Ved, Pellets, Flis
poiu: Det bygger på skillnaden i luftens densitet vid olika temperaturer. Alltså blir draget olika beroende på ute temperatur och röggastemperatur. Nu har inte jag heller några tabeller tillgängliga, men du får nog prata med panntillverkare. Sedan är det då då får fram ett statiskt undertryck. När gasen börjar strömma blir en del av det statiskatrycket istället ett dynamiskttryck. Vidare
Bossesnickargledje: Använd ALDRIG dammsugare med de vanliga Ash-pots som säljs i byggmarknader - Inte om det finns risk för kvarvarande glöd - inte ens med vatten i botten - det är VERKLIGT FARLIGT. Jag använde en gammal dammsugare och råkade suga innan glöden falnat i kakelugnen. Det tog eld i dammsugarpåsen - rök som f-n - och dammsugaren blev skrot. MEN DET KUNDE GÅTT MYCKET VÄRRE. Vatten i botten
stigrp: Vi funderar på att installera en eldstad när vi helrenoverar köket. Det vi skulle vilja göra är att ha någon form av murad spis med kasett i hörnvinkeln där två köksbänkar möts. Själva kasetten skulle då vara i höjd med bänkarna. Någon som gjort ngt liknande och kan berätta/visa bild? Ngn som har förslag/bilder av andra lösningar ni valt till eldstäder i köket?
KalleT: Bygganmälan till kommunen, efter installationen skickar man in sotarens protokoll från installationsbesiktningen (provtryckning av skorsten etc.)
daniel_168: Hej! Har köpt en stor järnkamin, som står på golvet med små fötter. Tanken har slagit mig att själva eldstaden är rätt långt ner, och att "laddning" med ved blir jobbigt när man måste böja sig ner så djupt + att det kanske skulle vara trevligt att få upp elden en bit, rent estetiskt. Vad tycker ni? Man skulle kunna tänka sig att mura upp med leca eller använda natursten eller
gaia: [citat] Tycker inte att det är värt besväret att dra separat tilluft till kaminen i ditt hus. Om det ryker in när du börjar elda så kan du alltid öppna ett fönster på glänt vid starten ;). När elden har tagit sej ordentligt stänger man fönster .... men glöm ej att ha tilluftsventilen öppen. gaia
Tedde: Vill ha liv i tråden igen då jag ska börja på mitt lilla projekt snart! Någon med rund landy skorsten?
Karkulla: [citat] Kan bara hålla med! Bara och beställa och de kundanpassar enligt önskemål!
Matss: Man använder vanligtvis inte dykrör. Känselkroppen brukar vara 8 mm borra ett 8 - 8,5 mm hål i rökröret och tryck i termometern. Klart! Alternativt finns en gängad genomföring borra, gänga hålet, skruva dit genomföringen och stick i termometern. Provtryckning detekterar inga små otätheter ;)
frokenb: [citat] Har försökt maila om pris men man får nog ringa om man skall ha svar på det. Har dock funderat på hur stort rummet bör vara för att den skall göra sig så snygg som den är.
Gewehrkugel: Nu är bionan monterad på denna pannan, det var som ni sa, mycket plats i brännarutrymmet. Jag funderade lite, eftersom jag inte haft hus innan så vet jag inte så mycket om eldning, vad ska min och max termostaterna stå på tex? Just nu så står min på 60 och max på 80. Ska jag ändra det eller låta det vara? Angående pelletsförbrukning så tar den en 16kg säck på 2 dagar nu när vi
danso: Visst kan du "lägga det ned", men anslut det på den kalla sidan (Returen). Minskade värme förluster och ökad liv längd på kärlet. /dan
FireMaster: nej du behöver inte spänna om den eftersom du bara gör ett hål i den så behåller den sin spännst och dessuom så klämmer du ju den mellan reglarna och underbeslaget.
kungen_72: Sotaren behöver bara komma godkänna inst. efter att du är klar men det är ändå bra att ta dit honom innan så ni kan gå igenom hur du har tänkt göra så finns det ju inga oklarheter. Vore trist att få ändra något efteråt. :o Installerade en keddy insats i min öppna spis och tog dit sotaren innan och han ville ha en sotlucka över anslutningsröret då min kanal vinklar kanska
Porky: Jag kan bara gratulera Fru Thorneus till ett bra val... så här ser min ut: http://www.westwaters.se/alelundsv/dagbok/bilder/klart.jpg Tyvärr har jag inte fått tummen ur och fotograferat efter huset blivit klart. Steg för steg bilder om hur muraren gjorde min ugn finns på http://www.westwaters.se/alelundsv/ Fick köpa ett skyltex för 32 000, har för mig att dom hade en "drive" för den
droopy: [citat] Märkligt då många med mig har haft problem med Såbi (nu lenova) förra årets leverans var under all kritik med mängder av spån. även väldigt porösa pellets som gav onödigt mycket sot och aska. Vad jag tycker mig ha märkt är att en del tillverkare pressar för löst Jag har haft bra "vanliga Pellets" från en okänd tillverkare det var väldigt vita och väldigt hårda pellets
2an: [citat] Ok.. 5,5 kW topplast då gör det 132 kWh/dygn (24 tim) men oftast eldar man kanske på afton då man kommer hem varje dag o pannan brinner ju några timmar.. ::) Så kansk det blir 20-21 timmar från pannan brunnit ut tills den tänds igen o då gör det ca 115 kWh som du bör ha ackumulerat för att klara dej med en eldning då det är som kallast.. Ska du ha golvvärme?? Tänkte bara
droopy: [citat] Kanske inte förslaget du räknat med men... Utbilda någon i familjen ? Steffe
Hickory: Sitter också i funderingar kring denna pannan...finns det någon som har den som kan berätta lite hur det fungerar, skulle va bra.
gadeberg: Kollade runt lite och verkar som att cellplast bara klarar av 70[sup]o[/sup]. Så mineralull blir nog bra
Linus_Arthursson: En tändbrasa samt ett fullt inlägg halvmeters värmer till 80-85 grader. När min sambo hade eldat hade vi 94 i botten på tanken... Problem med styrningen i Orlan? Que? Har 2x Rinkabytanken 500L. Räcker bra, men är det isbjörnar ute så brukar jag skicka in ett lass ved till. Vad gäller isoleringen i vårat hus så kan det beskrivas med: Vi behöver inte skotta taket på vintern... :( En
spocks_beard: [citat] Dra den där om rödluvan säger jag bara. Vi ställde in våran kakelugns-hund i kaminen som träna ligger på i ena änden. Brinner kanske lite bättre, men det brann utav h-e iaf. innan ändå :)
steelis: Pratade med våran sotarmästare igår och han sa att det inte var något krav på 1 meter över nock...utan endast att skorstenen ska vara 5m och 150mm i diameter, Våran lada är 6m till nock.