2 752 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Fylla på vatten i systemet?
useless skrev:
Fyllde nu på så jag nådde 1 bar tryck, men enligt beräkningen tidigare användare skrev i tråden så ska jag ligga på ca 1.3 bar. Då mitt hus är ca 8-9 meter högt, lite svårt att uppskatta. Så får fylla lite till, men blir lite orolig då den röda markeringen på mätaren kommer vid 1.5 bar tryck.
Har du kollat trycket på blåsan i expansionskärlet? Då ska man inte ha tryck på vattnet när man gör det.
Om du luftar överallt utan att fylla på vatten så att trycket i systemet går ner så mycket som möjligt, under 0,5 bar i alla fall. Sedan kan du kolla trycket i blåsan. Finns en bilventil under ett lock som går att skruva av på det röda kärlet. Pumpa upp med fotpump eller liknande till drygt 0,5 bar, 0,7 kanske, inte mer. Fyll sedan på med vatten till 1,0 bar igen. Därefter borde trycket inte variera lika mycket.
Om du luftar överallt utan att fylla på vatten så att trycket i systemet går ner så mycket som möjligt, under 0,5 bar i alla fall. Sedan kan du kolla trycket i blåsan. Finns en bilventil under ett lock som går att skruva av på det röda kärlet. Pumpa upp med fotpump eller liknande till drygt 0,5 bar, 0,7 kanske, inte mer. Fyll sedan på med vatten till 1,0 bar igen. Därefter borde trycket inte variera lika mycket.
Åsa Lund skrev:
Har du kollat trycket på blåsan i expansionskärlet? Då ska man inte ha tryck på vattnet när man gör det.
Om du luftar överallt utan att fylla på vatten så att trycket i systemet går ner så mycket som möjligt, under 0,5 bar i alla fall. Sedan kan du kolla trycket i blåsan. Finns en bilventil under ett lock som går att skruva av på det röda kärlet. Pumpa upp med fotpump eller liknande till drygt 0,5 bar, 0,7 kanske, inte mer. Fyll sedan på med vatten till 1,0 bar igen. Därefter borde trycket inte variera lika mycket.
Det har jag inte kollat! Detta ska det kikas vidare på. Nu iallafall så är värmen tillbaka i elementen på övervåningen! Tackar ödmjukast för eran insats att hjälpa mig! Otroligt bra. Man lär sig något nytt varje dag. Tack!
"Expansionskärl tappar tryck - Tryckhållning - AB SOMATHERM" https://somathermvvs.se/expansionskarl-tappar-tryck/
Lite teori i ämnet, enkelt förklarat
Lite teori i ämnet, enkelt förklarat
Klicka här för att svara
