T TypRätt skrev:
En luftvärmepump värmer alldeles utmärkt även vid minus 20 men den använder då el för att värma så det blir dyrare.
Vad använder den när det är varmare än -20 ?

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad använder den när det är varmare än -20 ?
Maskinen använder ju alltid el för att fläkten ska snurra och pumpa kylmedel men det som gör att den är effektivare än en vanlig radiator med fläkt är ju att den utvinner värme ur temperaturdifferensen mellan kylmedlet och utomhusluften. Är det väldigt kallt ute blir det så lite värme som kommer från detta att typ all värme kommer från direktverkande el. Vid mer förmånliga utetemperaturer kommer mer av värmen från utomhusluften. Jag ska inte försöka få det att låta som att jag förstår processen för det gör jag inte men finns säker någon bra video på youtube om du googlar.

• Gilla
useless
  • Laddar…
B
T TypRätt skrev:
Maskinen använder ju alltid el för att fläkten ska snurra och pumpa kylmedel men det som gör att den är effektivare än en vanlig radiator med fläkt är ju att den utvinner värme ur temperaturdifferensen mellan kylmedlet och utomhusluften. Är det väldigt kallt ute blir det så lite värme som kommer från detta att typ all värme kommer från direktverkande el. Vid mer förmånliga utetemperaturer kommer mer av värmen från utomhusluften. Jag ska inte försöka få det att låta som att jag förstår processen för det gör jag inte men finns säker någon bra video på youtube om du googlar.
En modern llvp har bra cop även vid -25C.
Det är något av en myt att cop blir nära 1 (nästan direktverkande el) så fort det är lite kallt ute. Det kanske var sant för 25år sedan, men det är inte det nu längre.

Specifikationstabell för Panasonic HZ25WKE luftvärmepumpar med COP-värden och värmekapacitet vid olika temperaturer, markerat COP vid -25°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Varför och lämpligheten får andra diskutera ( så länge murstocken inte är en del av den bärande konstruktionen). Mitt inlägg får bli att jobbet blir så otroligt mycket enklare med en genomtänkt plan för hur man tar resterna av murstocken ska tas till den container eller var nu de ska hamna. En ränna där lutning tillåter att gravitationen arbetar för snarare än mot en är underbart även om ljudet en sådan kombinerat med en viss fallhöjd kan bli brutalt. Att Inomhus direkt ta rester ner en skottkärra eller på någon slags band underlättar något fruktansvärt.

att bila ner något i en hög och sen köra hink må vara kul initialt men….

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.