Hej!
Behöver lite råd angående reglering av rökgastemp i min min VEDA kombi panna.
Jag har precis börjat elda lite med ved istället för pellets.
Men har problem med att rökgastempen blir väldigt hög.
Som de är idag har jag ingen reglering på primärluften utan helt manuell. Samma på sekundär (om jag förstår de rätt)
Skulle vilja ha självreglering så man slipper va och justera själv.
Vad har ni för tipps och råd!?
Behöver lite råd angående reglering av rökgastemp i min min VEDA kombi panna.
Jag har precis börjat elda lite med ved istället för pellets.
Men har problem med att rökgastempen blir väldigt hög.
Som de är idag har jag ingen reglering på primärluften utan helt manuell. Samma på sekundär (om jag förstår de rätt)
Skulle vilja ha självreglering så man slipper va och justera själv.
Vad har ni för tipps och råd!?
Inget svar än
Du har inget spjäll i rökröret mellan panna och skorsten , där ska ha ett så det går att ställa draget ut. Den typen av panna genererar ganska höga rökgaser och för att ner tempen måste det strypas strax innan skorstenen.
Du har inget spjäll i rökröret mellan panna och skorsten , där ska ha ett så det går att ställa draget ut. Den typen av panna genererar ganska höga rökgaser och för att ner tempen måste det strypas strax innan skorstenen.
J jonaserik skrev:
Nej något spjäll finns tyvärr inte i rökröret.
J jonaserik skrev:
Hade lika på min panna , ( självdrag ) hett som tusan blev det , gjorde ett eget spjäll av en plåtbit och lite tänk för att ställa. Du har en ganska stor sotlucka där att jobba i för att få dit ett spjäll. Kn du tänka dig hur det ska se ut.
Ja ett spjäll går säkert att ordna. Men önskan hade varit och de skötte sig själv, om de är möjligt.J jonaserik skrev:
Sen väldigt bra drag i panna skulle jag inte vilja påstå. Har problem med att de rykerin när man ska lägga i. Kan dock va pannans konstruktion de beror på.
Försökte att hitta en sprängskiss på den. Inte. Jag har en sjävdragspanna och gjort ett spjäll i rökröret. fullt öppet tänder upp med sekundärluckan öppen så det blir lite fart på brasan, Har laddpumpen att starta vid 60 C , panncirken kommer igång och det är bra för pannan att mjukstarta. När gasen är är ca 250 - 300 C så stänger jag sekundären och drar ner spjället så det nästan är stängt , primären är bara öppen lite och då får jag en gas på ca 220 C och lång bränntid på en gryta. När laddningen börjar ca 75 C i pannan, ställs termostaten för pumpen upp till 75 C OBS ett utgående spjäll får aldrig stänga till 100 % . Sen bryr jag mig inte utan bara har lite koll , behöver inte ändra någon inställning
Klicka här för att svara



