Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sotaren såg något grynigt konstigt sist i skorstensrötet så det blev eldningsförbud. Han tyckte sig se en ojämnhet och vi kunde inte avgöra vad det var på hans mindre bra kamera.

Så, efter många andra projekt skickade jag upp mobilen och filmade lite ikväll. Och döm av min förvåning när vi ser en STOR glipa i skarven mellan två sektioner.

Det är alltså en 25år gammal stålskorsten med dubbla rör och isolering mellan. Kavani modell 3 sektionsskorsten. Finns förstås ingen info på nätet vad jag kan hitta längre (så om någon har bra bilder och/eller instruktioner mottages det tacksamt).

Det är förstås 3 meter upp i skorstenen från kaminen räknat och mitt i ett schakt utan inspektionsluckor så det är lite rivningsarbete för att komma åt.

Någon kunnig som vet vad fanken som har hänt här? Och går det att åtgärda tro? Åldern gör ju att det inte finns reservdelar att tillgå.
Om skorstenen går rakt upp gor det troligen att knacka ihop igen. Den har förmodligen krypt upp när den blev varm och inte lyckats sjunka ner igen. Eller så har skorstensfejaren lyckats dra med hela röret vid sotning.
Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.