2 788 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Optimalt system för stort hus
Sida 1 av 2
Ska ev bygga nytt hus och då har jag ju tillfälle att bygga det optimala systemet för de huset. Vi säger att pengar inte är något problem, så vad gäller då för system?
Jag har letat på forumet men alla verkar vara någon form av kompromiss.
Ved har jag så det räcker så det är inget problem.
Ytan som ska värmas kommer antagligen ligga mellan 320-450 kvm. Hade tänkt ha anläggnigen i ett separat hus som även kommer vara garage, sedan kulvert till det stora huset.
Jag vill absolut inte elda mer än max 1 gång per dag helst varannan oavsett hur kallt det är. Bor i södra sverige så det bli alldrig så jätte kallt.
Funderade på om Arca 90 med en 12000 liters tank samt en liten slav i huset med varmvattenberedning i (kanske en 750 liters tank). Detta kommer vara kopplat till både golvvärme samt radiatorer.
Som jag räknade så borde man kunna får upp 12000 liter på 2 eldningar men en Arca 90 men då kommer den få brinna i 7 timmar eller så. Behöver jag kraftigare panna?
Mer ack volym för att klara huset i två dagar?
Vill även gärna ha en peletts brännare för att kunna åka bort mm
Är det någon som har lite funderingar kring detta som kan hjälpa mig?
Jag har letat på forumet men alla verkar vara någon form av kompromiss.
Ved har jag så det räcker så det är inget problem.
Ytan som ska värmas kommer antagligen ligga mellan 320-450 kvm. Hade tänkt ha anläggnigen i ett separat hus som även kommer vara garage, sedan kulvert till det stora huset.
Jag vill absolut inte elda mer än max 1 gång per dag helst varannan oavsett hur kallt det är. Bor i södra sverige så det bli alldrig så jätte kallt.
Funderade på om Arca 90 med en 12000 liters tank samt en liten slav i huset med varmvattenberedning i (kanske en 750 liters tank). Detta kommer vara kopplat till både golvvärme samt radiatorer.
Som jag räknade så borde man kunna får upp 12000 liter på 2 eldningar men en Arca 90 men då kommer den få brinna i 7 timmar eller så. Behöver jag kraftigare panna?
Mer ack volym för att klara huset i två dagar?
Vill även gärna ha en peletts brännare för att kunna åka bort mm
Är det någon som har lite funderingar kring detta som kan hjälpa mig?
Punkt ett om du ska bygga nytt är att bygga energisnålt! Isolera "onödigt" mycket, installer mekanisk från och tilluftssystem med värmeväxlare för att få förvärmd inomhusluft. Då behövs det inte så tokstor panna för att värma hela härket. Vill du fläska på ordentligt så skaffar du solpaneler och tänker dig för vad det gäller fönstrens storlek och riktning. Stora fönster åt syd och små åt nord. Svart klinker på golven innanför stora sydfönster kan ta upp mycket värme, även på vintern. Men glöm för allt i världen inte att bygga in möjlighet att skugga fönstren på sommaren! ;-)
Helt riktigt att börja med ordentlig isolering..
Ett riktigt bra isolerat hus ska klara sin värme o vv med 50W/m2 o år vilket gör att ett hus på 400 m2 ska klara sej på ca 20000 kWh/år vilket inte är mer än ett normal isolerat hus på 150 m2..
Likaså skulle ett sådant hus klara sej med en toppeffekt på ca 12 kW vilket gör max 300 kWh/dygn vilket gör att du skulle behöva en acktank på 5m3 för att klara dej med en eldning/dygn då det är som kallast...
Har du golvvärme så kan du ladda tanken mer då det är ett lågtemp system, En fördel är om du gör flyttande golvvärme typ villavarm som reglerar tempen snabbare men o andra sidan är lite dyrare (kostnaden spelade väl ingen roll
) http://www.villavarm.com/docs/content/unikt_golv.shtml
Som panna kanske en orlan 80 kW som har 145 liter (465 l mot arca 320l) större eldstad än arca 90 http://www.polimex.se/_filer/Tekniska_data.doc
Ett riktigt bra isolerat hus ska klara sin värme o vv med 50W/m2 o år vilket gör att ett hus på 400 m2 ska klara sej på ca 20000 kWh/år vilket inte är mer än ett normal isolerat hus på 150 m2..
Likaså skulle ett sådant hus klara sej med en toppeffekt på ca 12 kW vilket gör max 300 kWh/dygn vilket gör att du skulle behöva en acktank på 5m3 för att klara dej med en eldning/dygn då det är som kallast...
Har du golvvärme så kan du ladda tanken mer då det är ett lågtemp system, En fördel är om du gör flyttande golvvärme typ villavarm som reglerar tempen snabbare men o andra sidan är lite dyrare (kostnaden spelade väl ingen roll
Som panna kanske en orlan 80 kW som har 145 liter (465 l mot arca 320l) större eldstad än arca 90 http://www.polimex.se/_filer/Tekniska_data.doc
Tack för svaren, ska titta på orlan pannan. Huset kommer isoleras väl men solpaneler vet jag inte riktigt om det passar in. Om 5 kubik skulle räcka så måste väll 12 vara bättre? Dels gillar jag när det är varmt inne sedan är det ju ännu bekvämare at elda varannan dag även när det är som kallast.
Finns det något negativt med så stor tank? Förutom då kanske tiden att värma upp det hela med endast en 80-90 kw vedpanna
Finns det något negativt med så stor tank? Förutom då kanske tiden att värma upp det hela med endast en 80-90 kw vedpanna
Nackdelen med en så stor tank är ju att det blir ökade förluster så den bör isoleras med minst 40 cm i sidorna o 50 cm i toppen.. Är tanken riktigt bra isolerad så blir det bara 1 brasa i månaden på sommaren så solpaneler kanske inte behövs av den anledningen.. 
Tror dom rekomenderar 7-8 m3 acktank till orlan 80 kW men det gör ju inget om du kan ta en lite större..
Av 465 liter ved bör det väl bli ca 465 kWh (el räknar man 1 kWh/l fast mått på ved?)men det bör iaf bli närmare 6m3 uppvärmt vatten på en brasa.. :
Det bör ta ca 5-5,5 timmar för en panna på 80 kW att förbränna 465 liter ved
Sen gör det väl inget att orlan 80 kW bara kostar 35600:- även om inte kostnade hade någon betydelse..
Tror dom rekomenderar 7-8 m3 acktank till orlan 80 kW men det gör ju inget om du kan ta en lite större..
Av 465 liter ved bör det väl bli ca 465 kWh (el räknar man 1 kWh/l fast mått på ved?)men det bör iaf bli närmare 6m3 uppvärmt vatten på en brasa.. :
Det bör ta ca 5-5,5 timmar för en panna på 80 kW att förbränna 465 liter ved
Sen gör det väl inget att orlan 80 kW bara kostar 35600:- även om inte kostnade hade någon betydelse..
Beroende på avståndet mellan pannrum o hus är det frågan om det är lönt att ha en slavtank i huset, Kanske är bättre med vvc på vv o shunta golvvärmen direkt vid stora tanken.. :Wester skrev:
Vill man ha varma golv (tex klinker badrum) även när det är ganska varmt ute ska man absolut inte koppla gv på samma shunt som element. Det är en sniklösning.
12 är absolut bättre än 5 m3 även för ett litet hus. Låter du tillverka två tankar tex 2x2x2 m har du 16 m3. Arean som behöver isoleras blir då inte så stor. Förlusterna från en "standard installation" dvs flera pyttesmå tankar med en massa halvdant isolerade rör emellan blir faktiskt större.
Min åsikt är att så fort man står och funderar om man ska lägga i lite till ved eller låta bli så har man för liten tank.
Har du plats på höjden är det en fördel att göra tanken hög.
2an: En tumregel är eldstadsvolymen x 18, 465 x 18 = 8,4 m3 dvs två brasor i 16 m3 tanken!
12 är absolut bättre än 5 m3 även för ett litet hus. Låter du tillverka två tankar tex 2x2x2 m har du 16 m3. Arean som behöver isoleras blir då inte så stor. Förlusterna från en "standard installation" dvs flera pyttesmå tankar med en massa halvdant isolerade rör emellan blir faktiskt större.
Min åsikt är att så fort man står och funderar om man ska lägga i lite till ved eller låta bli så har man för liten tank.
Har du plats på höjden är det en fördel att göra tanken hög.
2an: En tumregel är eldstadsvolymen x 18, 465 x 18 = 8,4 m3 dvs två brasor i 16 m3 tanken!
Så sant men det går fint med en 8-10 m3 tank oxå o det är alltid bättre med en rundtank än en fyrkantig/rektangulär då det lätt uppstår "kallras" i hörnen med försämrad skiktning som följd enligt stem iaf..Matss skrev:Vill man ha varma golv (tex klinker badrum) även när det är ganska varmt ute ska man absolut inte koppla gv på samma shunt som element. Det är en sniklösning.
12 är absolut bättre än 5 m3 även för ett litet hus. Låter du tillverka två tankar tex 2x2x2 m har du 16 m3. Arean som behöver isoleras blir då inte så stor. Förlusterna från en "standard installation" dvs flera pyttesmå tankar med en massa halvdant isolerade rör emellan blir faktiskt större.
Min åsikt är att så fort man står och funderar om man ska lägga i lite till ved eller låta bli så har man för liten tank.
Har du plats på höjden är det en fördel att göra tanken hög.
2an: En tumregel är eldstadsvolymen x 18, 465 x 18 = 8,4 m3 dvs två brasor i 16 m3 tanken!
Förlusterna i procent av lagrad energi blir faktiskt mindre pga att ytan ökar mindre än volymen.2an skrev:
Uppstartsförlusterna blir betydligt mindre så det är frågan om inte totala vedförbrukningen sjunker även vid 16 m3 jämfört med 8 m3.
Har man lite koll på tempen i tanken kan man se att ett fullt ilägg ger tex 1 m3 uppvärmt vatten medan nästa då kanske ger 1,5 m3. Det betyder att man värmer 500 liter "gratis" om man kan elda två brasor direkt efter varandra istället för att tända pannan två gånger. Uppstartförlusterna är större än man kanske tror. Och det pratas väldigt lite om det när man funderar över hur stor tankvolym man ska ha.
Jo det blir ju en hel del ved på en gång men fördelen med så stora pannor e att man inte behöver klyva veden ner till småbitar så där tjänar man lite tid.
Var hittar jag pelletsbrännare som jag kan koppla till antingen Orlan pannan eller arca pannan och som är på tillräcklig effekt? Är det någon särskild ni rekomenderar? jag har grymt dålig kåll på pellets överlag måste jag medge
Var hittar jag pelletsbrännare som jag kan koppla till antingen Orlan pannan eller arca pannan och som är på tillräcklig effekt? Är det någon särskild ni rekomenderar? jag har grymt dålig kåll på pellets överlag måste jag medge
Ja du har helt rätt att det går mycket energi varje gång man måste starta upp en pannan.. Tror det va äfab som skrev nått om att en stor o tung panna kan det va god ide att koppla in ett återvinningskoppel el bivalent shunt så pannan tömms på värme efter eldningen.. En stor o tung panna med mycket keramik kan det va upp till 40-50 kWh som måste värmas innan man får ut någon värme ur den, Sen så åker en stor del av dessa kWh ut genom skorsten som förluster..Matss skrev:Förlusterna i procent av lagrad energi blir faktiskt mindre pga att ytan ökar mindre än volymen.
Uppstartsförlusterna blir betydligt mindre så det är frågan om inte totala vedförbrukningen sjunker även vid 16 m3 jämfört med 8 m3.
Har man lite koll på tempen i tanken kan man se att ett fullt ilägg ger tex 1 m3 uppvärmt vatten medan nästa då kanske ger 1,5 m3. Det betyder att man värmer 500 liter "gratis" om man kan elda två brasor direkt efter varandra istället för att tända pannan två gånger. Uppstartförlusterna är större än man kanske tror. Och det pratas väldigt lite om det när man funderar över hur stor tankvolym man ska ha.
Men kör man med en bivalentshunt el återvinningskoppel så är det mindre förluster från en tank på 8 m3 än en på 16 m3 helt klart..
Nu är det väl tur att i detta fall inte har någon betydelse vad det kostar för annars blir de en jävulsk dyr tank om den ska va på 16 m3.. :
Då det inte är kostnaden det sitter i så kör golvvärme i hela huset..
Då kan du köra färdigshuntat direkt från tanken o ha varma klinkersgolv på sommaren.. Men frågan är om det inte är bättre med både el o vattenburen golvvärme då pumpen för golvvärme till ett hus på 350-450 m2 lär ligga på 250 W el nått sånt.. :