Ved, Pellets, Flis
Daniel78: I vårt hus har gubben (och tanten?) eldat med blöt ved innan vi flyttade hit.. en kokspanna från 50 talet, utan tankar, och 300m2 hus.. det var tvunget att det brann bokstavligen dygnet runt för att ha en chans att hålla hust varmt, även om det bara var nollgradigt ute.. Mindre roligt, när det var minusgrader ute så fick vi gå upp klockan 5 och börja elda för att få varmvatten till
Per-Erik: Jag funderar på om inte pannan skulle börja rosta då...? pga den höga luftfuktigheten.. :-?
Isso: Japp Matss, Vulktejp och slangklamma verkar gjort susen! ;D Hoppas det håller ett tag nu... Hur som helst, tack för tipset! /Mikael
davvethepirate: Hej Nu är det så att jag har föregångaren till Biomax och den heter Triomax men skillnaden är egentligen bara att den första är anpassad till pellets. Den här grottan som bildas i eldstaden orsakas av för bra drag sa min rörkrökare så nu har jag monterat 2 turbulatorer så nu får vi se om den blir bättre! /jonas
Hocke: Den ska vara fullt öppen hela eldningen, helst skulle du ha en sån där siggesteds dragregulator som jag hade på förra pannan ,den är endera fullt öppen eller helt stängd, se även http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1104923383
WeeBe: Intressant diskussion. Vår grundläggare la luften till braskamin i isoleringen och rakt ut i kantbalken, med lutning neråt (lägsta punkten vid kantbalken). Jag var aldrig uppmärksam på detta då jag antog att de visste hur det skulle vara. Nu ser jag era lösningar och de känns onekligen bättre, man får ingen nedkylning av betongen så att golvvärmen måste jobba hårdare. Det jag blir
p-dizz: Provat sökfunktionen? skriv *ved* så får upp en massa tex: http://www.blocket.se/vi/9166710.htm?ca=22_s http://www.blocket.se/vi/9704750.htm?ca=22_s
slipperman: Äfab har skrivit en rapport på ämnet. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/pelletsacktank_rapport.pdf Den samlade värderingen av de olika för och nackdelarna med eldning mot ackumulatortank landar i denna rapport att det kan vara klokt att elda mot en tankvolym på ca. 500-750 liter.
snickarboden: Tja, en murad spis och skorsten håller värmen längre och är med en insats nog betydligt effektivare som värmekälla än någon modern braskamin med plåtskorsten. En varm skorsten ger bättre drag så det att den sotar mindre förvånar mig inte det minsta. /Kent med en liknande lösning här hemma
jim55: Men..Kanske tänker jag fel.Är det inte lite tokigt med så stor vatten volym kring själva eldstaden.Alla andra tillverkare verkar ju gå mot mindre och mindre vatten volym just där.Men det är klart man slipper ju tankar förstårs.Hur blir skicktingen i den pannan?
LennartL: Lär kosta 125 000 - 135 000 kr + moms. Det finns en kinesisk variant för 40 000 kr på http://www.blocket.se/vi/9235580.htm?ca=5_s Men visst kan priserna sjunka om det blir masstillverkning av apparaterna.
sjalvdrag: Har en KMP-brännare PX21 i våran ctc elkombi -85, det fungerar utmärkt.
lassie61: >:(Hej jag försöker få en janfire brännare att fungera i enctc total (ved,el) Det funkar ett dygn sen löser termokontakten ut. Har försökt allt jag kommer på. snälla hjälp mej nån. mvh, lassie61
Per-Erik: [citat] Helt rätt....! Så kvaliten har igentligen inget med priset att göra.. iallafall inte om det skilljer nån hundring/ton i mellan dom.. Riktigt billig "no name" pellets kan ju vara ett guldfynd eller inte.. Oftast inte.. brukar innehålla grus & vara löst pressat.
gadeberg: Givetvis! Underbart Forum. Hade inte fått in min panna utan det
pipewelder: Eftersom det både finns ved och pengar, även rent hypotetiskt, så hade jag garanterat satsat på ett relativt underhållsfritt och billigt-i-drift-system nämligen fliseldning. Planera förrådet så att logistiken av flis blir rationell med långa fyllningsintervaller. Delar gärna med mig några av mina absoluta favoriter: www.gilles.at www.hargassner.at Best of luck!
mato: Ja, det är en väldigt provisorisk ritning ;) de svarta linjerna är embryon till den vägg som skiljer slavisarna från resten. Du ser dörren öppen... Expansion bli tryckvarianten, tänkt att ansluta med T-kors längst ner till vä på bild. En annan fråga som gnager är om man ska satsa på bivshunt, själv har jag det på min egen tank men han vill ha en ganska basic anläggning, men
apersson850: Sätt dit en rökgastermostat, det är det bästa. Annars är svaret på din fråga "ja".
slipperman: Jag använder en sån här, späntkniv från Clas Ohlson [bild]
Kasch: Jo iofs sant men det medför dessutom att poängen med kaminen försvinner - att verkningsgraden minskar och att man inte kan strypa ner brasan utan att riskera tjärbildning/sotbrand. Det blir en vanlig men ovanligt dyr gjutjärnskamin alltså. (Å andra sidan lär det väl finnas ersättningskatalysatorer att köpa.)
Hemmakatten: Vi har köpt en Wodtke vattenmantlad pelletskamin. Inte ännu installerad, men har sett OCH hört denna installerad i annat hus. Den är extremt tyst, vi kunde inte höra minsta lilla ljud från den. (Dock måste sägas att 80% av effekten går till vatten och 20% ut till luften.)
2an: [citat] Skulle nog tror snarare drygt 27 kW (ca 30 kW) eftersom tunnan förlorar en del värme oxå under dessa fyra timmar.. ::) En kompis sa att hans tunna tappar ca 1°/tim o då gör det ca 3 kWh på 2500 liter..
Gomma: Jag har en Orlan 18 kW till 2X500 liters ack med 120 liter VVB i en. Sommar tid räcker 1 inlägg för att öka ackarna 40 grader och på vintern 2 inlägg. Får man plats så är en 25 kW att föredra eftersom då räcker det nog med 1 inlägg på vintern. Mvh Peter
GunnarM: [quote author=Fredrik E link=1161633324/15#16 date=1161882852] I en kakelugn eldar man ett fullt inlägg på kvällen och ett fullt inlägg på morron, gärna med grov björkved och fullt drag, då håller den sig varm/ljummen mest hela tiden. quote] Precis, en-två rejäla brasor per dygn och inget småeldande i kakelugnar. Förbränningen/verkningsgraden blir som bäst när man eldar
Majgårdarna: Testa baxi. www.baxi.se Eller Nila http://www.koping.net/nila/
Majgårdarna: Hej Ett tips är att kolla in Råd O Röns test av vedpannor. http://www.radron.se/templates/test____2199.asp
yonna: Min leverantör tar 10 öre/kg mer för 6mm vilket innebär ett tillägg på 1:60/säck.
yonna: Jag köpte i våras min EcoBaby från Norge till hyfsat pris (eftersom generalagenten Narell inte var vidare kundtillmötesgående). Din tankegång att rökgastemperaturen kan bli för låg i befintlig skorstenspipa tycker jag låter ganska realistisk. Även jag har hopplös sotarmästare i närområdet som jag inte ville anlita för installationsgodkännande. Jag tog sotarbesiktningen från
pellefant: fråga lite mer specifiarat vad den ska cirkulera och vad som sitter på ledningen och höjder, hur det är kopplat mm så kanske någon kunnig kan ge ett svar jag hakar på själv där med följande: kulvert mellan huvudtank och tekniktank ca 30 meter+ ca 15-20 meter rör, dvs totalt emellan tankarna 45-50 meter rör enkel väg. kulvert diameter 22 å 28 cu, resten blir 1" har jag tänkt mej.