M
mikko: Umm el är väl kanske billigast i drift, Oljebrännaren fick jag gratis /m
8 svar · 8,9k läst
2
2an: Det är sintringen o den kan sitta fast rätt bra.. ;) Jag hackar oxå bort sintringen (en kaka på ca 2 mm tjock) med en skruvmejsel vid varje sotning av pannan efter ca 1 tons förbrukning..
2 svar · 3,1k läst
2
2an: [citat] Ur en 120 l beredare får man ut ca 185 l 40° vatten om ack/pannan är 70°.. Men om vv räcker till att fylla badet så ska det inte va problem med vv efter badet då det går rätt fort att värma, Annars får du höja tempen på pannan el tvångs starta brännaren innan ni börjar tappa up badet.. Du får även ut mer vv om du tappar upp långsammare..
2 svar · 2,3k läst
2
2an: [citat] Ja du löser då problemet med dåligt drag på ett smidigt sätt.. ;)
10 svar · 7,1k läst
D
droopy: [citat] Börja med att klä in väggar och trappsteg med ex masonit som du tejpar med silvertejp eller något. Kolla på "uthyrningsfirmorna" om du kan hitta en trappvagn alltså en vagn som kan gå i trappor. Använde sådana när vi fraktade upp och ner fläktmotorer till vindar och liknande då jag var ventmontör på 80 talet. Dom fanns både "manuella" och eldrivna. Det verkar som om pannan
26 svar · 13,6k läst
·
G
General: [citat] Hej Kasch! Vi har haft ute en kakelugnmakare och han tyckte vår ugn var för liten för att värma huset med. Och dessutom så har den bara tre kanaler och den nya ska ha 6 kanaler och fläkt inbyggd med. Men vet inte hur mkt det gör. Vi är bara nybörjare inom de här området. Men ja tror att han sa att de skulle kosta 25 000:- att renovera vår gamla ugn
6 svar · 8,9k läst
·
Fredrik1976
Fredrik1976: har en nibe e20p med en ecoteck A3brännare undrar ifall någon annan har liknande och hur bra det fungerar för er? och hur ni byggt ut?
0 svar · 1,6k läst
gadeberg
gadeberg: Jag köpte min från Tanksvets i HVA Smidiga att ha och göra med. Dom gör måttbeställda http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/
2 svar · 2,6k läst
2
2an: Det ska vara minst 15 cm ovanför brännarrostret i en undermatad brännare (thermia, ctc, ecotec) el om man så vill 1 cm/kW.. Jag kör med en thermia sen 1,5 år tillbaka o är mycket nöjd.. :) Men om du tänkt en sådan så bör du ta en ctc då det är thermias brännare men annan kåpa o billigare, 16800:- exkl skruv tar rinkabyrör för ctc.. Ctc har alla funktioner som thermia har..
3 svar · 3,5k läst
N
nic2: Jag känner inte till hur stor höjning det är frågan om, hur stor är den höjningen?
30 svar · 5,1k läst
R
roke: Är säkentilen märkt med 1,5 så ska den öppna vid 1,5. Din manometer som visar 1,3 kanske visar lite fel/eller rätt men sitter högre än säkventilen? Fjädern i säkventilen kanske har blivit lite slapp med åren. Prova byt ut ventilen mot en ny. Det är ioförsig bra att din ventil fungerar, och 100 gr kanske hör till ovanligheter?
1 svar · 1,9k läst
ylven
ylven: Vet inte så mycket om just V35, men om den är på 35kW som namnet antyder så låter det som en bra kombination. Vi har 35kW-panna, 1500 liters ack, visserligen bara 95 kvm boyta, men jag vet av erfarenhet att 1,5-plan "återanvänder" värmen till viss del på övervåningen, så det borde inte vara något problem för er. Dessutom har vi ganska stor panna för våra behov. Det är bra att ni
1 svar · 812 läst
P
pettan100: Funderar på att installera en spisinsats(Handöl) i befintligt öppen spis, efter besiktining av sotaren så konstaterades att en sotlucka måste monteras. Är det något man klarar själv om man är normalt händig? Någon som har tips hur man går tillväga?
0 svar · 3,7k läst
L
louise-malmsten: kan vanlig kalkfärg vara nått?
1 svar · 5,3k läst
L
louise-malmsten: Tror jag vet vad du menar ! 8-) köpte stenkolsbricketer i en vanlig mack i England! underbar doft de är inte lättantanda precis men de brinner lännnge! kolla med närmsta museejärnväg. de eldar med stenkol. En ekbit brinner länge ochså.
3 svar · 5,6k läst
A
abel48: det problemet är inte löst än...tyvärr, väntar på 2 750liters tankar som jag ska ta ner på samma gång. Men ska pröva med en typ säck kärra fast med 3 hjul som klättrar ner för trappen...men vet inte om det funkar i kurvan. återkommer när den är på plats om hur det gick. MVH Anders
9 svar · 7,7k läst
D
Daniel78: Helloj.. Jag har precis fått våran nya Nibe Alpha Combi på plats i källaren, och tänkte börja lite smått med rörinstallationen senare i veckan. det har dock redan dykt upp ett par frågor i mitt huvud som jag hoppas någon kan svara på :) Frågorna är som följer: Pannan har uttag för hetvatten+retur både i höger och vänster sida, och jag tänkte plugga dom i den sida jag inte
0 svar · 5,9k läst
F
frityreldarn: Skall koppla in en 15 kw finsk panna Sampsa, samt troligen en Cleanburn alloljepanna för att elda begagnad frityrolja i. Har kulvert från pannrummet som ligger i enplansgaraget, till huset som är i två plan. Har en 750liters acctank med slinga samt en ren 1250liters tank. Övertryckslöst system eller påbyggnad på skorstenen där tryckkärlet står? Skall monteras en dubbelpipig rostfri
0 svar · 3,6k läst
K
kalikryss: jag har själv en albin futura som jag har pelletsbrännare till. funkar klockrent. köpte pellX 21:a av kalix pannprodukter för ca 21 papp inklusive installation och skruv. fixade magasinet själv. för effektivast uttag bör man sota ur förbränningsrummet var femte dag. rent kostnadsmässigt e en sådan brännare mera ekonomisk i längden då brännarröret inte e gjort i tunnplåt utan e
3 svar · 8,1k läst
2
2an: [citat] På sidan 15 i länken..
9 svar · 4,3k läst
M
Matss: Tigex 25 är en liten motdragslucka för relativt låg panneffekt och korta smala skorstenar. Kolla http://www.tigerholm.se för rätt storlek.
2 svar · 6,1k läst
A
Albin-67: Ja, det låter ju logiskt att vattnet måste ut nånstans. Men jag har inte tänkt på att det läckt förut. Tack för tipset / Albin-67
5 svar · 2,2k läst
F
fredl: Eldabutikerna säljer nu Art Déco från kamindesign, finns många snygga varianter hos dem. I avsnitt tre av Nya Rum installerade Ernst en av dessa. www.artdecokamin.se Jag kollade in en sådan på en mässa och sett till det material som går åt måste det vara en vansinnigt lönsam affär.
5 svar · 9,1k läst
D
droopy: [citat] Jag har i dagsläget en "vanlig" pellets kamin och har köpt en 12V-240V omvandlare på biltema för några hundringar. (300W) den orkar driva kaminen i ca 6 timmar på ett vanligt slitet bilbatteri som är många år gammalt. Dom vattenmantlade makinerna drar ev lite mera i form av cirkulationspump och diverse elektronik dock tror jag ingen kamin drar över 300W.Men det går väl att se
16 svar · 8,1k läst
JanneT5
JanneT5: Min far sitter på ett trevligt system med panna ute i garaget som laddar huset via en elpanna mm. Hela systemet är bygt efter eget tänkande och fungerar mycket bra. Vi ska ansluta en verkstadslokal i en ytterligare byggnad och det är bara att koppla på garaget.
8 svar · 3,0k läst
2
2an: Hur mycket det kostar beror på hur mycket du kan göra själv.. Här finns komplett pelletspanna (både panna o brännare) inkl shuntautomatik med inne o utegivare för 41000:- inkl moms o frakt.. Då till kommer skruv från förrådet.. http://www.lundbergsvarme.se/index.htm Så kan du installera pannan själv o bygga ett bulkförråd så har du en ny anläggning för ca 50000:- inkl
1 svar · 3,7k läst
G
gaia: ja, pyser det luft så är det luften som spökar. När man fyller system med nytt vatten så är det mycket luft som ska kokas ut ur vatten. När luften går ut så blir det alltid plats för ett skvätt vatten till. Det tar sin tid att avlufta :). Bra att det pyser ut och inte ligger i fickorna ;). gaia
10 svar · 1,7k läst
K
Kurtivan: Ja, nu då skorstenen är fixad har turen kommit till att installera en vedspis i det gamla huset. Spisen är en Husqvarna som har full höjd. Framför muren där den ska stå finns enbetongplatta. Antar att ngn form av fundament måste gjutas/muras för att få upp spisen 10 cm. Hur gör man med det mellanrum som uppstår bakom spisen då? Ska det fyllas med bruk, eller .....
0 svar · 2,6k läst
monostump
monostump: Hej! Har försökt spåra lite av detta ämnet här på forumet men väl försöka få det lite ajour igen för egen del. Tanken är att vi ska slänga in 2st 750l + 1 st 500l. Är man likväl igång så är det kanske 3st 750l direkt som gäller. De beställs oisolerade så planen är att bygga ett isoleringshus för att optimera och förhindra värmeförlust så mycket det går. Vedeldning är
0 svar · 1,6k läst
K
kusteldaren: [citat] Vilket är ditt primära bränsle? Är det ved så går Rocan bort direkt, då det är en överförbränningspanna med låg verkningsgrad och den är inte miljögodkänd för vedeldning. Du skall då välja en bra vedpanna med möjlighet att sätta in en brännare typ Baxi Bonus eller den billigare Vedex 1000 kanske? Atmos har ju några riktigt gifitga kombipannor med separata
1 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.