Ved, Pellets, Flis
LaT: [citat] Ingenting! Fördelen med den vattenmantlade är att man kan använda den när det blir så kallt så att l/v-vp inte längre riktigt räcker till.
LaT: [citat] En vedpanna är typisk konstruerad för att höja temperaturen med 10-15c. Nu har jag ingen koll på hur stor effekt din panna har (står säkert nånstans i tråden), men formeln är effekten i kW/1,16/15 så får du flödet i m3/h.
Anonymiserad 433451: [citat] Ja det har du rätt i.. :thinking:
Kapsyl: [citat] Holy Crap!! Den dök upp i min maillåda och kollade aldrig datumen uta antog bara att det var något aktuellt innan jag svarade. Ursäkta jag störde tråden, den kan få somna om :D
jonaserik: Försökte att hitta en sprängskiss på den. Inte. Jag har en sjävdragspanna och gjort ett spjäll i rökröret. fullt öppet tänder upp med sekundärluckan öppen så det blir lite fart på brasan, Har laddpumpen att starta vid 60 C , panncirken kommer igång och det är bra för pannan att mjukstarta. När gasen är är ca 250 - 300 C så stänger jag sekundären och drar ner spjället så
Demmpa: Att nu lyckas köpa ved som det går att elda med direkt är svårt över hela landet. Det har varit vedbrist sedan förra året, https://www.ja.se/artikel/2229868/elpriserna-har-lett-till-vedbrist.html https://www.dagensps.se/hallbarhet/brist-pa-ved-kan-forstora-chans-till-julbrasa/ https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/vedbrist-i-lanet
P-son83: [citat] Jag får gräva ner mig i manualen lite och ta fram multimetern. Mest läckaget jag är fundersam över. Men kan ju ha med något annat att göra. Vi har ställt tvättmaskin och torktumlare i pannrummet, inte tvärt om. Vi förvarar ingen vet där, och torkar ingen tvätt där heller. Men vill kunna ha lite jackor hängande och lite skor utan att det luktar apa... Har funderat på att
myrstack: Varför och lämpligheten får andra diskutera ( så länge murstocken inte är en del av den bärande konstruktionen). Mitt inlägg får bli att jobbet blir så otroligt mycket enklare med en genomtänkt plan för hur man tar resterna av murstocken ska tas till den container eller var nu de ska hamna. En ränna där lutning tillåter att gravitationen arbetar för snarare än mot en är
Fredrik Bergkvist: Någon som vet hur man ställer in pullsmatning på fläkten vid uppstart på en ecotec 3006
85magnus: [citat] Hej mikael. Snälla skulle du vilja skicka HS Perifal bruksanvisningen till mig om du har kvar den?
Fredrik Bergkvist: [citat] Ska kolla I morgon om jag hittar den någonstans. Eller om den släpper till imorgon.
Linda_71: [citat] Det finns kamerahuvud till stavarna så man inspekterar nerifrån också. Allt kan i princip göras underifrån. Vanlig besiktning kan du i så fall be någon annan göra för att få den i drift, lite dyrare men ni har ju många aktörer runt Stockholm. Bägge nedanstående kan säkert hjälpa dig med besiktning nerifrån om inte Öberg kan. BOTKYRKA SALEMS SOTNINGSDISTRIKT AB Petri
Norrtull: Ger en kråka någon effektökning? Stod en kråka i vår spis, men lyfte bort det, kändes som halva spisen försvann.
jonaserik: [citat] Frän början kanske en vedeldad tvättgryta och vedpanna, sen togs grytan bort och pannan kvar , nu allt borta och bara hålen kvar. Är det svart och sot i hålen så stämmer det nog.
BSOD: Tycker det känns som relativt godtyckligt ibland vad sotarmästaren godkänner och inte godkänner. Därför skulle jag börja med att fråga den personen hur denna person anser att man ska göra i ditt fall.
emwgrni: Du kan ha ett öppet system på vinden, risk vid ev läckage är det blir blött i huset… Alt kör du med slutet system, kostar lite mer.
BSOD: Till det borde 15mm funka. Men välj grövre rör än 15 för radiatorkretsen.
Åsa Lund: "Expansionskärl tappar tryck - Tryckhållning - AB SOMATHERM" https://somathermvvs.se/expansionskarl-tappar-tryck/ Lite teori i ämnet, enkelt förklarat
Stefan1972: Ja det kan ju finnas avsedda skarvförband som klämmer runt slätändar.
Anonymiserad 433451: [citat] högg med en kille från Stockholm.. När han frågade virkesköparen en dag.. -du, om de vita granarna skall barkas då slutar jag.. :crysmile: han hade barkat vart enda träd han fällt.. Det hade han läst att man gjorde. Ska nämna att snön gick upp till knäna.. :surprised:. :crysmile:
thomasp: [citat] Då kör jag vidare på läge två tills vidare. Jag har pannrummet 40 meter från huset så jag kan inte svära på det, men mig veterligen har pannan aldrig kokat. På styrpanelen inne har jag aldrig sett tempen stå högre än 93 eller kanske någon endaste gång 95 grader.
tensiden: [citat] Har man ett väldigt tätt hus kan man behöva öppna ett fönster eller liknande. Nybyggda hus är av den typen att om man inte har separat tilluft till kaminen lär man behöva öppna ett fönster för att få fart på brasan. Att köra spisfläkt samtidigt är ett no-no. T-röd innan är förmodligen ett tips för att få kalluftsproppen i skorstenen att släppa. Alltså inte att man
Österlenare: Hej. Lite sent svar kanske. Har något liknande. Den går under många namn. Din kan man hitta papper på om du googlar runt på namnet ”Kantos” . Finns funnits hos bla Kaminkungen och/eller Camina. Lycka till Stefan
jonaserik: Finns tätrep för pannor 6 mm och 8 mm på varuhuset och lim med. Grövre sort är det nog inte , satte nytt från varuhuset på min pannlucka och fungerar bra.
puttekula: [citat] Hmm, intressant - dock är jag ganska nysotad (okt?) och gick igenom kanalerna i pannan för några veckor sedan då jag hade problem temperaturen i fallröret. Får gå igenom de en gång till.
Markarbetaren: Det är nog gengas som bildas. Fick ofta det när jag eldade i pannan. Ibland var det så ”läskigt” och så sjukt mycket rök att jag inte kunde vara kvar i pannrummet. Ibland kunde pannan stå och frusta som en tjur samtidigt som det puffade ut rök genom spjället på vedluckan. Jag vill minnas att det berodde på att det tog sig för mycket i veden. Vid perfekt underförbränning så ska
Rotehjon: [citat] Tack för feedback, låter rimligt. Hade inte sett Tulikivi innan, kan vara något att ha i åtanke. Vårt val kokar väl ner till om ska prioritera form före funktion eller vice versa. [citat] Ja, de rörliga delarna är en av sakerna som talar emot. Hade helst sluppit hissfunktionen, utan det som tilltalar är att det är ett helt glas utan ram som skyler sikten till elden. Placeringen
Åsa Lund: Dyk in i brasan och lys upp i skorstenen. Leta upp spjället som troligen är en ganska enkel metallucka i en ram. Har för mig att detaljen heter saxsprint, en sådan satt det på/igenom axeln på vårt spjäll. Spisen var murad på 60-talet, är numera riven och ersatt av en kamin.
J Vos: [citat] Om skorstenen går rakt upp gor det troligen att knacka ihop igen. Den har förmodligen krypt upp när den blev varm och inte lyckats sjunka ner igen. Eller så har skorstensfejaren lyckats dra med hela röret vid sotning. Lycka till