1 802 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Service NIBE Vedex i Skåne ?
I huset vi köpte i somras finns en vedpanna.
En NIBE Vedex 3000, årtal okänd.
Denna är den primära värmekällan till ackumulatortankarna, men den finns även en Luft-Vatten pump som komplement.
Vi har bara eldar ett par ggr i Vedexen.
Hade velat använda den mer, men det luktar för mkt så vi undviker det, eftersom vi har tvättstuga i samma rum.
Jag är inte säker på att allt fungerar 100%
1 det luktar tjära.
2 alla lampor lyser inte.
Känner att någon borde kika på pannan.
Men hittar ingen sommverkar kunna grejorna.
Tips på bra firma i Skåne ?
En NIBE Vedex 3000, årtal okänd.
Denna är den primära värmekällan till ackumulatortankarna, men den finns även en Luft-Vatten pump som komplement.
Vi har bara eldar ett par ggr i Vedexen.
Hade velat använda den mer, men det luktar för mkt så vi undviker det, eftersom vi har tvättstuga i samma rum.
Jag är inte säker på att allt fungerar 100%
1 det luktar tjära.
2 alla lampor lyser inte.
Känner att någon borde kika på pannan.
Men hittar ingen sommverkar kunna grejorna.
Tips på bra firma i Skåne ?
Vet ej om du har denna https://www.nibe.eu/assets/documents/11691/011363-3.pdf
Den har jag kikat igenom innan.
Skulle dock vilja ha den genomgången av någon som vet hur det funkar.
Ena lampan tänds inte.
Ena rökgasermätaren fungerar inte.
Den är precis sotad, men han sa inget.
Då hade vi inte provat den än, så visste inte att det skulle lukta tjära mm.
När vi flyttade in i somras/hösten så luktade det tjära i pannrummet.
Men efter som det fanns utspillda grejor på vägg och en hylla som också luktade tjära, så kopplade vi inte det till pannan....
Skulle dock vilja ha den genomgången av någon som vet hur det funkar.
Ena lampan tänds inte.
Ena rökgasermätaren fungerar inte.
Den är precis sotad, men han sa inget.
Då hade vi inte provat den än, så visste inte att det skulle lukta tjära mm.
När vi flyttade in i somras/hösten så luktade det tjära i pannrummet.
Men efter som det fanns utspillda grejor på vägg och en hylla som också luktade tjära, så kopplade vi inte det till pannan....
Har bland annat läst i andra trådar att folk byter keramik, och att något spruckit på någon.
Vad kan/bör jag kolla själv ?
Kan man ta ut rökgastermostaten och kontrollera funktionen i bänk t.ex. ?
Lampan tänds inte.
Är det en 230v lampa eller liten DC lampa typ 12v ?
Vad kan/bör jag kolla själv ?
Kan man ta ut rökgastermostaten och kontrollera funktionen i bänk t.ex. ?
Lampan tänds inte.
Är det en 230v lampa eller liten DC lampa typ 12v ?
Lampan borde vara märkt med spänning.
De vedpannor jag sett har haft 230v överallt, men hittar du ett litet nätaggregat så kan ju spänningen vara något annat.
Ja en termostat kan man testa. Mät resistansen vid låg respektive hög temp. Jag hade testat på plats.
Har inte sett denna panna just. Men det är ju en fläkt med 2 hastigheter, en laddomat, överhettningsskydd. Ganska rakt på att testa funktionen. Keramik med mera ser man ju om det är ok eller ej.
Jag har svårt att se att vedpanna som används i en tvättstuga ska funka på ett bra sätt. Möjligen med pellets. Men det blir lite grisigt, aska, emellanåt lite rök osv. Lukt av ved med mera. Inget jag vill ha i samma rum som rena lakan.
De vedpannor jag sett har haft 230v överallt, men hittar du ett litet nätaggregat så kan ju spänningen vara något annat.
Ja en termostat kan man testa. Mät resistansen vid låg respektive hög temp. Jag hade testat på plats.
Har inte sett denna panna just. Men det är ju en fläkt med 2 hastigheter, en laddomat, överhettningsskydd. Ganska rakt på att testa funktionen. Keramik med mera ser man ju om det är ok eller ej.
Jag har svårt att se att vedpanna som används i en tvättstuga ska funka på ett bra sätt. Möjligen med pellets. Men det blir lite grisigt, aska, emellanåt lite rök osv. Lukt av ved med mera. Inget jag vill ha i samma rum som rena lakan.
Jag får gräva ner mig i manualen lite och ta fram multimetern.B BSOD skrev:Lampan borde vara märkt med spänning.
Mest läckaget jag är fundersam över.
Men kan ju ha med något annat att göra.
Vi har ställt tvättmaskin och torktumlare i pannrummet, inte tvärt om.
Vi förvarar ingen vet där, och torkar ingen tvätt där heller.
Men vill kunna ha lite jackor hängande och lite skor utan att det luktar apa...
Har funderat på att konvertera den till pellets, finns färdiga kit.
Men den måste ju fungera korrekt oavsett.
Och sen har vi ju gratis ved i vår skog, så det känns lite korkat av den anledningen också...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på kunnig Servicetekniker för Nibe värmepumpar i Göteborgsregion?
Värmepumpar -
Omvänd termostat på Nibe vedex 3300?
Värme allmänt -
Is it correct that Nibe Vedex 3300 are no longer available.
Värme allmänt -
Byta keramik panna Nibe Vedex 1000
Ved, Pellets, Flis -
Trasig Nibe F750 orsakad av servicetekniker?
Värmepumpar