F
FireMaster: du får mer nytta av att ansluta den på murstocken för när du väl värmt upp stocken så håller den värmen mycke längre än vad en stålhistoria gör. bättre att renovera din skorsten.
2 svar · 3,7k läst
K
-Knox-: Just nu sitter det roster av gjutjärn, pratade dock med Thermia idag, eller någon filial av Thermia som sysslar med vedpannor och pellets. De sa att om jag INTE kör mot ack tank så ska jag INTE ha keramik roster, eftersom de tar skada av allt för hög samlad värme i pannan. Har man dock ack tankar som man kan skicka överskottsvärmen till så är det bra med keramik, pannan blir dessutom
5 svar · 9,8k läst
Hocke
Hocke: tillbaks till ämnet :): en plattvvx hinner väl inte med att varma tappvatten enbart  med självcirk. vid större vv-tappningar. så det behövs nog en pump plus styrningar (som en TVA) eller så måste det finnas någon form av vv buffert efter vvx skulle jag gissa.
3 svar · 1,9k läst
F
FireMaster: dyra är dem men det är ändå vad jag rekomenderar. man kan använda dubbellagrad slang men det är mycket svårare att montera och ofta lika dyrt. det går även att använda vanliga kaminrör men de läcker väldigt lätt i skarvarna.
3 svar · 4,2k läst
P
piab: Hej Vi ska bygga ett hus med vardagsrum på övervåningen och skulle vilja ha en öppenspis med insats. Mest för att det är snyggt med formen inte för värmen. Kan man bygga i lättbetong eller något. Problemet är att det annars blir för tungt med traditionell spis !? Någon som har tips? Mvh Pia
0 svar · 2,0k läst
B
Bananen: 4 kubik!! Så mycket?? 5 kubik sammanlagt ojoj det blir nog en 4-5 ilägg. Men det är ju skönt när det är uppeldat :) :) :) Ja man kanske ska till när man ändå ändrar. 1000 liter som jag har nu skulle vara lagom till en 70 kvm stor kåk. Nu har jag 98 x 2.......
2 svar · 1,6k läst
H
HMRJ: Tänker installera en braskamin vid en skorsten och ska gå med en ny stålskorsten rakt upp genom taket till vinden och sedan vinkla av 45 grader in i en ventilationskanal i den befintliga skorstenen. Jag kommer att dra in ett böjligt rör i kanalen i den gamla skorstenen och sedan docka den mot den nya helisolerade stålskorstenen. Kan man dra ned insatsröret och ansluta med en adapter direkt
0 svar · 1,4k läst
JanneT5
JanneT5: Om glasen blir sotiga eldar man fel eller med fel ved. Eldar man rätt klarar det sig länge. Det finns inget generellt. Jag har eldat i tre veckor nu och gjort rent två gånger.
1 svar · 2,2k läst
Irganox
Irganox: Tack, det var trevligt att det kom ett positivt svar. Jag skall nug börja undersöka saken lite. Det står en gammal spis i källaren under med, men den har inte använts på 70år ungefär, och inget som jag kommer att börja använda heller, så stöter jag på någonting så är det väl bara att fylla med nåt. Åh... Nu blir jag alldeles ivrig och vill sätta igång nu! Kanske ska bestämma
2 svar · 2,3k läst
V
vedeldaren: [citat] Är du säker på det är det inte modifierad fyrkantsvåg ? Vet någon om man kan köra Grundfors Alpha på modifierad fyrkantvåg ?
13 svar · 1,0k läst
2
2an: Till att börja med borde du se över isoleringen i taket ev senare i väggarna oxå då det måste vara riktigt dåligt isolerat då du har 3000 kWh/år högre förbrukning än vad jag har på mina 215 m2 i norrland.. Täta även fönstren... Helt klart kan du installera pelletsbrännare i din panna o då bör förbrukningen ligga på ca 7 ton, Så det kommer då att kosta ca 15000:- att elda
1 svar · 2,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: [citat] Vi fick betala 6tkr för att bila ned i murstocken för att sänka stosen, och sen ansluta kaminen. Tog 4h för 2 gubbar, + att de kom tillbaka med sotaren sen. Nästa gång gör jag det själv  8-)
7 svar · 926 läst
R
roke: Okej, det var faktiskt mycket bra förklarat tycker jag. Tryckhöjningen som sjudning/kokning orsakar utjämnas alltså inte direkt av en avluftare (även om den är bra placerad) Jag köper detta. Är kärlet inte större än att 5% av totala volymen kommer tryckhöjningen få det att spilla över i skvallran långt innan avluftaren hunnit ta bort ev luft i ångan och microbubblorna som bildas i
12 svar · 3,4k läst
S
synpunkter: Ingen aning, jag ringde och frågade och då hänvisades jag till åf.
13 svar · 3,5k läst
K
Krumeluren: Tack för tipsen Bryngel! Tyvärr har vi inte hittat någon undanlagd lucka. Försvann nog redan för några ägare sedan när oljan kom in i huset på 60-talet. Så får väl bli till att prova skrotfirmorna.
2 svar · 4,7k läst
K
kalle26: [citat] Jag var inne på att köpa en sådan (TYR) men den saknar ju vattenmantling. Annars så gillar jag iden med separat pellets- magasin.
15 svar · 2,8k läst
K
Kasch: En kompletterande fråga om Armaflex och liknande rörisoleringar av skumblåst polyeten: Hur flexibel är den? Är det bara att trä på den över 90-graderskrökar? Hur får man tätt och snyggt kring en T-rörskoppling?
4 svar · 4,7k läst
F
FireMaster: Det kan vara så ibland att även om kaminen har en tilluftskoppling för luft utifrån så tar de ofta sekundärluften utifrån rummet iallafall och då får du ett baksug den vägen pga den mekaniska frånluften. det enda du kan göra är då att ställa ner den mekaniska frånluften.
4 svar · 2,4k läst
G
gaia: [citat] Det går att elda bark och flis om det är torrt och inte faller ut genom rostern direkt i asklådan ;). Papperspåsar hjälper knappt för dom brinner upp först och du har din flis i lösvikt igen. Om blandningen är torrt så är det mest praktisk att ladda med vanlig ved och lägga barken överst på glöden i portioner för att inte kväva elden. Bark ger lika mycket energi som ved
1 svar · 1,5k läst
K
KentCobra: Prisa gud, nu funkar potentiometern..... ;D Jag hade ju tänkt helt tvärtom med "justeringen", när jag trodde att jag hade pot:en i "noll" läge så var den i själva verket i max läget . Så nu funkar det , jippie. Har börjat med 10 graders justering kanske vågar jag mig uppåt 13-14 grader senare ;) Detta måste ju vara den ultimata "trimmningen" av Orlan pannorna, så enkelt men så
30 svar · 6,3k läst
·
V
vedeldaren: Är det någon som har fått ut klimpbidrag för att bytta panna? Jag trodde bara att det gällde stora investeringar typ värmeverk eller liknande.
3 svar · 893 läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Jag körde också med sticksåg med nytt blad när jag sågade upp öppningen för skorstenen på min täljstenskamin. Ska man kapa så lite 0.5-1 mm enligt trådskaparen så funkar det inte med fogsvans eller sticksåg, utan då är det bättre tex att limma fast ett (våt)slippapper på en skiva och sedan slipa ner klinkersen mot den. Det är ungefär samma tillvägagångssätt som när
6 svar · 9,3k läst
T
tobfr27: Tack för hjälpen! Jag testar och återkommer. /Tobias
2 svar · 2,9k läst
yonna
yonna: Ej vattenmantlad, italiensk pelletskamin inköpt i Norge: inköpspris 16.000. Skorsten vid yttervägg 1 m ovan takfot - inkl installation ca 10.000. Extra rördragning i innertaket för att skyffla runt värmen i huset ca 8.000 inkl installation. Hela anläggningen under 35.000. Vattnet körs på el; det finns elvärme i golvet men körs på lägsta nivå. Inkörningen dessa första 6 månaderna
11 svar · 9,9k läst
H
haklu: Somelvis, har du kvar din överflödiga varmvattenautomat? Jag är möjligen intresserad av den... Det verkar nämligen som det läcker vatten från varmvattenberedaren i pannan in till pannvattnet :( Om man tar den inbyggda beredaren ur bruk, bör man då vidtaga några speciella åtgärder, eller är det bara att plugga den. Jag funderar mest på om det läcker in vatten i den lite sakta och
9 svar · 5,2k läst
L
lp75: [citat] Tack för tipset, tänkte inte på det....spar ju en slant på att slippa 1m skorsten så mellanskillnaden blir inte så stor(ca 2000kr/m har jag för mig). http://www.bradrag.com/ Pris: 3 300:- Frakt: 235:- inkl. postförskottsavg
4 svar · 4,3k läst
2
2an: Tja varför inte en combifire med automatisksotning o askutmatning.. ;) http://www.vedsol.com/produkter~8.php Som brännare till den en Ariterm (thermia) farmjet som har eltändning http://www.ariterm.fi/pdf_swe/ARIMAX_Farmjet_havrebr%5Ba%5Dnnare.pdf I denna länk på sidan 37-38 står det mer http://www.maatilan.pirkka.fi/files/1188-Aker405_LOW.pdf Om du tar en uraskningsskruv som är
2 svar · 1,4k läst
lier
lier: Jag använder bara vanligt tidningspapper och det fungerar utmärkt :)
6 svar · 26,6k läst
S
Styr_Rickard: Japp så vart det också, efter en del funderande igår... Nu är skorstenen uppe på vindsnivå så det är bara den slutgiltiga håltagningen genom yttertaket kvar... Får hålla tummarna på bra väder nästa helg :)
2 svar · 4,6k läst
P
p-dizz: [citat] Tack så mycket! :)
5 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.