna skrev:
Jag har pelletskamin i vardagsrummet. Skorstensansutning vid takfot är inte dyr
Skorsten inte dyrt :thinking:
Min skorsten till en braskamin (Premodul) kostade 26.000:- Oktober 2020 :rolleyes:
Den är ca 7 m med 2 st böjar och sotmodul + huv på taket .
Genom 2 st innertak .
OBS detta enbart för skorstenen .

Redigerat:
L lat skrev:
Har du ingen bef skorsten i boningshuset?
Inte i den delen av huset där pannan skulle kunna stå.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Skorsten inte dyrt :thinking:
Min skorsten till en braskamin (Premodul) kostade 26.000:- .
Det är annorlunda med pelletskamin som har lägre rökgastemperatur. Skorstenen är isolerat stålrör som endast kräver minimum 1 m över takfot dvs behöver inte föras upp genom taknocken. (Det finns/har funnits skorsten som kan gå ut genom väggen.) Kostar väl idag högt räknat (beroende på kamin märke) 10'. Min kamin (högre effekt, ngt större pellets förråd, lite snyggare) kostar 24' men det finns bra mycket billigare på marknaden. Installationskostnaden för pellets är mycket billigare än för ved.

Nu är ju TS iofs ute efter underhållsfri värmeanläggning och det är ju lite knivigare... Vi får ju glömma tidigare oljeeldning :p - så lättvindigt får vi inte förrän den dag solpaneler funkar på taken.

T Tobione skrev:
Inte i den delen av huset där pannan skulle kunna stå.
Jag har en vattenmantlad pelletskamin som spetsvärme.
I ditt fall skulle jag nog fundera på en l/v-vp som basvärme och en vattenmantlad pelletskamin som spets.
Dessutom mysigt att se elden när man sitter i vardagsrummet.

Det låter ju som att ni får fnula lite på om pellets ens är vettigt att fundera på.
Värmepumpen behöver ju varken kulvert, skorsten, pelletsbulk eller månatligt underhåll på samma sätt som en förbränningspanna.
Även om inte pengarna är den avgörande faktorn så kanske lvvp blir så pass mycket billigare att det inte går att bortse ifrån.
Lycka till med värmesystemet(y)

• Gilla
Tobione
  • Laddar…
L lat skrev:
... skulle jag nog fundera på en l/v-vp som basvärme och en vattenmantlad pelletskamin som spets
Jag undrar hur mycket man egentligen vinner på en vattenmantlad i jämförelse med att bara köra tappvatten på el...

yonna yonna skrev:
ag undrar hur mycket man egentligen vinner på en vattenmantlad i jämförelse med att bara köra tappvatten på el...
Ingenting!
Fördelen med den vattenmantlade är att man kan använda den när det blir så kallt så att l/v-vp inte längre riktigt räcker till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.